Woensdag 24/07/2019

Atletiek

Het merk 'Thiam' blijft groeien

Nafi Thiam schenkt een glaasje sojamelk in om haar deal met Alpro te vieren. Beeld BELGA

Als je wint, heb je vrienden. En vind je ook makkelijker sponsors. Vraag maar aan Nafi Thiam, die rond is met een vierde grote partner: Alpro. "Ze heeft zich op de kaart gezet als een persoonlijkheid die de landsgrenzen en haar sport overstijgt."

Nafi Thiam (23) neemt er haar tijd voor. Om te ontbijten en om haar sponsors uit te kiezen. Zo kom je al snel uit bij een partnerschap met Alpro, dat in plantaardige producten doet. De atlete zweert bij gezond eten, Alpro bindt met Thiam een "authentieke persoonlijkheid" als ambassadrice aan zich. Tot de Spelen van 2020 toch. "Ik zeg niet ja tegen om het even welk merk", benadrukt Thiam. "Er moet een match zijn." Geen Pizza Hut (Tia Hellebaut) of McDonald's (Kim Gevaert) dus voor de meerkampster.

Kim Vanderlinden, die met Wafel Sports Management de zaken van de Naamse atlete behartigt, luistert minzaam toe. De olympische titel in Rio van Thiam maakte haar het leven wat makkelijker in de zoektocht naar sponsors. "Terwijl we vroeger zelf op deuren moesten kloppen, kloppen ze nu bij ons aan", vat Vanderlinden samen. "Elke keer dat Nafi in de pers komt, met een prestatie of een prijs, merken we dat bedrijven aan haar denken." Waren ze net na Rio nog wat op hun hoede - misschien was het goud een lucky shot -, dan is die reserve in 2017 helemaal verdwenen. Met dank aan haar 7.013 punten in Götzis en haar wereldtitel in Londen.

Hoe succesvoller Nafi Thiam als atlete, hoe groter ook het merk Nafi Thiam. Op haar 23ste telt ze naast Alpro (in 2016 overgenomen door Danone) ook Nike, Audi en Red Bull als sponsors en - in mindere mate - Diamanti Per Tutti. Geen kleine spelers. De meeste legden haar tot 2020 vast, met prestatiegebonden contracten.

En toch is er ruimte voor meer. Neem het voorbeeld van de Borlées. In 2012 waren die bij een tiental sponsors onder dak, onder wie Nike, JBC, Nikon, BMW en Acerta. Vanderlinden legt geen beperkingen op, maar Thiam heeft met haar statuut nu wel de mogelijkheid om selectiever te zijn. "Het is toch belangrijk om een vorm van exclusiviteit te kunnen bieden", stelt Vanderlinden. "We zoeken vooral naar bedrijven die Nafi internationaal kunnen inzetten. Voor we Nafi een voorstel voorleggen, filteren wij al. Ik schat dat er maar 10 tot 20 procent bij haar terecht komt."

Bovendien staat Thiams agenda nu al propvol met afspraken, laat staan dat er veel ruimte is voor nog meer sponsor- of andere verplichtingen. Vanderlinden: "We moesten de afgelopen maand elke dag vijf tot tien aanvragen afwijzen: goede doelen, interviews, actes de présence... We moeten prioriteiten stellen, en die zijn nog steeds: trainen, competities en studies."

Examens, stage en misschien WK

Thiam maakt zich geen illusies: ze zal haar schaapjes nog niet op het droge hebben na haar carrière. Zeker in een klein land zonder grote sportcultuur, zegt ze. "Mocht ik een Franse of Engelse profatlete zijn, dan had ik vroeger al makkelijker sponsors gevonden. In België is het echt triestig. Vandaar dat ik zoveel belang hecht aan mijn studies: dat is geen fantasietje, maar een noodzaak. Al wil ik niet defaitistisch doen. Wie weet verandert het en krijgen sporten zoals atletiek in de toekomst meer aandacht. Want sponsoring, dat gaat hand in hand met zichtbaarheid."

Thiam geniet van haar populariteit, zolang het kan en nu de buitenwereld "haar gezicht nog niet beu is". Intussen studeert ze voort. In januari moet ze vijf examens afleggen, tussendoor trekt ze nog op stage naar Tenerife, waar ze beslist of ze aan het WK indoor zal deelnemen. Nog twee jaar en het bachelordiploma geografie is binnen. Thiam: "Dat is toch het doel. Ik kan niet alles alleen maar op atletiek zetten. Ik moet later ook mijn boterham kunnen verdienen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden