Donderdag 02/04/2020

'Het lijkt alsof Taschen die boeken speciaal voor mij maakt'

OPEN BOEK. John Lennon & Yoko Ono. Double Fantasy, deze week verschenen, is de jongste knoert van Taschen. Afhankelijk van de versie betaalt u er 500 tot 1.250 euro voor. Iemand die het boek alvast besteld heeft, is René Rousseau. Hij is een gepassioneerd verzamelaar van alles wat de uitgeverij op de markt brengt. Ook de prijzige art-edities.

Ze staan in de boekenkast van de meeste kunst- en cultuurliefhebbers: de uitgaven van Taschen. Vaak rijkelijk geïllustreerd, meestal voor een prikje in huis gehaald. Maar de uitgeverij richt zich ook op de meer fortuinlijke verzamelaar. Iemand als estate manager René Rousseau (49).

De Maastrichtenaar woont al veertien jaar net over de grens, in België. Zijn collectie collectors- en art-edities is zelfs zo groot geworden dat hij ze niet langer kon stockeren. "Vanuit onze woonst kijk ik uit op een koetshuis", vertelt Rousseau. "Vroeger hield ik daar mijn vogels, mijn andere passie. Tegenwoordig ben ik nog enkel ringer, vorig jaar heb ik nog zo'n 17.000 vogels geringd voor het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen. Het koetshuis stond dus leeg. Daar zou ik mijn Taschencollectie onderbrengen."

Het gebouw is meer een museum. Speciaal ontworpen schuifkasten staan er naast elkaar, in elke schuif zitten twee gelimiteerde uitgaven. Wie ze wil lezen, moet handschoenen aantrekken. Of plaatsnemen in de fauteuil aan de glazen tafel, waar alle tentoongestelde boeken in trade-edition klaarliggen. De betaalbare versie, zeg maar.

Op de bovenverdieping staan de boeken-met-staander uitgestald. Want fotoknoerten als Genesis van Sebastião Salgado, SUMO van Helmut Newton of het verzameld werk van Annie Leibovitz kwamen met een speciaal voor het boek ontworpen staander. Elke dag draait Rousseau een bladzijde om. "Dat is beter voor de boeken."

Maar het is vooral een klein, beduimeld paperbackboekje dat de aandacht trekt. "In 1997 kreeg ik dit boekje van mijn vader voor mijn verjaardag", zegt hij. "Het staat vol beelden van de Tsjechische fotograaf Jan Saudek. Mijn vader is kunstschilder en vond zijn werk zo mooi qua compositie, kleur en echtheid." Zijn portretten zijn rauw en veelal naakt. "Niets is mooier gemaakt, geen siliconen. Ook de natuurlijke veroudering wordt puur afgebeeld. Zo zie ik vrouwen graag, ik hou niet van kunstmatige ingrepen. Dat boekje intrigeerde me. Wie geeft zoiets uit, vroeg ik me af."

Pornoactrice

Toch zou het tien jaar duren eer Rousseau helemaal gebeten raakte door de verzamelmicrobe. "Ik las dat Benedikt Taschen een boek over Vanessa del Rio, de eerste Latijns-Amerikaanse pornoactrice, zou publiceren. Die durft, dacht ik. Voor mij was het haast jeugdsentiment. Op mijn zestiende hebben een vriend en ik stiekem de trein naar Amsterdam genomen. Daar, in een klein theatertje zag ik mijn eerste erotische film, met Del Rio in de hoofdrol. Dat Taschen juist haar uitkoos voor zo'n grote, dure uitgave vond ik bijzonder. Dat boek moest ik hebben." Dat moment wanneer Rousseau verenigd werd met zijn 'jeugdliefde', kan hij nog altijd levendig navertellen. "Vanessa is afgeleverd aan de deur, ingepakt in bruin papier en karton. Alsof ze subtiel aandrong om haar uit te pakken. Ik voelde me weer zestien."

