Dinsdag 12/11/2019

Het kostuum in een nieuw jasje

Mannen die chic voor de dag willen komen, hebben veel meer opties dan het klassieke pak. Dat was de boodschap die Dries Van Noten donderdag meegaf tijdens zijn show, en hij lag daarmee perfect in de lijn van wat er in Parijs aan de gang was deze week: de heruitvinding van het traditionele kostuum.

Van Noten liet zich voor zijn luxueuze collectie inspireren door The White Duke, het alter ego dat David Bowie zich midden jaren zeventig liet aanmeten. De modellen die in het prachtige Musée Bourdelle over de catwalk liepen, leken wel kopieën van Bowie op de cover van de single ‘Golden Years’. Bleek gezicht en de haren met veel gel glad naar achter gekamd. Het was ook op de tonen van dat nummer dat Van Noten zijn Bowie-lookalikes de catwalk opstuurde. De Belgische ontwerper combineerde bijzonder traditionele stuks als wollen overjassen met erg lichte, technische stoffen. Die kwamen als accent tevoorschijn naast de knopen van een jas, of ze werden met een rits aan een stuk jas bevestigd. De klassieke overjas werd hier en daar ook voorzien van een afneembare bonten revers en met goudkleurige borduursels op korte jasjes verwees Van Noten naar traditionele uniformen. Skinny broeken werden gedragen onder oversized truien en gebreide vesten, en smokingjasjes werden dan weer op heel wijde, witte broeken gecombineerd. Zo bleef de collectie luxueus, zonder naar stijf te nijgen. Van Noten experimenteerde ook met de snit van het klassieke pak en ontdeed enkele blazers volledig van hun kraag.

Duikpak

Zulke kraagloze blazers hadden we die dag al eerder gezien bij de pikdonkere collectie van Louis Vuitton. Ook bij Vuitton experimenteerde men trouwens met de mix van traditioneel en modern. Aan de vesten waren gewatteerde regenjassen bevestigd, die bij een plotse regenbui of een vlaag koude wind onmiddellijk konden dienen. En alleen Gaultier verzint het om de bovenkant van een smoking te combineren met de neopreen onderkant van een duikpak. Maar daarmee zat hij met zijn ‘James Blonde’-collectie wel mee in de ‘doe eens wat anders met een pak’-trend.

Ook Walter Van Beirendonck liet zijn kleurrijke creativiteit los op het mannenpak. Hij begon zijn show met de basis: een strak grijs pak met hemd en strik. Maar Walter zou Walter niet zijn, mocht daar al geen kleine twist aan zitten, ditmaal in de vorm van een rok over de broek. Naarmate de zwarte modellen (die Van Beirendonck via een street casting vond) passeerden, kwamen er hier en daar kleurrijke stukken stof terecht op broekspijpen en mouwen. Na dat kleurenexperiment concentreerde de Belgische ontwerper zich op de vorm van de blazers. Die werden ter hoogte van de mouwen volledig losgeknoopt tot capes. Van capes ging het via prachtig kleurrijk breiwerk met kruispatroon naar poncho’s bezet met dikke felgekleurde wollen franjes. Het thema van de collectie luidde ‘Hand on Heart’ en hier en daar zagen we letterlijk handen op de linkerborst. Van Beirendonck groette het publiek in een trui met opschrift “Something Big is Coming”, waarbij de ‘i’ van “Big” was vervangen door een vriendschapssymbool. Een hartverwarmende show in de Parijse vrieskou.

Backstage gluren

Het défilé van Maison Martin Margiela, genoemd naar de Belgische ontwerper Martin Margiela die het label intussen verliet, speelde zich af achter de coulissen. Het publiek keek binnen in de backstage en zag hoe de modellen werden aangekleed, vlak voor ze de geënsceneerde catwalk (die er niet was) opgingen. Een bijzondere manier van showen voor een bijzonder geslaagde wintercollectie. Ook het designteam van MMM besloot de grenzen af te tasten tussen formeel en casual. Het resultaat zijn klassieke wollen overjassen met als binnenbekleding een oranje slaapzak. Oranje en oranjerood zijn trouwens kleuren die in bijzonder veel collecties terugkomen. Zelfs bij Ann Demeulemeester, die niet echt bekend staat om haar excentriek kleurgebruik. Demeulemeester knipte bovendien de revers van haar blazers een aantal keren in, zodat die in het typische grungebeeld pasten dat het werk van onze landgenote zo typeert. Bij Margiela werd de klassieke blazer gerelativeerd door die te combineren met een sportieve broek vol zakken en ritsen. En net als Van Noten accenten in bont op het revers gebruikte, deed MMM hetzelfde met een laag witte wol. Breiwerk is een dankbaar middel om het traditionele pak er wat nonchalanter te doen uitzien. Dat weet ook Stephan Schneider, de Duitse ontwerper die geschoold werd in Antwerpen en daar intussen ook zijn thuisbasis heeft. Hij voorziet jassen dit najaar van een stuk afneembaar breiwerk aan de kraag, terwijl hij de jassen zelf niet te zwaar maakt. “De seizoenen zijn zo fel veranderd”, aldus Schneider.

“In november was het in China nog heel warm, maar toch willen de mensen daar hun wintergarderobe al aantrekken. Dunne jassen met een winterse ruitprint en een gebreide inzet zijn daar de ideale oplossing voor.” Schneider toont zich trouwens een meester in het ontwerpen van comfortabele, sportieve kleding die er toch heel chic uitziet. Zijn broeken in camelkleurige wol hebben bovenaan een gebreide rand met elastiek. Een deftige, geklede broek met het comfort van een jogging.

Volmaakte lijn

Kris Van Assche tenslotte gaf het pak een ‘coole’ look door te werken met ritsen op de vesten of door knopen simpelweg te verbergen. Hij maakte ook dankbaar gebruik van breiwerk, in de vorm van hoge kragen die over de blazers werden gedragen en oversized truien. De losse broeken en camelkleurige parka’s met rechthoekige schouderlijn zouden zo door hippe twintigers kunnen gedragen worden. Enkele modellen hadden uit de kluiten gewassen tassen in parachutestof, leder en ruw katoen over de schouder hangen; een capsulecollectie die Van Assche ontwierp voor Eastpak. Van Assche maakte met deze persoonlijke collectie een betere indruk dan met zijn werk als artistiek directeur voor Dior Homme, waar de vernieuwing dit seizoen ietwat zoek was. De Franse krant Le Figaro schrijft: “Het dertiende seizoen van Kris Van Assche brengt hem geluk, het is misschien wel de meest volmaakte lijn die ooit zijn naam droeg.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234