Woensdag 13/11/2019

Het moet van Bonanza zijn geleden dat er nog zoveel is geschreven over de lancering van een nieuw Vlaams tijdschrift. Woensdag is het zover. Dan rolt het eerste nummer van Goedele van de persen. Nochtans is de vrouw rond wie het allemaal draait in geen ma

Goedele over 'Goedele' het blad van de tv-maakster dat woensdag in de winkel ligt

'Wij staan voor glamourguerrilla'

DOOR BRECHT DECAESTECKER / FOTO's TIM DIRVEN

Bijna anderhalf jaar geleden werd het tijdschrift Goedele aangekondigd. Op de vraag wanneer het zou verschijnen, antwoordde je toen: 'Zo snel mogelijk.' Waarom duurde het uiteindelijk toch zo lang?

Goedele Liekens: "Het heeft niet lang geduurd. De opstart van een nieuw blad duurt gemiddeld een jaar. Toen ik 'zo snel mogelijk' antwoordde, bedoelde ik eigenlijk: 'Ik weet dat niet, want ik heb het nog nooit gedaan.' Het zou triest zijn mocht een grote uitgeverij als Sanoma over één nacht ijs gaan. Voor ze iets uitbrengen, moeten ze ervan overtuigd zijn dat het af is."

In welke mate ben je bij de inhoud van het blad betrokken?

"Ik zal het je tonen. (haalt haar agenda uit, die volgeschreven staat) Zoals je weet, maak ik momenteel geen tv-programma. Elke dag ben ik van 's morgens tot 's avonds met het magazine bezig."

Wat doe je concreet?

"Ik ben hoofdredacteur."

Danny Ilegems, de voormalige hoofdredacteur van Deng, zou toch hoofdredacteur worden?

"Het is een duobaan. We zijn samen hoofdredacteur. Elke maand werken we omtrent twee trefwoorden. Die bedenk ik mee. Maar het is geen dictatuur. In het eerste nummer zijn onze trefwoorden 'guerrilla' en 'hoge hakken'. We zijn rebels, maar we zijn ook voor genieten van het leven. Vervolgens denken we: 'Van wie hoort daar een groot interview bij? Kamagurka! Oké, wie gaat dat doen? En welke schoenen passen erin?' Ik schrijf interviews en reportages. Bij fotoshoots ben ik erbij. Er staat geen letter in die ik niet gelezen heb."

Wat is de inhoudelijke lijn van het blad?

"Danny omschrijft het als 'glamourguerrilla'. We strijden voor een betere wereld, maar zonder met het vingertje te wijzen. We doen dat door nieuwsgierig te zijn. We gaan achter de façades kijken. En passant is het ook niet erg als onze wereld een beetje mooier wordt. Genieten is geen taboe. Als we naar Cambodja gaan voor een reeks over prostitutie, dan tonen we ook een foto van het tempelcomplex van Angkor Wat en beschrijven we hoe mooi en indrukwekkend dat is. En ja, ik bezoek de sloppenwijken in Afrika, maar de laatste dag ga ik naar een mooi hotel en drink ik daar een cocktail. Die eerlijkheid schrijven we ook. Ik ben niet perfect, maar wie wel? Die ongecomplexeerde mentaliteit mag ons blad uitstralen."

Hoe groot is de redactie?

"We zijn met zeven mensen op de redactie en werken met de allerbeste freelancers. Op het vlak van fotografie hebben we de crème de la crème van Vlaanderen kunnen overtuigen: Dimitri Van Zeebroeck, Johan Jacobs..."

Wat is de doelgroep?

"Het maakt ons niet uit of mannen, vrouwen of jongeren het blad lezen. Het gaat veeleer om een mentaliteit, bedoeld voor mensen die nieuwsgierig zijn naar de wereld en die avontuurlijk, rebels of wat stout zijn. Maar ze genieten ook van een parfum van Hugo Boss of schoenen van Chanel. Het ene sluit het andere niet uit."

Linda, het personalitymagazine van Linda de Mol, is erg succesvol in Nederland. Wordt Goedele een Vlaamse versie van Linda?

"Neen. Linda is een fantastisch blad, maar als mens zijn we verschillend. Linda is veel meer glamour dan guerrilla. Wat niet wegneemt dat Goedele af en toe wat op Linda zal lijken. Ik hou heel erg van de lay-out van dat blad. Die strakheid hebben we ook nagestreefd. Maar onze onderwerpen en de mix daarvan zijn anders."

Vanwaar de keuze voor Danny Ilegems als hoofdredacteur?

