Donderdag 02/07/2020

Het leven en de liefde, een mozaïek

Mozaïekfilm l Hawaii, Oslo HHH

Jan Temmerman

Een kruising tussen Lola rennt en Forrest Gump, maar dan zonder de geschiedenisles. Het is slechts een van de manieren om de Noorse film Hawaii, Oslo van regisseur Erik Poppe te omschrijven, vanwege de rennende personages of het zwevende pluimpje. Maar er kan ook verwezen worden naar Short Cuts, Magnolia en 21 Grams vanwege de mozaïekstructuur van de vertelling. En waarom zou de vreemde titel geen verwijzing kunnen zijn naar Paris, Texas?

Die filmische knipoogjes beletten evenwel niet dat Hawaii, Oslo een eigen verhaal met een heel specifieke sfeer weet te vertellen. De mozaïekstructuur, waarbij verschillende en uiteenlopende personages hun eigen verhaallijn volgen en toevallig elkaars levenspad kruisen en al dan niet beïnvloeden, maakt soms wel een beetje een geforceerde indruk, maar doorgaans vloeit alles mooi in elkaar.

Het begint tijdens een ongewoon warme zomernacht in Oslo. Op een kruispunt wordt een man aangereden door een ambulance. De verschillende mensen die zich rond het slachtoffer verzamelen, zullen we later in het verhaal allemaal beter leren kennen. Maar betreft het hier een flash forward? En staat de afloop van het verhaal al vast of is het een van die profetische dromen waarvan Vidar, die als nachtverpleger in een instelling werkt, de zenuwen krijgt. Al was het maar omdat hij dan telkens al het mogelijke probeert te doen om de 'voorspelling' niet te laten uitkomen. Dat is slechts een van de elementen die aan deze film zo'n mooi magisch-realistisch tintje geven.

In diezelfde instelling verblijft onder meer Leon. Die droomt ook, maar het is een droom vol hoop en verwachting. Hij verlangt naar de dag dat hij 25 zal worden. Toen hij amper veertien was, heeft hij met zijn jeugdvriendinnetje Asa immers afgesproken om elkaar op die verjaardag opnieuw op te zoeken. En die dag is nu zeer dichtbij. Leon kijkt er verlangend naar uit, maar is er tegelijk een beetje bang voor.

Trygve is de broer van Leon. Hij zit in de gevangenis, maar heeft zijn kwetsbare broertje al die tijd laten geloven dat hij meestal in Hawaï verblijft. Voor zijn werk. Hij exporteert bloemen. Vanuit Noorwegen naar dat exotische droomeiland!? Voor de verjaardag van zijn broer heeft Trygve penitentiair verlof gekregen. En dus daagt hij, uiteraard in zo'n schreeuwlelijk hawaïhemd, plots op in de instelling. Maar Trygve wil blijkbaar meer dan alleen maar een uitstapje met zijn broer.

Inmiddels hebben we ook gezien hoe in een ambulance, op weg naar de kraamkliniek, een baby wordt geboren. De ouders zijn dolgelukkig, tot ze even later horen dat hun kind een zeldzame hartafwijking heeft. De baby kan slechts enkele dagen in leven blijven. De moeder beslist om elk levensmoment van haar kind te koesteren, maar de vader weigert het medisch vonnis te aanvaarden. Een operatie moet toch mogelijk zijn, desnoods in Amerika. Desnoods voor veel geld. Desnoods wil hij daarvoor zijn kostbaarste bezit verkopen: een gitaar die ooit nog door Kurt Cobain betokkeld werd. En als dat zelfs niet volstaat, wil hij zelfs een overval plegen.

Ambulancier Viggo, de man van de bevalling én van de aanrijding uit de proloog, heeft ook zo zijn eigen besognes. Hij wordt opgeroepen om hulp te bieden na een zelfmoordpoging. Het blijkt om Bobbie te gaan, een popzangeres op haar retour die eerder een einde aan haar leven probeerde te maken. Toen werd ze ook al door Viggo gered, waarna hij verliefd op haar werd.

Het zijn slechts enkele situaties en confrontaties die in deze gevoelige en onderhoudende stadskroniek de revue passeren, want het universum van Hawaii, Oslo wordt door nog meer personages bevolkt, die allemaal op hun manier tegen het leven aan botsen. Maar die ook (bijna) allemaal hopen en dromen van liefde.

Regie Erik Poppe Vertolking Trond Espen Seim, Aksel Hennie, Jan Gunnar Roise, Stig Henrik Hoff, Petronella Barker Land Noorwegen Speelduur 124 minuten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234