Dinsdag 19/10/2021

Het mooiste stadion van de wereld

Zeven topfotografen stellen zeven weken lang nieuw werk voor én gunnen ons een blik op de wereld achter de lens: hoe kwamen hun beelden tot stand? Vandaag: Jered en Ashley Gruber.

Wat Maracanã was voor het afgelopen voetbalfeest, is Frankrijk voor de Tour: het stadion, het decor, je kunt zelfs de arena zeggen. Het begon natuurlijk al in Yorkshire, waar de helikopters van de Franse televisie je met de mooiste luchtbeelden van weiden en rotsen en muurtjes en schapen meezogen in het landschap waar de koers door reed. Nu zijn we in de Alpen en over halfweg zijn dit foto's die het Amerikaanse koppel Jered en Ashley Gruber maakte tijdens de Tour. Net over dat decor zei Jered, de man van het duo, ooit dit: "Ik wil alles meenemen. Het stadion is een lang lint van enkele honderden kilometers, omringd door supporters, maar net ernaast ligt de wereld rondom. Die wil ik ook zien."

Dat wielrennen (net als andere sporten overigens) wereldberoemde fotografen aantrok, is bekend. Robert Capa legde de Tour van 1939 vast (ook hij keek naar de wereld naast het peloton), recenter zat ook Spencer Platt op een motor tijdens de Tour van 2010. Platt had vier jaar eerder de World Press Photo gewonnen met een foto uit Libanon. Maar er zijn ook echte wielerfotografen. Bij ons ooit Aldo Tonnoir en nu Kristof Ramon, in Nederland is Cor Vos een naam, Engeland heeft Graham Watson. Maar zij focussen op de koers. Jered en Ashley Gruber doen meer. Al postte Jered donderdag op Instagram toch een beeld van een renner tussen zonnebloemen, hét cliché tijdens de Tour. Hij schreef: "Het kan me niet schelen hoe cliché dit kan zijn, ik had de wilskracht niet om het beeld níét te maken. Hoe zeggen ze dat? Als een vliegje dat naar het licht komt?"

Tussen Leeds en Chamrousse, waar de Tour gisteravond aankwam, reed het duo verder rond. Zoals ze dat al sinds een jaar of vijf doen. Het begon zo: Jered was zelf een niet onverdienstelijke Amerikaanse amateurwielrenner. Op een dag had hij de keuze. Een profcontract tekenen of stoppen. Hij tekende bij een duister team, maar voelde zich niet gelukkig. Iets later kwam hij Ashley tegen. Iets later wilde Ashley naar Oostenrijk verhuizen om daar te studeren. Iets later verhuisde Jered mee. Einde wielercarrière, begin van iets nieuws: schrijven over wielrennen. Iets later begonnen ze te fotograferen.

Dat is wat ze tot vandaag doen. Niet zomaar. In 2009 bereidden ze de Giro en de Tour voor zoals topfavorieten dat doen. Ze gingen ritten en locaties verkennen, kijken waar het beste punt is om te fotograferen, om hun foto's te maken. Dat doen ze nog altijd. Net voor de afreis naar Yorkshire gingen ze de kasseien van de Hel van het Noorden verkennen in het spoor van het IAM Cycling Team. De zon scheen, hun beelden waren gul met kleuren, maar Jered voorspelde al: "It's going to be full on madness." In de rit kwam de regen, zoals in de hele eerste week, de kleuren verdwenen uit sommige van hun beelden. "Sometimes the clouds roll in, and you aim for the white and hope for the best", schreef Jered Gruber.

Ze raken er niet zo snel op uitgekeken en dat is begrijpelijk. De Tour is verrassend. Elke dag anders. Elk jaar in een ander stadion ook. Vergeet Maracanã: Frankrijk is het mooiste stadion van de wereld.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234