Zaterdag 16/01/2021

Het minimalisme van Mees

'Net zoals poëzie ons begrip van taal verfijnt, scherpen deze werken ons aanvoelen van ruimte aan', schreef museumdirecteur Frederik Leen over de kunst van Guy Mees. Museum M maakt een kleine, maar mooie tentoonstelling met een focus op Mees.

Sinds 2012 beheert Museum M de Cera-collectie. Focus Guy Mees is de eerste tentoonstelling met werk uit die indrukwekkende verzameling naoorlogse Belgische kunst. "Cera had verborgen schatten in de kelders staan en stelde ons de vraag hoe ze die zichtbaarder konden maken", zegt curator van M Eva Wittocx.

"Bijzonder aan de Ceracollectie is dat er geen one shots bij zijn", aldus Wittocx. "Bezieler van de verzameling Paul Tanghe en zijn adviseurs, M HKA-directeur Bart De Baere en directeur van cc Strombeek en Luk Lambrecht, volgden een sterke inhoudelijke lijn. Ze hebben niet gekozen voor spektakelwerken, maar volgden kunstenaars echt doorheen hun carrière."

De collectie bestaat uit zo'n 450 werken van zeventig kunstenaars. Er is dus bijna geen enkele kunstenaar die maar met één werk vertegenwoordig is.

Zowel gevestigde namen als Marcel Broodthaers of Guillaume Bijl als nieuwer talent zoals Gert Robijns of Charif Benhelima zitten in de collectie. "Voor ons is dit een heel interessante samenwerking", zegt Wittocx. "Voordien hadden we alleen een vaste collectie van oude kunst. Nu hebben we ook hedendaags werk."

"We besloten om in de diepte te werken. We doen dus vooral onderzoek, maar een keer per jaar zullen we een tentoonstelling organiseren waarin we een bepaald thema of een kunstenaar belichten." De eerste collectiepresentatie van Cera focust op het werk van Guy Mees. In één zaal worden acht werken van de kunstenaar geconfronteerd met werk van tijdgenoten en een jongere kunstenaar.

Het vroegste werk van Mees dat in M te zien is, is een geometrisch volume waarrond witte kant gespannen is. Vanbinnen brandt een blauw-paarse neonlamp. Een minimalistische vorm, sensueel aangekleed met witte kanten bloemen. Tegenover dat sculptuur hangt zijn meest recente werk, het poëtische Imaginair ballet. Aan de muur zijn gekleurde vormen gespeld uit verschillende materialen: kalkpapier, inpakpapier, ... Op het eerste gezicht lijken het abstracte vormen, maar als je beter kijkt, zie je dat het broekjes en jurkjes zijn van de dansers uit de titel. Naast de rokjes hangen zelfs de slipjes van de meisjes en op de bovenstukjes de suggestie van borsten. Omdat de vormen slechts met een of twee spelden zijn vastgemaakt, waaien ze op bij het minste zuchtje wind.

Hoewel het een kleine expo is, toont hij toch hoe uiteenlopend het werk van Mees is. Zo is er een video te zien en een reeks zwart-witfoto's uit de jaren zeventig. Het werk heet Niveauverschillen en toont drie verhoogjes als bij een sportwedstrijd. In wisselende volgorde staan de kunstenaar, zijn galerist en een vriend op de schavotjes. In dit humoristische werk stelt hij tegelijk een maatschappijkritische vraag: hoe zit het met de verhouding tussen galerist, kunstenaar en toeschouwer? Schuin tegenover de foto's ligt op de grond The Olympics 1, 2, 3 van Gert Robijns. Met gevonden hout maakte hij cirkels die refereren aan de Olympische ringen.

Hoewel er in deze kleine expo niet veel werken te zien zijn, krijg je toch een goed beeld van de praktijk van Guy Mees. De confrontatie met monochroom werk van Marthe Wéry, mooie schilderijen van Walter Swennen en de installatie van Gert Robijns zorgen voor een interessant ruimer kader.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234