Zaterdag 05/12/2020

André Brasseur

Het kot was te klein voor de oudste artiest ooit op Pukkelpop

André Brasseur, geflankeerd door zijn band, wordt na afloop van het Marquee-concert op een minutenlang applaus getrakteerdBeeld Fernand Van Damme

Op Pukkelpop worden bisnummers niet vaak gespeeld en al zeker niet om één uur 's middags door een 76-jarige. De Waalse discopionier André Brasseur heeft de Marquee in vervoering gebracht en wij zagen het gebeuren vanop de eerste rij.

De kans dat u Brasseur kent, is twijfelachtig. Nochtans heeft hij met zijn bekende Hammond-orgelmuziek in 1965 wereldhit 'Early Bird' gescoord. Liefst zes miljoen singles zijn toen over de toonbank gerold, maar Brasseur is daar in ons land nooit echt voor erkend geweest - deels te wijten aan het feit dat instrumentale muziek minder herkenbaarheid oplevert. Daarnaast is hij zijn geld gaan investeren in dancings in Wallonië en niet in zijn carrière. Zo is de organist muzikaal op een zijspoor geraakt.

De apostels van de Belpop Jan Delvaux (54) en Jimmy Dewit (45) hebben in april vorig jaar het plan opgevat om Brasseur in ere te herstellen: "We hadden zoiets van: die Brasseur, dat is toch wel een kanjer. Die moeten we gewoon opnieuw op een podium krijgen. De laatste jaren speelde hij op thés dansants in kitscherige restaurants waar à volonté gegeten wordt. Helemaal gênant was zijn rood kostuum waardoor hij meer op een clown leek dan een muzikant. De situatie maakte hem doodongelukkig: Brasseur wilde mensen zien swingen, niet in slaap wiegen. En kijk, begin dit jaar zijn we begonnen met een eerste optreden op Leuven Jazz. Eenmalig dachten we eerst, maar intussen staan we op Pukkelpop."

(tekst gaat door onder foto's)

Brasseur tijdens de soundcheck: de zenuwen gieren door zijn keelBeeld Fernand Van Damme
Beeld Fernand Van Damme
De Mens-drummer Dirk Jans staat Brasseur met vier andere muzikanten bij; op zijn drum prijkt een jonge BrasseurBeeld Fernand Van Damme

Tijdens de soundcheck ontmoeten we Brasseurs partner Jeanine (69), een opvallende verschijning met glitterbroek voor de gelegenheid: "Ik ben hier op Pukkelpop, ik moet er toch wat rock-'n-roll uitzien." Ook zeult de vrouw een ouderwetse foto- en videocamera met zich mee: "Ik leg al zijn optredens vast. Eigenlijk niet nodig, want thuis krijg ik op ieder moment van de dag een privéconcert."

Jeanine vertelt over de tocht naar Kiewit: "We zijn vanochtend met de camionette vanuit Wépion bij Namen vertrokken. Voor dageraad, want André wilde niet te laat komen. Hij heeft ook fruit als ontbijt gegeten wat hij normaal gezien nooit doet. Hij heeft lang naar deze dag toegeleefd. Met zijn energiepeil zit het alvast goed: ik moet multivitamines nemen om André bij te houden."

Ook de Waalse pers tekent present. In Wallonië staan ze een beetje perplex: hoe heeft die oude knar een comeback voor elkaar gekregen? Brasseur voelt zich meer Vlaams, vindt dat ons landsdeel meer leeft. Alle muzikanten zijn dan ook Vlamingen, onder meer De Mens-drummer Dirk Jans.

De zenuwen voor het optreden staan gespannen. Een eerdere passage van Brasseur tijdens de Gentse Feesten is door een technisch probleem wat in mineur verlopen. 'Herontdekker' Jan Delvaux heeft er goede hoop in: "De soundcheck verloopt uitstekend. En de opkomst? Dertigers en veertigers zullen massaal opdagen, maar ik weet niet of we veel jonge gasten gaan zien. Hopelijk wel."

Hij roept ook nog naar een crewlid: "Zeg tegen André dat hij de band niet te vaak mag bedanken, tijdens de vorige show heeft hij dat op zijn minst vier keer gedaan." Met een vertederende blik fatsoeneert Jeanine nog eens Brasseurs hemd en dan bestijgt hij het podium van de Marquee.

(tekst gaat door onder de foto's)

Jeanine, de sympathieke vrouw van BrasseurBeeld Fernand Van Damme
Jeanines glitterbroek en cameratoestellenBeeld Fernand Van Damme
Het publiek reageert uitzinnig op Brasseurs passage tijdens PukkelpopBeeld Fernand Van Damme
De apostels van de Belpop Jan Delvaux en Jimmy Dewit zien dat het goed isBeeld Fernand Van Damme

Brasseurs perfomance overtreft de stoutste dromen van het gezelschap. Voor het eerste optreden van de dag is de Marquee aardig volgelopen. Verrassend veel jong volk ook, enkele 16-jarigen hebben zelfs een banner met 'We love André'.

Hij speelt zijn wereldhit 'Early Birds', het publiek gaat uit zijn dak. Jeanine geniet zichtbaar en fotografeert dat het een lieve lust is. Pukkelpop-organisator Chokri Mahassine komt ook eens piepen en ziet dat het goed is, presentator van dienst Tomas De Soete knikt goedkeurend. Brasseur op het einde van de set: "Ik ben ervan overtuigd dat we elkaar ontzettend gauw terugzien".

Veel sneller dan gedacht zelfs, het publiek scandeert: "André, André, André." Er volgt een bisnummer, een rariteit op Pukkelpop, zeker zo vroeg in de namiddag. De muzikanten zetten 'Early Bird' nog eens in en Brasseur reageert geëmotioneerd: "Vous êtes formidables."

Na de show blijft het gezelschap verbouwereerd achter: wat is hier net gebeurd? De appreciatie van het publiek doet Jeanine een traantje wegpinken, en ook de rest van de crew is emotioneel. Brasseur zelf: "Ik had nooit verwacht dat ik dit nog ging meemaken. Deze comeback is echt uit de hemel gevallen. Wat mij nu overkomt, is surreëel. Het is alsof mijn leven opnieuw begint."

Een geëmotioneerde Brasseur na afloop van zijn Marquee-concertBeeld Fernand Van Damme
Richting artiestendorp voor een hapje en een drankje: dat hebben Brasseur en Jeanine (onafscheidelijk met haar camera) wel verdiendBeeld Fernand Van Damme
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234