"Goedele wil rebels zijn. Wel, in het geval van Danny mag je 'rebel' met een hoofdletter schrijven. Kijk maar naar wat hij met Deng gedaan heeft. Bovendien is hij een straffe journalist, niet te beroerd om tegen heilige huisjes te schoppen. Danny en ik blijken ook complementair. Onze opmerkingen over een tekst zijn ook meestal dezelfde."

Danny heeft nog maar twee bladen geleid: Mao Magazine en Deng. Persoonlijk vond ik dat prachtige magazines, maar commercieel waren ze geen schot in de roos.

"In het begin dacht ik ook dat hij te veel tegen de commerciële kant van zo'n blad zou zijn, maar dat bleek niet te kloppen. Hij doet geen toegevingen op de redactionele inhoud en zal nooit platvloers volgen wat de commerciële dienst zegt. Maar ook hij houdt van genieten in het leven en hij heeft er geen probleem mee dat mensen daar aandacht aan besteden."

Hij wil een maatschappijkritisch blad maken. Dat is zeer nobel, maar verkoopt het ook?

"De tijd zal het uitwijzen. Ons blad is maatschappijkritisch maar ook erg warm. Als we willen dat mensen ergens over nadenken, doen we dat door hun hart te raken. Je moet de mensen wakker schudden, wil je dat een onderwerp hen niet langer koud laat. Dat heb ik zo vaak gezien in alles wat ik voor tv gedaan heb."

Sanoma is uitgever van tal van vrouwenbladen in België. Zal Goedele die andere tijdschriften niet kannibaliseren?

"Wij zijn daar te uniek voor. Bovendien heb ik daar bij Sanoma nog geen angstige reacties over gehoord. Jij wel?"

De redactie van Evita zou te horen gekregen hebben geen diepgaande interviews meer te mogen publiceren, want die moeten voortaan in Goedele.

"Ik kan me niet voorstellen dat zoiets gezegd wordt. En mocht het toch gebeuren, dan kan het toch niet dat zo'n redactie zich daarvan iets zou aantrekken en zou zeggen: 'Oh ja, dan gaan wij maar flutdingetjes schrijven.'"

Hoeveel exemplaren hopen jullie maandelijks te verkopen?

"Een dikke 40.000. Ik hoop dat het lukt, omdat ik iets maak waarvan ik hoop dat de mensen het tof zullen vinden en dat ze er iets door bijleren. Mocht dat niet lukken, dan zou dat een opdoffer zijn, maar ik zou er nooit spijt van kunnen hebben, want ik sta helemaal achter wat we gemaakt hebben."

Wanneer moet het blad break-even draaien?

"Goh, dat weet ik niet."

Zegt Aimé Van Hecke, de CEO van Sanoma, niet: 'Over twee jaar moet het winst maken, anders trekken we er de stekker uit?'

"Neen. Misschien wil hij mij daar ook niet mee belasten. Verkoopt het goed, dan is dat goed voor mijn ego, maar het maakt mijn rekening niet. Ik ben ook geen goede zakenvrouw, hé, anders had ik zo'n blad wel zelf uitgebracht."

Er was even sprake van dat het bij Humo zou zitten. Die redactie heeft zich daartegen verzet. Dat kun je niet plezant gevonden hebben.

"Dat had niet meteen iets met het blad op zich te maken. Er was een probleem tussen de redactie van Humo en de directie van Sanoma. Nooit heb ik het gevoel gehad dat die discussie iets met mezelf te maken had. Ik denk trouwens dat Humo groot genoeg is om het zonder Goedele te redden."

Je hebt 50 procent van de aandelen van Jok Foe, het productiehuis van jou en je ex-man Chris Cockmartin, aan Sanoma verkocht. Zijn jullie dan ook voor 50 procent eigenaar van het blad?

"Neen. Het blad is volledig eigendom van Sanoma. Daaruit blijkt dat ik op zakelijk vlak niet slim bezig ben. (lacht) Maar ik vind: ieder zijn vak. Ik ben een tv-maker, dus mijn bedrijfje maakt tv-programma's."

Hoe is die samenwerking met Aimé Van Hecke tot stand gekomen?

"Aimé heeft me op een dag gebeld. Hij zei: 'Goedele, heb jij al ergens een nieuw contract getekend?' Ik zei van niet en hij vroeg me of we eens konden praten. Ik dacht: 'Tiens, die was toch weg bij de VRT?'"

Zou het niet kunnen dat jij daarvoor al een akkoord had met Van Hecke om bij de openbare omroep te gaan werken? Die was toen nog directeur tv bij de VRT. Niet veel later echter werd toenmalig gedelegeerd bestuurder Tony Mary ontslagen, verhuisde Van Hecke naar Sanoma en werd de situatie plots anders.

