Zaterdag 08/08/2020

Online shoppen

Hét moment voor een online abonnement

Beeld esther aarts

WC-papier op? Geen tampons meer in huis? De wijnvoorraad verdampt? Anno 2016 bestaat daar geen excuus meer voor. Met een onlineabonnement laat u producten die u altijd nodig hebt, gewoon elke maand aan huis leveren.

Zes maart 2012. Een 'virale' YouTube-video van de Dollar Shave Club laat de server van de Amerikaanse start-up binnen het uur na de lancering crashen. Nadat het probleem verholpen is, haalt het prille bedrijfje 12.000 bestellingen binnen in slechts twee dagen - 12.000 abonnementen op een onlinedienst die scheermesjes aan huis levert. Vier jaar later geldt dit wapenfeit als startpunt van de wedergeboorte van het abonnement. Wat ooit een vies woord was, bleek plots een trend. Een trend die België momenteel ook langzaamaan in haar greep krijgt.

De Dollar Shave Club is intussen uitgegroeid tot een gigantische speler met 2,4 miljoen klanten en een jaarlijkse omzet van zo'n 150 miljoen dollar. Het concept is even simpel als geniaal: je kiest een abonnementsformule (1, 6 of 9 dollar per maand) en je krijgt iedere maand een vers scheermesje toegestuurd. Geen verborgen kosten, geen leveringskosten, op elk moment opzegbaar.

"Die voorwaarden zijn heel belangrijk voor het succes van een abonnement", vertelt retailcoach en specialist in consumententrends Els Demey. "Het abonnement heeft lange tijd een slechte reputatie gehad. Vraag maar eens na bij leden van ECI Boekenclub in de jaren 80 of 90. En hoe moeilijk het toen was om een boek terug te sturen of je abonnement op te zeggen. Ook met de fitnessabonnementen zijn er wat problemen geweest de jongste jaren. Te moeilijk om op te zeggen.

"Maar de tijden zijn veranderd. De voorwaarden van een abonnement worden nu veel duidelijker omschreven. Mensen zijn nu ook vertrouwd met onlineshoppen en het terugsturen van bestellingen. Dat gaat meestal zonder problemen. Toch staan nog veel Belgen wat sceptisch ten opzichte van abonnementen. Wij kijken eerst de kat uit de boom en gaan pas veel later dan Amerikanen of Nederlanders overstag."

Veeg voor weinig

In Nederland is het abonnement een ware hype aan het worden. Zo kun je er vanaf 1 euro per week een abonnement nemen op wc-papier. De Smartass Club beweert goedkoper te zijn dan de supermarkt, levert gratis aan huis en heeft een bijzonder leuk motto: 'Veeg voor weinig, nooit chagrijnig.' Het idee begon als een gimmick, maar al snel groeide het uit tot een populaire dienst voor wc-liefhebbers.

"Je realiseert je altijd te laat dat je door je voorraad heen bent. En in de supermarkt passen al die rollen nooit in je tas, waardoor je steevast met zo'n enorme baal onder je arm loopt", zegt Jorn de Geus van Smartass Club in de Nederlandse krant Het Parool. "Het product was trouwens een beetje ondergeschikt. Zo van: als het hiermee lukt, lukt het overal mee."

"Het zijn dit soort herhaalaankopen die succes oogsten met hun abonnementen", vult Els Demey aan. "Om de zoveel tijd heb je wc-papier nodig, maar als je in de stad woont en je moet drie pakken kopen, dan is dat behoorlijk onhandig. Het past nauwelijks in een zakje en bovendien vinden veel mensen het toch wat beschamend om met een pak wc-papier onder de arm naar huis te moeten. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld condooms en tampons. Nog altijd bestaat er een schroom om zulke producten in de winkel te kopen."

Dat verklaart meteen het succes van Shaggies, de Nederlandse onlineabonnementendienst op condooms. Voor tampons heeft de menstruerende vrouw zelfs de keuze uit Supertamp (5 euro per maand) of Tampost (vanaf 8,19 euro per maand). Voor 'maandelijks een goed gevoel', aan huis geleverd.