Sindsdien noemt Rousseau zich een gepassioneerd Taschenverzamelaar.

Een liefhebber maar ook een investeerder. "Deze boeken zijn het voor mij waard", zegt hij. "Maar vaak stijgen ze ook in waarde. Toch koop ik ze niet alleen als investering. Het is niet zomaar een stapel boeken, het is een wezenlijk onderdeel van mijn leven geworden. Ze zijn van mijn hoofd naar mijn hart gegaan. Ik heb er een stukje geschiedenis mee in huis gehaald. The Rolling Stones of The Beatles, daar ben ik mee opgegroeid. Bij het boek MoonFire van Norman Mailer zat een gesigneerde foto van Buzz Aldrin, de tweede man op de maan. Ook dat zijn mooie jeugdherinneringen."

Tegelijk vindt Rousseau het boeken over het heden en de toekomst. "Voor mij is Benedikt Taschen een visionair. De mensen over wie hij een boek maakt, die doen ertoe. Mensen die ik zelf ook erg bewonder, of die ik later erg interessant blijk te vinden. Soms lijkt het alsof hij die boeken voor mij maakt."

Hij spreekt over Benedikt Taschen alsof de uitgever ook elke letter zelf plaatst. "Ik geloof dat hij zo dicht betrokken is", zegt Rousseau. "Zijn boeken verschijnen in de eerste plaats omdat hij ze zelf interessant vindt, niet omdat ze per se commercieel potentieel hebben. Hij geeft ook ruiterlijk toe dat bepaalde boeken niet hebben gewerkt. Ik heb zo'n bizar fotoboek, Car Crashes & Other Sad Stories, bijna beschamend om naar te kijken. Hij schuwt dat onderwerp niet, hij gelooft er in, ook al heeft het niet zo goed gelopen."

Rode vlechtjes

Mocht hij ooit zelf een onderwerp mogen aandragen, zal Rousseau Pippi Langkous naar voren schuiven. "Zij is mijn onbevreesde jeugdheld, misschien kan onze wereld vandaag wel zo'n Pippi gebruiken. Als ik er nog maar aan denk, moet ik glimlachen. Dat hoeft niet eens een collector te zijn. Of toch, iets met die rode vlechtjes. En misschien wil ik ook iets voorstellen met vogels, mijn andere passie. De massale vogelslachtingen in het Middellandse-Zeegebied raken mij diep. Hier beschermen we, daar worden ze zomaar neergeknald. Dat moet stoppen. Ik zou met plezier de helft van mijn collectie laten veilen voor dat goede doel. Misschien dat Benedikt Taschen me daarin wil helpen. Zijn carbon neutral programma bewijst voor mij dat de natuur ook hem bezighoudt."

Tegelijk hoopt Rousseau dat hij bij leven zijn immense collectie nooit hoeft te verkopen. "Ik denk dat het dan niet meer zo goed met me zou gaan. Later is mijn verzameling voor de kinderen. Mijn vrouw en ik hebben er samen negen, zes meisjes en drie jongens. Voor elk van de meiden heb ik bijvoorbeeld een Kate Moss door Mario Testino. Die krijgen ze mettertijd, ik zou het zonde vinden mochten ze het nu op de studentenkamer laten rondslingeren of verkopen als ze snel geld nodig hebben. Maar wat zij er mee doen eens ik het gegeven heb, is hun keuze."

Intussen hebben uitgever en verzamelaar elkaar al een keer ontmoet, op het hoofdkwartier in Keulen. Rousseau wil Taschen op zijn beurt graag uitnodigen in zijn 'museum'. "Ik heb alvast een brochure gemaakt over mijn collectie en passies. Ze heet About Books and Birds en is op 20 exemplaren gedrukt. Daarvan heb er ik eentje aan hem laten bezorgen. In een bijhorende doos, net als zijn eigen uitgaven."

René Rousseau's collectiebrochure About Books and Birds is te bekijken op www.taschen.com.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234