Donderdag 21/10/2021

Het leven op een modemagazine

Toen Jill Kopelman een meisje van negen of tien was mocht ze mee naar Parijs met haar pa, Arie L. Kopelman, toen de president van Chanel. Ze zat met haar ouders in de bar van de Ritz en ze luisterde naar het gebabbel van Elizabeth Salzman en Andre Leon Talley, nu redacteurs bij Vogue en Vanity Fair.

Jill Kopelman is vijfentwintig nu, en samen met haar vriendin Caroline Doyle schreef ze het scenario van 'Intern', een romantische komedie die zich afspeelt in de modewereld en waarvan de verfilming bijna rond is.

Salzman en Talley spelen er zichzelf in, net als Tommy Hilfiger, en de ontwerpers John Bartlett en Narciso Rodriguez. Gwyneth Paltrow heeft ook een rolletje. Ze heeft met Caroline Doyle op school gezete en ze is ervan overtuigd dat het een leuke film wordt. "Het script is zo grappig en oneerbiedig," zegt ze.

De film gaat over een 23-jarige stagiaire ('intern') bij een modemagazine, gespeeld door Dominique Swain, die van op de laagste sporten van de ladder het narcisme van de hoogst geplaatste moderedacteuren gadeslaat. Het script zit vol zwarte humor en het weerspiegelt de ervaringen van de auteurs toen die zelf debuteerden bij Harper's Bazaar, Mademoiselle en Interview. "De personages zijn allemaal gebaseerd op echte redacteurs", zegt Kopelman. "Zelfs de meest hyperbolische scenes zijn voor honderd procent authentiek. Toen de acteurs hier binnenstapten voor de auditie zegden ze: 'Dit is te gek! Wie heeft dit kunnen verzinnen? Maar het berust allemaal op waarheid."

Doyle beschrijft een scene waarin Jocelyn, het hoofdpersonage van de film, wordt benaderd door de beauty-redactrice van Skirt, het (niet bestaande) magazine. "De redactrice stapt naar haar toe en zegt: 'Bob.'

' Nee, 't is Jocelyn,' antwoordt deze.

Maar de redactrice herhaalt: 'Bob. Wat jij nodig hebt is een bob' (kapsel, red)." Doyle lacht. "Dat is mij zelf overkomen. De redactrice zei me: 'Bekijk goed deze foto van Linda Evangelista. Je weet niet hoeveel duizenden mensen een ongeluk zouden doen om advies van mij te krijgen'."

Doyle studeerde Russisch en verbleef drie jaar in Rusland om er de plaatselijke editie van Marie-Claire op poten te zetten. Onmiddellijk daarna begon ze aan het scenario voor Intern.

Met al zijn potentieel voor satire heeft de modewereld - en het parallelle universum van de modemagazines - altijd goed weerstand geboden tegen de komische talenten van filmmakers. Met uitzondering van Stanley Donen, die in 1957 Funny Face maakte, is nog geen enkele regisseur er totnogtoe in geslaagd om meer uit de modewereld te halen dan een goedkope parodie of een karikatuur van enkele excentrieke figuren. En Donen had dan nog het geluk te werken in een tijd dat de mensen vermaakt konden worden met een figuur als de legendarische Diana Vreeland met haar 'Think Pink!'.

Woody Allen slaagde er in 1998 niet in het publiek warm te maken met zijn film Celebrity en natuurlijk was er de teleurstelling van Ready to Wear, die Robert Altman in 1994 draaide tijdens de voorstelling van de collecties in Parijs. Altman leek alles mee te hebben: grote sterren, entrees, de medewerking van de modewereld, alles, behalve een clichéloos script.

De enige die waarschijnlijk de juiste toon trof was Douglas Keeve, die in 1995 Unzipped maakte, de documentaire over Isaac Mizrahi. Deels kwam dat doordat Keeve heel dicht bij Mizrahi stond, maar ook doordat zijn humor op dezelfde lijn zat als die van de modewereld.

'Intern' wordt gemaakt met een heel klein budget. Het is ongetwijfeld door hun connecties dat Doyle en Kopelman het geregeld kregen dat ze op de goeie locaties konden draaien, o.m. in het gebouw van Chanel. Van Graydon Carter, hoofdredacteur van Vanity Fair mochten ze in de kantoren filmen, op voorwaarde dat de zomerstagiaire een rolletje kreeg. Zij waren het ook die Saltzman, Paltrow en Talley aanbrachten. Niet dat de formidabele Andre Leon Talley, die voor de scene in 'Il Cantinori' een witte nertsjas van Fendi draagt, veel aanmoediging nodig had. "Het is een geweldig script", zei hij. "Als dat niet het geval was, had ik nooit meegewerkt. "

Cathy Horyn / NYT

Bewerking Agnes Goyvaerts

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234