Beeld esther aarts

Verrassingseffect

Dat abonnementen plots weer zo populair zijn, heeft volgens Demey vooral te maken met het gemak van zo'n dienst: "Onlineshoppen is al behoorlijk makkelijk tegenwoordig, maar waarom zou je iedere maand dezelfde bestelling ingeven als je gewoon een abonnement kunt nemen? Of waarom zou je iedere maand naar de supermarkt gaan om altijd diezelfde herhaalaankopen te doen? Met een abonnement hoef je hier nooit meer aan te denken. Je zit dus nooit zonder. Consumenten hebben minder tijd dan vroeger en delen hun tijd anders in. Als je er dan voor kunt kiezen om iets automatisch in je brievenbus te laten leveren, dan is het succes van de abonnementen niet zo vreemd."

Ook voor de start-ups en bedrijven zelf is het een interessante formule. Dankzij de abonnementen zijn ze al zeker van een bepaald percentage aan inkomsten. Demey: "Het is ook heel handig voor consumenten met weinig verstand van zaken. Mannen zonder gevoel voor mode kunnen zich laten bijstaan door personal shoppers die elke maand of elk half jaar een doosje kleding komen afgeven. Mensen zijn gewoontedieren, als ze zelf moeten kiezen, gaan ze meestal voor het vertrouwde. Met een abonnement op bloemen bijvoorbeeld kun je vaak bloemen op tafel zetten die je misschien zelf niet zo snel zou kiezen. Dat verrassingseffect speelt ook in het voordeel van de abonnementendiensten."

Altijd voldoende wijn

Terwijl Amerikanen zelfs al een abonnement kunnen nemen op cannabis, tandenborstels, massages aan huis, gadgets voor nerds (Nerdblock), voorbereidingskits op de Apocalyps en zelfs kakgras voor klein behuisde hondeneigenaars, moeten we het in Vlaanderen voorlopig doen met diensten als Netflix, Spotify, Smartmat en HelloFresh, die op korte tijd zijn uitgegroeid tot grote namen en hun aanhang in België flink hebben zien toenemen in het afgelopen jaar.

Els Demey: "Dit zijn voorbeelden van bedrijven die zeer goed weten hoe de consument leeft en wat hij wil. Iedereen vindt bijvoorbeeld voeding zeer belangrijk, maar niemand heeft nog tijd om naar de supermarkt te gaan om alle ingrediënten in huis te halen. Als je dan zo'n oplossing kunt bieden, volgt het succes vanzelf."

Maar er vallen in België nog wel meer abonnementen af te sluiten. Zo zul je dankzij de Wijnbeurs nooit meer zonder wijn vallen. Of zonder verse bloemen. "Bloemisten bieden al heel lang abonnementsformules aan, maar pas sinds enkele jaren vallen die ook via het internet te bestellen", weet Demey. "Helemaal nieuw zijn de abonnementen dus niet. Vroeger had je bijvoorbeeld de Pabo, een erotische winkel, die toen alleen een postorderbedrijf was. Het zijn dus absoluut niet enkel start-ups die op deze kar springen."

Beeld esther aarts

Scheer je weg

In navolging van de Nederlandse 'kledingbibliotheken', waar je een abonnement kunt nemen op uitleenbare (en dus te retourneren) kleding, bestaat er in België Tale Me (taleme.be), een concept dat originele kinderkledij online te huur aanbiedt. De ouders abonneren zich voor een bepaalde periode (3, 6, 9 of 12 maanden) en kiezen het aantal stuks dat ze willen ontvangen (5, 7 of 9 stuks). Als het seizoen verandert, als het kind gegroeid is of als er minstens drie maanden verstreken zijn, kunnen de kleren ingeruild worden en dat gedurende de duur van het abonnement.

"Ik heb Tale Me in de eerste plaats gecreëerd om kledij op de markt te kunnen brengen die onder de beste omstandigheden werd geproduceerd", zegt oprichtster Anna Balez, "waarbij de naaisters een écht loon krijgen en de gebruikte stoffen in Europa gemaakt zijn, meestal met vezels die op een biologische manier gekweekt zijn. Het idee is om beter te consumeren en de grote merken, die niet begaan zijn met de werkomstandigheden en de gebruikte vezels, te omzeilen."

