Woensdag 16/06/2021
null Beeld Bob Van Mol
Beeld Bob Van Mol

Column

Het lastpak met de rugzak

Elke dinsdag en donderdag schrijft Ann De Craemer over de kleine en grote dingen des levens die haar beroeren.

In de rij van een broodjeszaak sta ik achter een rugzak van Eastpak. Hoe het komt, weet ik niet, maar elke keer zorgt iets in mij ervoor dat ik ‘Lastpak’ lees. Het meisje dat de rugzak draagt en zonet een broodje veggie bestelde, is door mijn vreemde kronkel een oproerkraaier geworden. Sneu. Het moet een soort oculaire judo zijn: een dubbele beenveeg door mijn ogen die van de E een L maakt en daardoor ongegronde argwaan opwekt.

Nu is het natuurlijk bizar dat Eastpak Eastpak heet. ‘East’ is Engels voor ‘Oosten’ en ‘Pak’ is gewoon Nederlands voor ‘Kostuum’. Het ligt dus niet aan mijn hersenen maar aan die onlogische taalcombinatie. En dat denkt Google Translate ook: het maakt van ‘oostenkostuum’ ‘eastern costume’ en van ‘oostenpak’ ‘eastern suit’. Eastpak valt dus zelfs door een gebrekkige vertaalrobot niet te achterhalen – wie is hier eigenlijk het lastpak?

Het is gewiekste aandachttrekkerij, vermoed ik: zo’n rare woord- of klankencombinatie die ervoor zorgt dat we twee keer kijken en dus de boodschap – het merk in kwestie – onthouden. Denk aan Haägen-Dazs, een nonsenswoord dat ijs dubbelduur maakt en Noors-exotisch aandoet. Of neem Ray Ban, een brillenmerk waarvan ik dacht dat het door een volhardende Amerikaans jongen (Ray) met een gevluchte Noord-Koreaanse vader (mijnheer Ban) was gemaakt. Niet dus: het betekent simpelweg ‘zonnestralen verbannen’ en maakt, zeker in het Nederlands, weinig commerciële indruk.

Ondertussen wandelt onze broodjescolonne richting kassa en rekent het rugzakmeisje af. Ik raap mijn moed bijeen en vraag: “Ben jij echt een lastpak?”. Ze kijkt pienter zoals het waarschijnlijk bij een veggie hoort en zegt: “Alleen voor wie dat onbeleefd zou vragen”.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234