Zaterdag 22/01/2022

‘Het lerarenberoep aantrekkelijker maken doe je niet door hun kerntaken af te nemen’

Illustratiebeeld. Beeld thinkstock
Illustratiebeeld.Beeld thinkstock

Het lerarenberoep aantrekkelijker maken doe je niet door kerntaken en de autonomie van een leerkracht af te nemen. Dat stellen onderwijsvakbonden ACOD en de Christelijke Onderwijscentrale (COC). Ze reageren daarmee op een voorstel om het leraren­beroep te hervormen van Koen Pelleriaux, de nieuwe topman van het Gemeenschaps­onderwijs.

Ielse Broeksteeg

In het huidige systeem geeft elke leerkracht een vast aantal uren les. Maar volgens Pelleriaux is dat systeem compleet achterhaald. “We gaan ervan uit dat leraren ­allemaal witte raven zijn die elk aspect van het leraarschap perfect kunnen uitvoeren: lesgeven, lesmateriaal ontwikkelen, lessen voorbereiden, toetsen maken,... “Zulke profielen bestaan niet. Om het probleem van de groeiende druk op leraren op te lossen, moeten we die taken beter verdelen”, ”, zegt hij in de kranten van het Mediahuis.

De onderwijsbonden delen niet dezelfde mening. De kerntaken van de leerkracht zijn het voorbereiden van de lessen, het lesgeven en het evalueren. Als er ingegrepen wordt op die kerntaken verliest een leerkracht een deel van zijn autonomie. “Om het beroep aantrekkelijker te maken, moeten leerkrachten net vrijgesteld worden van de niet-kerntaken. Denk bijvoorbeeld aan het toezicht houden en de planlast”, meent Koen Van Kerkhoven als secretaris-generaal van de Christelijke Onderwijscentrale (COC).

Zelfevaluatie

“Ik kan me voorstellen dat bepaalde leerkrachten zich kunnen vinden in het voorstel, maar de overgrote meerderheid wil zich niet laten reduceren tot uitvoerder. Want daar komt het uiteindelijk op neer”, reageert Nancy Libert, algemeen secretaris van ACOD Onderwijs. “Als een leerkracht zijn leerlingen evalueert, is dat ook eigenlijk ook een zelfevaluatie. Heb ik de leerstof goed kunnen overbrengen?”

Dit voorstel toont volgens Libert aan “hoe hopeloos men is” om het lerarentekort op te lossen. “Het is duidelijk dat er geen mirakeloplossing is. De oplossing zal van verschillende kanten moeten komen”, zegt ze.

Marnix Heyndrickx, de voorzitter van VSOA Onderwijs, wijst erop dat leerkrachten andere manieren van werken hebben en dat het niet altijd eenvoudig is om die methodes op elkaar af te stemmen. “De vakbonden hebben al verschillende voorstellen gedaan om de job aantrekkelijker te maken. Het probleem kan enkel opgelost worden in een allesomvattend debat.” Cruciaal is volgens hem dat de leerkrachten “de autonomie moeten krijgen die ze verdienen”.

De topman van het GO! wil ook andere profielen voor het onderwijs aantrekken, zoals psychologen die dan zouden kunnen helpen bij het ontwikkelen van toetsen. “Hoe kan een psycholoog toetsen aardrijkskunde of Frans opstellen?”, vraagt Van Kerhoven zich af. “Dat is vakexpertise.” Als er iets scheelt met de expertise van leerkrachten op bijvoorbeeld psychologisch vlak moet dat volgens hem aangepakt worden in de lerarenopleiding.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234