Zaterdag 18/01/2020

Het leven is een braakland

'over naar jou/weer over naar jou' van braakland/zhebilding HHHII

theater

Het festival Kulturama drukte vorige week zijn stempel op het Leuvense cultuurleven. Tal van prille kunstprojecten veroverden grote en kleine plekjes in de stad. Braakland/ZheBilding maakte speciaal voor het festival over naar jou/weer over naar jou. Een voorstelling die zich voorzichtig rond Adriaan Van Akens gelijknamige tekst kronkelt en die zo alle eer aandoet.

Leuven

Van onze medewerkster

Els Van Steenberghe

Twee mensen. Elk in hun kamer aan een tafeltje tegen de muur. Een vrouw nipt van een kop koffie. Ze kijkt scherp en afwezig voor zich uit. Een man zit naast zijn computertafel al even hulpeloos te wezen. Stil voor zich uitstarend worden ze overspoeld door de chaotische wereld die via de computer hun leven binnen stroomt. De actualiteit in zijn met slogans getekende drukte.

In sloganstijl. Zo spreekt de man ook over zijn leven. Zo probeert hij vat te krijgen op die wereld. Door alles wat hij doet op te sommen: mails sturen, VDAB-site raadplegen, eten kopen, van kindertekeningen genieten... Door de wereld waarin hij leeft met korte beschrijvingen te portretteren: moord, verkiezingen, opstanden, files, lege wegrestaurants, duizenden nieuwsfeiten. Wat blijft over? Niets. Leegte. In een te grote wereld met te weinig tijd. Hij moet ontspannen, tevreden zijn, prent hij zichzelf in. Zijn ontspanningsdans ontaardt in een aandoenlijke verdedigingsdans (gesloten ogen, achteroverhellend hoofd, gebalde knuisten). Tegen en vluchtend voor de opdringerige actualiteit. Knap gespeeld door Van Aken zelf. Door zijn niet-acteur zijn, straalt hij een onbeholpenheid uit en spreekt hij soms met een lichte onzekerheid. Dit maakt zijn vertolking van een man die de wereld niet (meer) weet te vatten, overtuigend. Innemend door niet-gespeelde onzekerheid.

Dan neemt de vrouw het woord. Plots. Sara Vertongens krachtige afvuren van de zinnen, priemende blik en charmante glimlach verbergen eveneens een onzekerheid, een schrijnende eenzaamheid. De vrouw beschrijft haar dag (shoppen, koffie drinken, op de tram wachten), hoe kinderogen haar aanstaren. Háár opengesperde ogen verbeelden geen verwondering meer. Ze moeten pijnlijke radeloosheid in een doelloos leven maskeren. De vrouw draagt een paraplu en grasvoetmatje bij zich. Op pad met haar thuis. Op zoek naar een thuis. Naar geborgenheid, liefde. Ze kan alleen vluchten in de kick van 's nachts hard rijden met loeiharde muziek. De gevoelige soundscape van Youri Van Uffelen schraagt het geheel.

De voorstelling is pril. De twee delen lijken te geïsoleerd. Van Akens spel kan aan consistentie winnen. Toch schuilt in de prilheid het hart. Men zocht enkel naar de eigenheid van twee vertellende mensen, twee spreekbuizen van de tierende eenzaamheid. Van verloren of ontbrekende liefde. Ze omzeilen het spreken over een geliefd iemand. Beide zijn ze platgeslagen door holle communicatie, door leegte waar ze niet uitgeraken. Niet al dansend. Niet al mailend. Niet al bedelend. Niet.

Typisch Braakland. Door de koestering van het vertelde woord, van een omkaderende soundscape, van ingetogen spel en door de bekommernis om de verlatenheid waarin mensen zichzelf verstrikken, ondanks alle communicatiemiddelen. Een warme, intieme creatie die Braaklands stilistisch ingeslagen weg rustig maar oprecht bewandelt. Een veelbelovend, nog wat fragiel kleinood met veel groeipotentieel. Wordt hopelijk vervolgd.

WAT Over naar jou/weer over naar jou van Braakland/ZheBilding WAAR EN WANNEER Gezien op 13 februari 2004, Leuven. Verdere informatie: Braakland/ZheBilding vzw, Brusselsestraat 63, 3000 Leuven (016 226 345, braakland.zhebilding@pi.be, www.inbreek.be)

Een warme, intieme creatie die de stilistisch ingeslagen weg rustig maar oprecht bewandelt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234