"En daardoor zou ik dan meegegaan zijn naar Sanoma? Dat klopt niet. Ik was aan het praten met zowel de VRT als vtm, maar ik had nog nergens getekend. En toen Sanoma een participatie in Jok Foe had genomen, lagen de kaarten plots anders. Toen kon ik niet meer op mijn eentje onderhandelen."

Toen je 50 procent van Jok Foe aan Sanoma verkocht, deed je dat niet om het productiehuis te redden?

"Neen, want het productiehuis moest niet gered worden. We maakten De Planckaerts, Zonnekinderen, Recht van antwoord..."

Recht van antwoord was toen al afgevoerd.

"Er waren plannen voor een soortgelijk nieuw programma. Als je als bedrijf nefast bezig bent, is een groot bedrijf als Sanoma toch niet in jou geïnteresseerd?"

Van Hecke zei toen: 'Met Jok Foe halen we de knowhow en het talent in huis om audiovisuele content te produceren, bijvoorbeeld voor onze eigen sites.' Daar heb ik nog niet veel van gezien.

"Neen, maar het duurt even voor je zoiets opgestart krijgt. En eigenlijk moet je dat soort vragen aan Aimé stellen. Het enige wat ik daarvan zie, is wat aan ons magazine gerelateerd is. En daar komt wel een site met filmpjes bij. Als ik op reportage ga, neem ik altijd een camera mee."

Na het nieuws anderhalf jaar geleden dat je een eigen magazine kreeg, werd bekend dat je programma's voor VT4 zou maken. Het eerste, Slimmer dan een kind van 10, haalde tegenvallende kijkcijfers en de langverwachte talkshow is er nog altijd niet. Heb je nog geen spijt van de keuze voor VT4?

"(denkt even na) Ik ben nerveus, dat wel. Vorige week raakte bekend dat Ricus Jansegers (gedelegeerd bestuurder van VT4 en Vijftv, BDC) vertrekt. Nu weet ik het helemaal niet meer. Ik ken de nieuwe directeur niet goed. Ik weet ook niet hoelang hij blijft. Morgen kan het dus al helemaal anders zijn. Wij zijn bezig met een talkshow. Die is klaar. Maar we hebben nog andere alternatieven."

Volgens jou is die talkshow klaar. Volgens Ricus Jansegers niet.

"Hij zegt niet dat de talkshow niet klaar is. Hij zegt dat de show moet passen in zijn programmering en dat hij daarvoor het juiste moment zoekt. Ik werk ook aan nog een ander programma en Ricus zou dat graag eerder uitzenden."

Blijkbaar gaat het om een reeks documentaires over hoe men met seks omgaat in acht of tien verschillende landen.

"Dat is een beetje kort door de bocht, maar het gaat in die richting."

Jullie hebben twee proefopnames van de talkshow gedraaid en die vond VT4 niet goed genoeg.

"(fel) We hebben nog geen enkele proefopname gedraaid! We hebben twee try-outs gedaan! Bij een proefopname maak je een programma dat lijkt op wat je wilt uitzenden. Bij een try-out denk je: 'We doen eens zot.' En daar zit al eens iets bij waarvan je denkt: 'Dit is het niet.' Je kunt niets nieuws uitvinden als je het niet uitprobeert."

Jij hebt zoveel tv gemaakt. Het moet toch ongelooflijk kriebelen dat er voorlopig niets te zien is?

"Ik geef toe: het kriebelt. Het gevaar bestaat dat je gaat twijfelen aan jezelf. Ik heb me al een paar keer afgevraagd: tv maken, kun je dat verleren? Of is het zoiets als fietsen?"

Het zou ook kunnen dat je het nog heel goed kunt, maar dat je voor de verkeerde zender hebt gekozen.

"Als dat zo is, zal dat moeten blijken. Ik moest kiezen voor een zender die mij een typisch Goedeleprogramma zou laten maken. Het is mijn taak dat zo goed mogelijk te doen, niet om te beslissen waar en wanneer het uitgezonden wordt."

Het oorspronkelijke plan was toch dat die talkshow en het magazine tegelijk zouden verschijnen?

"Neen, integendeel, want normaal had die talkshow er al een jaar moeten zijn. We hebben in ons ritme een talkshow gemaakt en een magazine voorbereid. Trouwens, zoals het magazine er nu uitziet, is het sterk genoeg om op zichzelf te staan. Ik mis de talkshow nu niet, want ik heb het te druk. Als het over een half jaar nog altijd niet zover is, roep ik misschien: 'Miljaar, wanneer komt het er nu van?'"

