Vrijdag 18/06/2021

Het merk Studio Brussel

Isabelle Baele, hoofd verdiepende netten VRT:

versus de radio Q-music

Isabelle Baele, hoofd van de verdiepende netten van de VRT, droomt opnieuw van Studio Brussel en Radio 1 op Canvas. Bij de openbare omroep tellen in de eerste plaats sterke merken, niet de platformen waarop ze te zien of te horen zijn. Terwijl bij de VMMa een dikke muur staat tussen VTM en Q-music. 'Radio heeft met tv niets meer gemeenschappelijk dan met kranten of magazines', aldus Peter Bossaert van Q en 4FM.

Door Brecht Decaestecker

Op 17 april zal het precies een halve eeuw geleden zijn dat de wereldtentoonstelling haar tenten op de Heizel in Brussel opsloeg. Dat zult u geweten hebben. Radio 1 en Canvas werken aan een grootschalig project om die feestelijke verjaardag te vieren. Dat doen ze samen. Verwacht dus geen tv-programma waar ze op de radio ook 'iets' mee zullen doen. Neen, het wordt een spectaculair crossmediaal project van de VRT, waarvoor mensen van beide zenders de handen in elkaar slaan.

Of moeten we zeggen: van beide merken? Want alleen daar spreekt Isabelle Baele, hoofd van de verdiepende netten (Canvas, Studio Brussel, Radio 1 en Klara) van de VRT, nog over. Dat deed ze tijdens een debat met Peter Bossaert, algemeen directeur van Q-music en 4FM, op een symposium in Gent over de toekomst van radio, georganiseerd door MediaNet Vlaanderen en het REC Radiocentrum.

Door de komst van het internet moeten die merken op alle platformen actief zijn, vindt Baele: "Jongeren spreken niet meer over traditionele en nieuwe media, maar over media." En die media overlappen elkaar. Op de website van Studio Brussel duiken tegenwoordig veel filmpjes op. En wie weet verschijnt straks op Canvas regelmatig het logo van de jongerenzender, zoals dat nu gebeurt met dat van Sporza, nog zo'n merk. "Ik droom nog altijd van StuBru-tv", vertelde Baele. "Misschien kan het straks op het vernieuwde Canvas, nu beide merken toch bij mij zitten." Op dezelfde manier wordt klara.be volgend jaar het overkoepelende cultuurmerk van de VRT. Op die site zul je net zo goed fragmenten van Radio 1 of Canvas kunnen beluisteren of bekijken.

Peter Bossaert volgt die logica niet. "Mijn vaststelling is dat radio en tv weinig met elkaar gemeen hebben. Het zijn twee aparte media. Radio maken is een vak apart en tv maken is dat ook. Radio maken doe je met veel minder mensen, in veel kleinere studio's, op een veel goedkopere manier. Ik zie niet in wat je meer met tv gemeenschappelijk zou hebben dan met een magazine of een krant. Ik ken wereldwijd geen enkel succesvol radioformat dat ontstaan is uit een tv-format."

Het grootste crossmediale project van de VRT tot dusver is de eengemaakte nieuwsdienst. Sinds juni zitten de radio- en tv-journalisten aan dezelfde tafels. Bij de VMMa gebeurt precies het tegenovergestelde. Volgende woensdag wordt daar de nieuwe ochtend van 4FM voorgesteld, dat een nieuwe nieuwsredactie heeft gekregen die strikt gescheiden blijft van die van VTM. De nieuwsdienst van de VMMa-radio's krijgt een eigen hoofdredacteur en valt niet onder de supervisie van de directeur informatie van VTM. Zoals dat tot voor kort ook bij de VRT het geval was.

"Daar kijk ik met steeds meer verbazing naar", aldus Baele. "Misschien volgen ze ons niet omdat het niet winstgevend genoeg is." Dat de VRT moet besparen en voor een stuk daarom crossmediaal gaat werken, voegde ze daar niet aan toe.

"Als je tv en radio samenzet, dan zal radio altijd het kleine broertje zijn", meende Bossaert. "En dan zul je per definitie minder goede radio maken."

Toch is, onder invloed van nieuwe technologieën zoals breedband, de manier waarop we naar radio luisteren de voorbije jaren grondig veranderd. We luisteren nog altijd naar de programma's van Studio Brussel, Radio 1 of Q-music. En aan de ontbijttafel doen we dat nog altijd via het traditionele toestel, maar in de bus doen we het met de gsm en op het werk met een pc. "Mijn dochter luistert altijd met haar gsm", vertelde Dirk Guldemont, directeur van de nieuwe nationale radio van Concentra en Corelio, die in de steigers staat. "Ik vraag dan: 'Die kwaliteit lijkt toch nergens op?' Waarop ze antwoordt: 'Welke kwaliteit?' Er komt een generatie aan die het niet belangrijk vindt om op een peperdure hifi-installatie naar de radio te luisteren."

Voor Isabelle Baele heeft het internet echter ook een wezenlijke opdracht van radio vernietigd, wat je kunt afleiden uit de playlist van het vernieuwde Radio 1: "Vroeger had radio een gidsfunctie. Je leerde op die manier nieuwe muziek ontdekken. Jongeren gebruiken daar vandaag het internet voor. Voor radio is die functie verdwenen."

Bossaert laat zijn zenders minder beïnvloeden door zulke evoluties: "Voor ons is technologie een middel. Die moet ervoor zorgen dat je op elk moment naar Q-music kunt luisteren. Het moet luisteren naar radio makkelijker maken, maar het zal het radiolandschap niet domineren. Voor ons staat het idee centraal, niet de technologie. Ik heb het gevoel dat dat bij de VRT soms andersom is."

Ik droom van StuBru-tv. Misschien

is dat straks mogelijk op het vernieuwde Canvas, nu beide merken bij mij zitten

Peter Bossaert, algemeen directeur Q-music en 4FM:

Als je tv en radio samenzet, dan zal radio altijd het kleine broertje zijn. En dan zul je per definitie minder goede radio maken

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234