Zondag 15/12/2019

Het meisje van de buren

Concert Natalie Imbruglia in een uitverkochte Paradiso

Kylie Minogue, Jason Donovan, Craig Maclauglan: het zijn niet meteen mensen in wier voetsporen ik graag een carrière zou willen beginnen, maar Natalie Imbruglia denkt daar blijkbaar anders over. Net zoals haar bovenvermelde collega's uit de Australische zeepserie Neighbours houdt Beth - want zo heet ze in de serie (zegt mijn vriendin) - er tegenwoordig namelijk een muzikale carrière op na. Terwijl haar debuutsingle 'Torn' bij ons al twee weken op nummer één staat in de hitparade, liep het in de Amsterdamse Paradiso storm voor deze nieuwbakken publiekslieveling.

Natalie Imbruglia heeft zowat alles tegen om bij de 'serieuze' muziekpers op veel krediet te mogen rekenen. Vooreerst ziet ze er best aardig uit. Specialisten schijnen er immers van overtuigd dat iedereen die fotogenieker oogt dan Shane MacGowan onmogelijk een integere popplaat kan maken. Daarnaast is Imbruglia ontegensprekelijk een vrouw, ook al geen gelukkige speling van het lot. Wanneer de zangeres het dan nog waagt om voorgeprogrammeerde ritmes in de songs te verwerken, is de volstrekt niet ter zake doende vergelijking met Alanis Morissette gauw gemaakt. En een meisje dat beroepshalve een poos in Ramsay Street vertoefde, heeft natuurlijk nauwelijks creatieve inbreng wanneer ze een elpee opneemt.

Diezelfde kenners weten met een bewonderenswaardige zekerheid te melden dat de Imbruglia's van deze wereld niet meer zijn dan het product achter een uitgekiend marketingplan, met als enige betrachting het weerloze publiek in de val te lokken. Nu blijkt dat er bij ons in een maand tijd liefst 20.000 exemplaren van de debuut-cd Left Of The Middle aan de man werden gebracht, heeft de geloofwaardigheid van Imbruglia een absoluut dieptepunt bereikt. Hippe plaatjes houden zich immers zelden of nooit in de hitparade op, maar moeten per definitie eerst een tijdje stof vergaren onderaan de afprijsbakken. Tja. Alsof een - terecht - gerespecteerde groep als Radiohead het zonder grootschalige reclamecampagnes moet stellen. Alsof de fantastische Jeff Buckley geen sekssymbool was en Sonic Youth per toeval bij een kapitaalkrachtige platenfirma onder dak zit. Dit maar om te illustreren dat er ook bij muziekrecensenten vaak met twee maten en twee gewichten gemeten wordt.

Het is allerminst mijn betrachting om Natalie Imbruglia meer lof toe te dichten dan haar toekomt, maar ze verdient op zijn minst een beetje krediet. Omdat Left Of The Middle een handvol sterke popsongs bevat bijvoorbeeld, en de single 'Torn' onmiddellijk de aandacht trekt telkens als hij op de radio wordt gedraaid. Of omdat ze dinsdagavond, tijdens het tweede optreden uit haar carrière, nauwelijks steken liet vallen. Opener Intuition had het allemaal: elektrische gitaren die gromden als uitgehongerde tijgers, een funky baslijn, en een stem waarvan je meteen een krop in de keel kreeg. 'Leave Me Alone', een ijle ballade met hoog Portishead-gehalte, helde meteen over naar het andere uiterste, terwijl het akoestische titelnummer van Left Of The Middle herinneringen opriep aan het beste van The Sundays. 'Impressed' klonk dan weer te rechtlijnig, te drammerig ook om te blijven boeien, maar puntgave versies van 'Torn' en vooral het als afsluiter opgespaarde 'Big Mistake' maakten veel goed. Het was bovendien meegenomen dat elk nummer wezenlijk anders klonk dan het vorige.

Af en toe stond Natalie Imbuglia een tikje te houterig op het podium. De zenuwen wellicht, maar het is slechts een kwestie van tijd voor ze daar overheen komt. Nog een paar maand proefdraaien en het buurmeisje is helemaal klaar voor de festivals. Het wordt vast een mooie zomer.

Bart Steenhaut

'Left Of The Middle' van Natalie Imbruglia is verschenen bij RCA/BMG.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234