Dinsdag 25/02/2020

Het muzikale recyclagetalent van Tarantino

* Van Quentin Tarantino is geweten dat hij bijzonder veel aandacht besteedt aan de soundtracks van zijn films. Met succes trouwens. Van de soundtrack van Pulp Fiction werden wereldwijd meer dan 6 miljoen exemplaren verkocht. De keuze van de muziek en de selectie van de vele songs gebeurt niet achteraf, maar maakt integraal deel uit van de scenariofase. Tijdens de opnames wordt op de set trouwens vaak de muziek gespeeld, die op dat specifieke moment van het verhaal in de film te horen zal zijn. * In de Tarantino-films komen de liedjes vaak uit wat een identifiable source genoemd wordt: de autoradio, een jukebox, de klankinstallatie in een winkel of restaurant enz. In het vakjargon heeft zoiets 'functionele muziek'. Wat er behalve de liedjes nog op een soundtrack te horen valt en doorgaans door een componist speciaal voor de film geschreven wordt, heet 'incidentele muziek'. * Voor Jackie Brown deed Tarantino voor die incidental music geen beroep op een nieuwe componist, maar hij gebruikte (tegen vergoeding) flarden uit de muziek die indertijd door Roy Ayers gecomponeerd werd voor de film Coffy van regisseur Jack Hill uit 1973. Dat was één van die typische blaxploitation-films, waarin Pam Grier de rol speelde van verpleegster Coffy, die ten strijde trekt tegen de junkies die van haar zus een drugsverslaafde hebben gemaakt. * Ook een aantal songs uit Jackie Brown werden door Tarantino uit andere films gerecycleerd. Zo is er bijvoorbeeld 'Across 110th Street' van Bobby Womack, de titelsong uit de gelijknamige, erg gewelddadige politiefilm van regisseur Barry Shear uit 1972, waarin Anthony Quinn en Yaphet Kotto in Harlem drie zwarte (als cops vermomde) gangsters achternazitten die maffiageld gestolen hebben. 'Across 110th Street' kwam indertijd in de Billboard R&B Top-20 terecht en groeide uit tot dé Blaxploitation-hymne. * Een andere gerecycleerde song is 'Street Life' van Randy Crawford, dat reeds eerder als main title fungeerde voor de Burt Reynolds-film Sharky's Machine uit 1981. En er is natuurlijk ook 'Long Time Woman', dat door Pam Grier zélf gezongen wordt en dat als openingsthema gebruikt werd voor één van haar zogenaamde women-in-prison-films, namelijk The Big Doll House van regisseur Jack Hill uit 1971. Die film lanceerde Pam Grier als superster van het Blaxploitation-genre. * Met regisseur Jack Hill draaide Pam Grier in '74 ook nog Foxy Brown, waarin zij (opnieuw als verpleegster) een vendetta ontketende tegen drugsdealers, die dit keer verantwoordelijk waren voor de dood van haar minnaar. Foxy Brown is inmiddels ook de artiestennaam van de HipHopzangeres, van wie hier in Jackie Brown het liedje 'Holy Matrimony' te horen valt. Die song werd onder meer opgebouwd uit een sample van 'Ike's Mood Part' van Isaac Hayes, die ook de Oscar-winnende titelsong schreef voor de all black-thriller Shaft van regisseur Gordon Parks uit '71. * Het nummer 'Holy Matrimony' is te horen als Max Cherry (rol van Robert Forster) een platenzaak binnenstapt om daar een cassette te kopen van The Delfonics. Van die groep had Jackie Brown hem even eerder het romantische 'Didn't I Blow Your Mind This Time' laten horen, dat later ook door Aretha Franklin gecoverd werd en dat door Tarantino omschreven wordt als "melting you as soon as you hear it".

- Ook countryveteraan Johnny Cash is te horen in Jackie Brown, namelijk met zijn akoestische versie van 'Tennessee Stud' (een nummer van Jimmy Driftwood), zoals hij dat in '94 liet horen in de inmiddels beruchte Viper Room in Los Angeles.

- Een ander curiosum op de Jackie Brown-soundtrack is 'The Lions and the Cucumber' van The Vampire Sound Inc., een nummer dat door Tarantino ontdekt werd op Vampyros Lesbos / The Sekadelic Dance Party, een soundtrackcompilatie uit de films van de Spaanse seks- en horrorregisseur Jess Franco. Het nummer 'The Lions and the Cucumber' werd geschreven door Manfred Hubler en Siegfried Schwab en in 1969 opgenomen in West-Berlijn.

- Ook aan het nummer 'Monte Carlo Nights' van Elliot Eastons Tiki Gods is een aparte anekdote verbonden. Dat nummer staat namelijk op het compilatiealbum Pulp Surfing, dat geïnspireerd werd door de soundtrack van... Pulp Fiction. Die Tarantino-film had inderdaad een soort revival van de surfmuziek van Dick Dale veroorzaakt, want in Pulp Fiction stond 'Misirlou' van Dick Dale and His Del-Tones op de soundtrack. De song 'Monte Carlo Nights' is in de film Jackie Brown te horen doorheen de openstaande deuren van een bioscoop. (Jan T.)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234