Donderdag 24/09/2020

Het muzieklaboratorium van Kobe Proesmans

Stef Kamil Carlens was zo onder de indruk van Kobe Proesmans dat hij de percussionist prompt inlijfde bij Zita Swoon

OBATALA

Antwerpen

Van onze medewerker

Wouter Van Driessche

Kobe Proesmans? De kans dat u bij die naam spontaan aan een percussionist denkt, is klein, maar de kans dat u hem ooit aan het werk hoorde, is veel groter. Naast een lidkaart van El Tattoo Del Tigre heeft de 28-jarige Antwerpenaar ook aandelen in de Kakkewieten en Zita Swoon. Op zich al geen geringe prestatie, maar veel meer dan het topje van de ijsberg is het niet. De voorbije jaren zat Proesmans ook achter de vellen bij Ultrasonic, The Internationals en Gabriel Rios. Daarnaast was hij te horen op platen van Arno, Roland, Magnus, Technotronic en Bal Des Boiteux. En alsof dat nog niet kon volstaan, had hij tussendoor nog eens een hand in Belgian Beat Association, Wawadadakwa, Combo di Amore en Descarga de Amberes.

Hoewel we met Proesmans' curriculum rustig de rest van deze pagina zouden kunnen vullen, willen we het vooral hebben over Obatala. Een kwintet dat hij vorig jaar boven de doopvont hield met collega-percussionist Junior Mthombeni, met de ambitie om "iets ongelooflijk graafs" te doen. "Eigenlijk is het niet vanzelfsprekend om uit te leggen wat Obatala precies inhoudt", steekt Proesmans van wal. "Het is geen groep in de klassieke zin van het woord, maar een formule om met verschillende muzikanten samen te spelen. Je zou het kunnen zien als een poging om muziek te maken buiten elk mogelijk keurslijf, het keurslijf van een vaste groep, maar ook dat van een vast repertorium of vaste arrangementen.

"Om goed te begrijpen waar het precies om gaat, moet je weten dat Obatala een van de goden uit de Cubaanse yorubareligie is. Volgens de overlevering was het de god die aan de basis lag van de schepping. Nu nog wordt hij in Cuba vereerd als de heilige van de kunst en de muziek. Ik kwam in contact met yoruba toen ik na mijn opleiding aan de Jazz-Studio naar Havana trok, voor een percussiestage. Uiteindelijk ging ik er twaalf maanden wonen om conga te studeren. Zo raakte ik compleet verslingerd aan de rumba en de Afro-Cubaanse ritmes die ontstonden tijdens de periode van de zwarte slavernij op de plantages.

"Terug in België kwam ik met die passie vrijwel onmiddellijk bij Junior terecht. Al snel kregen we het idee om samen muziek te spelen waarbij de percussie een verhalende functie had. Tegelijkertijd hadden we allebei zo'n gevoel van: 'Verdoeme, het zou formidabel zijn om daarbij eens met die en die en die muzikale helden op een podium te kunnen staan.' En dus bedachten we een plan om beide dromen tegelijkertijd waar te maken." Samen met Simon Pleyzier (gitaar), Steven Van Gool (contrabas) en Thomas De Prins (piano) vormden Mthombeni en Proesmans een kwintet. Obatala was geboren, fase twee van het plan kon in werking treden. "Na een paar repetities groeide de goesting om met invités te spelen. Niet zomaar als begeleidingsband, maar als volwaardige muzikale partners. Een paar keer samen repeteren en dan het podium op. Echt volgens de jazzfilosofie, met veel ruimte voor improvisatie."

Een verlanglijstje met invités opstellen bleek geen probleem, hen warm maken voor Obatala al evenmin. "Een van de allereerste mensen die ik aansprak, was Tony Allen", vervolgt Proesmans, "de drummer van Fela Kuti, en meteen een van mijn allergrootste muzikale helden. Ik had echt zo'n pietje toen ik aan hem werd voorgesteld. Maar toen ik hem over Obatala vertelde, was hij meteen enthousiast. Blijkbaar is er nood aan dit soort initiatieven, en willen zelfs de allergrootste artiesten maar één ding. Spelen, liefst met zoveel mogelijk verschillende mensen."

Terwijl het project-Allen door praktische beslommeringen op de lange baan werd geschoven, kon Obatala ook dichter bij huis op heel wat bijval rekenen. Jazzpercussionist Chris Joris, Stef Kamil Carlens, Eva De Roovere (Kadril) en Jorunn Bauweraerts en Nathalie Delcroix (Laïs) toonden zich meteen geïnteresseerd, zodat Obatala in geen tijd voor een jaar volgeboekt was. "Om onszelf niet voorbij te lopen kozen we voor één gast om de twee maanden", aldus nog Proesmans. "We spelen ook uitsluitend in de Vooruit, het Zuiderpershuis en de Ancienne Belgique. Zo blijven de concerten unieke gebeurtenissen en stoppen we onszelf niet opnieuw in een keurslijf."

Toch hield Proesmans aan Obatala al één vaste betrekking over. Stef Kamil Carlens toonde zich gecharmeerd door het project, nodigde Proesmans zelf uit voor een paar studiosessies, en was zodanig onder de indruk dat hij hem meteen inlijfde bij Zita Swoon. "Ik vind Kobe niet alleen een ongelooflijk straffe muzikant, ook op persoonlijk vlak klikte het meteen", aldus Carlens. "Voor Zita Swoon is hij een enorme aanwinst. Met zijn Latijns-Amerikaanse invloeden voegt hij echt iets toe aan de muziek en met zijn tomeloze energie laat hij een frisse wind door de groep waaien."

Ook de repetities en optredens met Obatala, die eind deze week worden afgesloten met een slotconcert in de Ancienne Belgique, waren voor Carlens een openbaring. "Eigenlijk zou je Obatala kunnen vergelijken met een muzieklaboratorium, vol verschrikkelijk getalenteerde laboranten. Jij stelt een paar nummers voor, en zij doen daar in een mum van tijd ongelooflijk verrassende dingen mee. Heel spannend, vooral omdat je samen met hen meteen een aantal keer live mag spelen." In de Ancienne Belgique staan onder meer een aantal Nederlandstalige songs van Carlens op het programma, maar ook een cover van Stef Bos en een nummer van JJ Cale. Niet bepaald de meest voor de hand liggende keuze, maar ook daarin schuilt volgens Carlens de kracht van Obatala. "Alles draait om het vermijden van platgetreden paden. Er zijn geen zekerheden, en net dat maakt het zo speciaal."

Obatala concerteert op zondag 22 februari in de Ancienne Belgique. Info en kaarten via www.ancienne-belgique.be. De volgende speeldata van Obatala zijn te vinden op www.kobeproesmans.be.

(Foto Alex Vanhee)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234