Woensdag 07/12/2022

Het lijden van de jonge Li

KRIJGERS. Fotograaf Titus Simoens (29) portretteert jongens in een spartaanse omgeving. In Bozar presenteert hij Mount Song, zijn nieuwe reeks over een kungfuschool in China.

Een jongen die Titus Simoens heet, gaat naar China. Met een fototoestel. In de zeevaartschool van Oostende heeft hij net de reeks Blue,see gemaakt. Kort daarna heeft hij op Canvas een documentaire over kungfu gezien, ze prikkelde zijn verbeelding. Twee maanden leeft hij in een kungfuschool op Mount Song, een plek die muzikaal klinkt en ruw oogt. Hij ziet, kijkt en maakt klikkend een wereld zichtbaar. Intuïtief maar met een duidelijk doel voor ogen: hij wil tonen hoe jongens samenleven, bijeengehouden door structuur en discipline, en hoe ze al lerend mens worden. Hij stelt zich de vraag waar de jongens na de opleiding terechtkomen.

Op een filmset, een rijstveld, een straat in een stad?

Terug in Gent kijkt de jongen opnieuw. Hij kiest tien beelden, niet meer. Ze verschijnen in De Standaard en de maker wint de Monography Series Award, waarmee Nikon en Bozar hem de kans geven een solotentoonstelling in Bozar te presenteren.

Het is maandag 13 oktober en de jongen doet wat elke kunstenaar twee dagen voor de opening van een solotentoonstelling doet: vechten tegen de slaap, twijfelen welk werk hij aan welke muur wil, kijken, kiezen.

Het komt goed, zegt hij, staand in een van de tentoonstellingszalen van Bozar.

Rond hem de wereld van Mount Song, of beter, zijn weergave van de wereld van Mount Song. Jongens met kortgeschoren haren, rood-gele trainingspakken, ogen die donkerbruin en voor de kijker vaak onzichtbaar zijn.

In China heeft de jongen uit Gent intimiteit gefotografeerd.

Hij fotografeerde zes jonge Chinezen in een douche, gevangen in een web van leidingen, water en kijklijnen. Stapelbedden gevuld met toekomstige kungfukrijgers. Nog een jongen, in rugzicht, het kleur van zijn trui harmonieert mooi met de tape rond de waterleiding van de wasbak waarin hij zijn tanden poetst.

Alweer een jongen die zijn tanden poetst, zegt iemand. Net als bij Rats.

De fotograaf lacht. Rats is de tweede plaat van Balthazar, een bevriende muziekgroep. Een beeld uit Blue,see werd door hen als hoes gekozen.

Tja, zegt hij. Het is waar. Zowel in China als in Oostende fotografeerde hij een jongen in de badkamer. Hij vindt het een van de meest intieme momenten van de dag, vandaar waarschijnlijk. Even in jezelf gekeerd zijn, je klaarmaken voor een nieuwe dag.

"Ik vind dat mooi, ik wil dat vastleggen."

Hij gaat luider spreken, het geraas van boormachines vult de ruimte. Zegt dat hij bewust geen reportage over een kungfuschool wou maken, die beelden ziet iedereen zo voor zich. Het ging hem om de stille momenten, over wat er tussen de actie gebeurt. Hij hoopt dat je als kijker niet goed weet wat zich op de foto afspeelt. Dat je voelt dat zulke scholen tegelijk hard maar ook goed voor de ontwikkeling van die gasten zijn. Daarnaast hecht hij veel belang aan de dynamiek in zijn foto's en probeert hij er altijd een krachtig lijnenspel in te steken.

De tentoonstelling in Bozar voelt als een bevestiging. De voorbije jaren werkte hij vooral aan eigen projecten, verkoos hij alleenrecht boven luxe. Hij zegt dat dat niet altijd even gemakkelijk gaat maar dat er voor hem geen andere weg is.

Waarom in zijn beelden alleen jongens wonen, weet hij niet. Omdat het gewoon zo is, zegt hij. Waarom hij straks naar Cuba vertrekt, weet hij wel. Hij wil zich drie weken onderdompelen in een van de grootste boksscholen van Havana. Kijken, klikken, kiezen. En terug in België een tentoonstelling in het Gentse Caermersklooster opbouwen.

Net als in Bozar zal hij dat samen met Alexandre Lowie doen, meubelontwerper.

Zijn kaders en lichtbakken in olmhout, zegt hij, geven de beelden extra kracht en spanning.

Voor de tentoonstelling in Bozar heeft Lowie een tafel gemaakt. Daarop liggen 326 foto's, door Chinese kungfustudenten gemaakt, de camera van een jongen uit Gent gekregen.

Het gebaar bevestigt wat ook Christophe De Jaeger, programmator fotografie bij Bozar, zag. "De reeks overstijgt het documentaire genre", zegt hij. "Titus Simoens is geen objectieve observator, maar legt veel persoonlijkheid en emotie in zijn werk."

De expo Monography Series Award Nikon-Bozar #2: Titus Simoens - Mount Song is vanaf vandaag

te bekijken in Bozar in Brussel.

Tot 16 november.

www.titussimoens.be

---

Titus Simoens

29 jaar, woont in Gent

werkt aan eigen projecten maar soms ook in opdracht van De Standaard

maakte met Daniel Dumitrescu en Bram Mervillie de docu Miles Away, over twee lonesome cowboys in Idaho

dompelde zich voor de reeks Blue,see onder in de wereld

van de IBIS-zeevaartschool in Oostende. Een beeld uit die reeks werd door muziekgroep Balthazar gekozen als hoes voor hun album Rats

was te zien in het vorige seizoen van De Canvasconnectie

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234