Nog een Belgisch concept is Raz*War, dat zichzelf de pionier van de scheerabonnementen noemt. "Wij zijn de trotse bedenkers van het shaving as service-idee", zo klinkt het bij het Waalse bedrijf. Hun service zag het levenslicht in 2009, lang voordat er sprake was van de Dollar Shave Club. "Het idee kwam van Pierre De Nayer die het beu was zich afgezet te voelen, telkens als hij scheermesjes kocht in de supermarkt. Bovendien zijn tal van types mesjes niet compatibel of voorradig als je ze net nodig hebt. En er worden heel wat producten verkocht die helemaal niet zo goed zijn voor de huid of het milieu. Daar wilde Pierre iets aan doen. Hij gelooft dat iedereen die zich graag nat scheert, kwaliteitsvolle scheermesjes en -producten moet kunnen aanschaffen tegen faire prijzen."

Beeld esther aarts

Extra verzendkosten

Omdat de grenzen binnen de Schengen-landen vooralsnog niet gesloten zijn - of toch zeker niet tussen België en Nederland - kunnen we hier ook Nederlandse abonnementen afsluiten. Helaas vaak wel met extra verzendkosten. Zo betaal je bijvoorbeeld 5 euro meer per verzending van Random Records dat op regelmatige basis pakketjes tweedehandsvinylplaten door de brievenbus propt. Ook bier kan in Nederland in abonnementsvorm, maar het zou als Belg misschien toch wel al te gek worden om een bierabonnement in Holland te nemen. Die extra verzendkosten doen trouwens een groot voordeel van de abonnementen teniet: ze zijn vaak goedkoper omdat er geen fysieke winkel is die gevuld, gehuurd en uitgebaat moet worden.

Of we op weg zijn naar een toekomst waarin we elfendertig abonnementen hebben en nooit meer de supermarkt of winkelstraat bezoeken, is volgens retailcoach Demey onwaarschijnlijk: "Het onlinebestellen en het afsluiten van handige abonnementen zal ongetwijfeld nog flink groeien in België, maar de fysieke winkels zullen niet aan belang inboeten. Integendeel, ze zullen net belangrijker worden om andere redenen. Om de klant wat meer voeling te bieden met zijn merk, om wat extra informatie en dienstverlening te verschaffen. Er zal misschien iets minder verkocht worden in de fysieke winkel, maar het wint aan belang als showroom."

Vijf opvallende abonnementen

1. Random Records
Elke maand een pakketje tweedehandsvinylplaten aan huis geleverd. In het pakket zitten drie, voor de klant onbekende, albums. U kunt kiezen uit verschillende stijlen: rock/pop/blues, jazz/soul/funk of een totaal verrassingspakket. Nederlandse dienst, maar mits bijbetaling voor verzending ook hier beschikbaar.

randomrecords.me

2. Smartass Club
Elke maand een pak wc-papier in uw brievenbus. Voorlopig enkel een Nederlandse service, helaas niet beschikbaar in België.

smartassclub.nl

3. Doggie Lawn
Voor het luie baasje. Elke maand vers kakgras voor de hond aan huis geleverd. Omdat wandelen met de hond toch wel een bijzonder grote inspanning vergt. Uiteraard een Amerikaanse dienst.

doggielawn.com

4. Raz*War
Belgisch concept en de zelfverklaarde pionier van het shaving as service-idee. Elke maand een nieuw scheermesje in je brievenbus. Keuze uit drie soorten mesjes.

razwar.com

5. Supertamp of Tampost
Omdat een bezoekje aan een Kruidvat brengen zo'n hartverzakkende ervaring kan zijn, zeker op

pakweg een zaterdag tijdens de solden. En omdat je ze toch iedere maand weer nodig hebt. Voorlopig enkel in Nederland verkrijgbaar.

supertamp.nl - tampost.nl

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234