Donderdag 08/12/2022

Het laatste seizoen in de vervallen PSK-zaal?

Filharmonische Vereniging stelt seizoen 98-99 voor

Het was onvermijdelijk dat op de jaarlijkse persconferentie van de Filharmonische Vereniging van Brussel - ditmaal tussen de Magritte-tekeningen in de Galerie Isy Brachot - ook het hete hangijzer van de renovatie van de zaal Henri Le Boeuf van het Paleis voor Schone Kunsten ter sprake zou komen. Zoals bekend heeft Brussel 2000 dit dossier, dat deel uitmaakt van het grotere geheel van de herinrichting van de Kunstberg, gedeblokkeerd. Alleen is de tijd inmiddels erg krap geworden en vrezen de betrokken partijen overhaaste beslissingen en lapwerk.

Paul Dujardin, directeur van de Filharmonische Vereniging, herhaalde dan ook het standpunt dat hij reeds eerder verkondigde: de renovatie mag pas na rijpe reflectie gebeuren en liever wat te laat dan te snel. Wat er nu op tafel ligt - tweehonderd miljoen voor een renovatie die in '99 voltooid moet zijn, noemt hij "niet realistisch": het is te weinig geld en tijd voor een diepgaande renovatie. Daarenboven dreigt het gevaar dat de werken in september '99 niet zouden klaar zijn, wat de - nu reeds contractueel vastliggende - concerten van de Vereniging en andere organisatoren zou hypothekeren. "Het is belangrijk dat er nu geld is, maar de renovatie mag niet holderdebolder gebeuren in functie van het feestjaar. Liever een goed gerenoveerde zaal in 2001 dan een slechte in 1999. Liever een goed afgewerkt Instrumentenmuseum op de Kunstberg dan lapwerk in het Paleis voor Schone Kunsten." Toch verheugt Dujardin zich over de betere dialoog met de verschillende overheden en de nieuwe dynamiek in het PSK; hij hoopt ook dat de nieuwe voorzitter, Etienne Davignon, hiertoe zal bijdragen.

Intussen bewandelt de Filharmonische Vereniging verder de paden die het sinds het aantreden van Dujardin vijf jaar geleden heeft betreden. "De structuur van ons programma blijft dezelfde", aldus programmadirecteur Christian Renard. "Vernieuwing is er dit jaar enkel in het repertoire en bij de uitvoerders." Daarbij wil Renard de zwakke punten die er nog zijn, ombuigen: het publiek voor de kamermuziekconcerten moet verjongd worden, de recitals in het Conservatorium - kwalitatief vaak interessanter dan de 'grote' in het Paleis - moeten meer aandacht krijgen, evenals de concerten van hedendaagse muziek buiten het festival Ars Musica. Dat laatste moet mogelijk zijn met creaties van werk van Elliott Carter en Sofia Goebaidoelina.

In zijn onderhandelingen met de uitvoerders over het te spelen repertoire verzet Renard zich tegen 'standaardprogramma's': samen met hen wil hij telkens naar de beste overeenkomst tussen de vertolker en het gespeelde werk zoeken.

De grote 'klassieker' van het seizoen wordt Beethoven: de symfonieën worden in het Lunatheater volledig uitgevoerd door Anima Eterna en Jos Van Immerseel, maar daarnaast ook gedeeltelijk in het Paleis voor Schone Kunsten door moderne symfonische orkesten, zoals het Concertgebouworkest met Giulini, de Berliner Philharmoniker met Abbado en het London Philharmonic Orchestra met Haitink. Strijkkwartetten zijn er met het Alban Berg-kwartet en het Petersen-kwartet, cellosonates met Pieter Wispelwey, strijktrio's met het Wiener Philharmonia Trio.

Na het Ligeti-project komt een andere reus van de twintigste eeuw aan bod: Olivier Messiaen, met zowel symfonische als piano- en kamermuziek. Uit de verdere zwaartepunten van het jaarprogramma lichten we liederen van Schumann (met Ian Bostridge en Christoph Prégardien), minder bekende strijkkwartetten (van Haydn, Britten en Szymanowski) en Tsjechische muziek in het kader van Europalia. Onder de uitvoerders zijn de belangrijkste jongeren te vinden - Gil Shaham, Leif Ove Andsnes, Christian Tetzlaff, Thomas Zehetmair, Andreas Staier, Vadim Repin, Maxim Vengerov - maar ook de 'grote namen': Krystian Zimmerman, Radu Lupu, Pierre Boulez, Daniel Barenboim, Thomas Hampson, Anne Sofie von Otter.

Uiteraard blijven de symfonische cyclussen met het Nationaal Orkest van België, het Munt-Orkest, het Orkest van Luik, het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen en het VRT- Filharmonisch Orkest bestaan, evenals de 'residenties' van Philippe Herreweghe (nu ook met het KFOvV), Jos van Immerseel, Paul Van Nevel en Sigiswald Kuijken. Helemaal nieuw is een cyclus jazz naast de twee cyclussen wereldmuziek en naast concerten waar verschillende muziekgenres met elkaar dialogeren.

Wordt dit het laatste seizoen in de vervallen zaal van het PSK? We zijn benieuwd.

Stephan Moens

Abonnementen kunnen schriftelijk, per fax of in het bespreekbureau van het PSK vernieuwd worden van 26 maart tot 5 juni; nieuwe abonnees kunnen zich melden vanaf 11 mei. Tel. 02/507.82.00, fax 02/511.79.77.

Concertinformatie: tel. 511.34.33. De jaarbrochure is verkrijgbaar bij de Filharmonische Vereniging, Baron Hortastraat 1, 1000 Brussel, fax 02.511.79.77; e-mail sofil@ibm.net

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234