Ricus Jansegers gaat nu projecten leiden in Finland en Roemenië voor ProSiebenSat.1, de Duitse moedermaatschappij van VT4 en Vijftv. Zou het feit dat jij, toch zijn toptransfer, na een jaar nog maar weinig voor de zender hebt betekend een van de redenen voor zijn vertrek kunnen zijn?

"Zou dat daarin meegespeeld hebben? Dat ik de oorzaak zou zijn? Dat kan toch niet? Dat zou te veel eer zijn, toch? En dat gaat toch puur over cijfers."

Dat zit toch ook bij die cijfers?

"Misschien, ja. Goh, ocharme dan voor hem, zeg..."

Wat als het niet meer lukt bij VT4?

"Ik weet het niet. Zeg jij het mij eens."

Voor vtm werken wordt moeilijk. Het bedrijf is in handen van Roularta en De Persgroep, de twee grootste concurrenten van Sanoma. En bij de VRT zullen ze Van Hecke wellicht ook niet met open armen ontvangen.

"Dan moet ik doen zoals ik jaren geleden al een keer gedaan heb: naar het buitenland uitwijken. Nederland heeft me al meermaals gered. Of ik zoek een rijke man om mee te trouwen."

Dat zal je huidige vriend niet graag horen.

"Oei, sorry schatje. Ik bedoelde dat bij wijze van spreken. Ik heb altijd al gezegd: 'Elk einde is een nieuw begin.' Iedereen denkt dat Goedele één grote successtory is. Dat klopt niet. Ze hebben me bij vtm al eens buitengegooid. Ik ben toen naar Nederland verhuisd en heb daar een jaar therapieën gegeven. Heel langzaam ben ik daar voor radio en tv beginnen te werken. Daar heb ik enorm veel geleerd en daardoor ben ik ook geworden wie ik ben. Ik heb al vaak overwogen om een job bij de VN uit te oefenen. Ik heb twee diploma's en tal van boeiende interesses. Ik zal altijd wel mijn plan trekken. Wat niet wil zeggen dat ik het niet spijtig zou vinden, want ik hou enorm van tv maken. Maar ik ga geen hoed meer opzetten en allerlei vreemde stoten uithalen, alleen maar om op tv te mogen komen. Op een bepaald moment moet je kunnen zeggen: 'Dit was het dan.' In dat geval zou ik liever in schoonheid eindigen. Het zou mooi zijn als men zou zeggen: 'Goedele, dat is die van Recht van antwoord en Sterke vrouwen'."

Moet je het voor het geld nog doen?

"Niet als ik in Afrika ga wonen. Af en toe flitst dat idee door mijn hoofd. Nu weer, omdat ik net daarvandaan kom. Het heeft er niets mee te maken dat ik nu geen tv-programma heb, want vroeger heb ik daar ook al vaak over nagedacht. Ik ben er blijkbaar niet dapper genoeg voor, anders had ik het allang gedaan. Bovendien zit ik al jaren op een trein die altijd maar blijft rijden. Mocht die stoppen, dan zou dat me de guts kunnen geven om het toch te doen."

Er was even sprake van dat je in de politiek zou gaan? Ben je gevraagd?

"Schrijf maar: ...en toen bleef ze stoïcijns voor zich uitkijken. (lacht)"

Heb je getwijfeld?

"Absoluut, maar ik heb het niet gedaan omdat ik bang ben dat ze me te veel pijn zouden doen. Je kunt je niet voorstellen hoe gemeen men in de politiek kan zijn."

Hoe gaan je dochtertjes ermee om dat je nu niet meer op tv komt?

"Voor hen maakt dat weinig verschil. Ze vragen: 'Mama, kunnen we geen reportage maken over Disneyland?' De opportunistjes. (lacht) Maar wanneer we langs het gebouw van vtm passeren, vragen ze wel of we nog eens binnenwippen. Ik zie al die mensen nog geregeld. Ik heb twintig jaar bij vtm gewerkt. Hier en daar zal iemand wel kwaad op me zijn, maar niet de meerderheid."

Zeg je hen niet: 'We gaan eens binnenspringen in het gebouw van VT4, een paar kilometer verder'?

"Daar passeren we niet zo vaak, maar ze zijn er wel naar het sinterklaasfeestje geweest."

Vonden ze het daar niet een beetje klein, in vergelijking met vtm?

"(lacht) Ik zal het hen eens vragen."

Voor 'Goedele' bezoek ik de sloppenwijken in Afrika, maar de laatste dag ga ik naar een mooi hotel en drink ik daar een cocktail. Die eerlijkheid schrijven we ookMijn talkshow had er al een jaar moeten zijn. Momenteel mis ik hem niet, maar misschien denk ik over een half jaar: Miljaar, wanneer komt het er nu van?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234