Zondag 15/12/2019

Het moest en zou een sprookjeshuwelijk worden, het draait uit op een sisser

Vettel met zijn persoonlijke assistente Britta Roeske. Beeld Photo News

Er zit een dik haar in de boter bij Ferrari. Omdat de rode auto's niet meer winnen. Omdat de kritiek op Sebastian Vettel toeneemt. En vooral omdat de Duitser niet meer samen met teambaas Arrivabene door de deur raakt.

Het begon als een sprookjeshuwelijk. Met nog een paar races te gaan kondigde Sebastian Vettel in 2014 aan dat hij Red Bull na vier wereldtitels verliet. Op naar Ferrari en een nieuwe uitdaging. Zijn grote droom achterna: in de sporen stappen van zijn vroegere idool en collega, Michael Schumacher. En het begon niet eens zo slecht, dat nieuwe avontuur. Vorig seizoen won Vettel drie koersen en was meteen ook de enige coureur die de zegereeks van het ongenaakbare Mercedes kon onderbreken.

Tactische blunders
Natuurlijk waren de verwachtingen hoog voor 2016. Maar in Melbourne, seizoensopener, liep het al verkeerd. Vettel had de race kunnen winnen maar verloor ze door een hopeloos verkeerde bandenstrategie. De Duitser bedekte het toen nog met de mantel der liefde. Toen nog, want er zouden nog tactische blunders volgen. Vandaag is Vettels geduld op. Naar buiten toe probeert hij de schijn hoog te houden, maar achter de schermen maakt hij zijn gram duidelijk. Een paar races geleden ventileerde hij zijn irritatie over de strategie zelfs via de boordradio, in volle koers, terwijl de hele wereld meeluisterde: "Jongens, menen jullie dat? Komaan zeg..."

Beeld Photo News
Beeld Photo News

Opstappen hoofdingenieur
Ook bij Ferrari komt een probleem nooit alleen. Ondertussen werd geen progressie gemaakt met de auto. Leek de SF16 in het begin van het seizoen nog de grootste bedreiging voor Mercedes, dan is Ferrari in die rol van grootste challenger ondertussen vervangen door Red Bull, dat met Verstappen en Ricciardo al twee races won. Vettel en Ferrari wonnen er nog geen enkele. In het technische departement zitten ze immers in het ijle te tasten sinds hoofdingenieur James Allison na de dood van zijn vrouw opstapte om meer bij zijn kinderen in Engeland te zijn. Vettel zelf gaat ook niet vrijuit. Voor de Amerikaanse grand prix, met nog vier races te gaan, is hij pas zesde in het klassement. En staat zelfs achter zijn teamgenoot Raikkonen. Niet goed genoeg voor een viervoudige wereldkampioen die 35 miljoen per jaar verdient.

Verzuurde relatie
Bovendien raakt Vettel stilaan uit de gading van de Italiaanse pers. Na zijn kamikazeactie in Maleisië, waar hij als een onverlaat op de eerste bocht af ging, daar Rosberg een pegel verkocht en zelf meteen langs de kant sukkelde met een afgebroken wiel, pakten de Italiaanse kranten virulent uit. Die onbesuisde stuurslag in Maleisië was ook de spreekwoordelijke druppel in Vettels relatie met teambaas Maurizio Arrivabene, die het in interviews niet meer heeft over 'Sebastian' maar over 'hij' of 'Vettel'. Toen onlangs een mogelijke contractverlenging van de Duitser ter sprake kwam (Vettels contract loopt eind 2017 af), zei Arrivabene: "Iedereen bij Ferrari, maakt niet uit wie, moet zijn salaris en contract verdienen met prestaties..."

Geen waardige vervanger
De vraag is of Arrivabene er nog zal zijn als het contract van Vettel afloopt: grote Ferrari-baas Sergio Marchionne zou de C4 van Arrivabene al een paar weken in de schuif hebben liggen, klaar om op te sturen. En deed de brief alleen nog niet op de post omdat hij geen waardige vervanger klaar heeft staan. Een paar weken geleden contacteerde hij Ross Brawn, het brein achter de grote Ferrari-jaren van Schumi, maar de Brit bedankte. En Vettel? Die wordt de jongste weken opvallend vaak gespot in de buurt van McLaren-bazen. McLaren is dan ook het enige topteam waar eind 2017 wellicht een plaats vrijkomt, als Fernando Alonso met pensioen gaat. Tenzij Vettel dat zelf doet. Zijn transfer naar Ferrari omschreef hij eind 2014 zelf al als "een nieuwe uitdaging die ik echt nodig had", en liet toen tussen de regels lezen dat hij zelfs even had overwogen om op zijn 27e al te stoppen. Vandaag is Vettel 29, en zijn sprookjeshuwelijk met Ferrari stevent af op de klippen. Inderdaad: niet meteen ideaal om zijn motivatie scherp te houden.

Vettel aan de praat met de Britten Marck Dickens en Keith Sutton. Beeld Photo News
Beeld Photo News
Beeld EPA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234