Dinsdag 27/07/2021

Het kleermakershulpje dat de modeseizoenen deed vervagen

BRUSSEL

Nummer negen op de Forbes-lijst van superrijken en met een geschat fortuin van 18 miljard euro met ruime voorsprong de allerrijkste man van Spanje: Amancio Ortega veranderde op een ingrijpende manier de mode-industrie en stampte met ketens als Zara het grootste mode-imperium ter wereld uit de grond.

Geen tijd voor interviews. Geen mogelijkheden voor fotografen om even een kiekje te nemen. Ook geen afscheidsceremonie of een feestje is voorzien nu Amancio Ortega met pensioen gaat. De 75-jarige Spanjaard geeft komende dinsdag, op de aandeelhoudersvergadering, de fakkel van zijn mode-imperium Inditex door aan vertrouweling Pablo Isla, de CEO en vicevoorzitter van de groep.

Inditex is de wat minder bekende naam van de holding die een pak ketens omvat, waarvan ieder zichzelf respecterende winkelstraat er wel een paar huisvest. De bekendste merken zijn Zara, Massimo Dutti, Bershka, maar ook Pull&Bear, Uterqüe, Oysho en Stradivarius: in totaal een wereldwijd imperium met meer dan 5.000 winkels in 78 landen, 100.000 werknemers, een omzet van 12,5 miljard euro en een winst van 1,7 miljard euro.

Met die cijfers is Inditex de grootste modegroep ter wereld, die concurrenten als het Zweedse H&M en het Amerikaanse GAP overklast. En zeggen dat het allemaal zo bescheiden begon, in een ateliertje in La Coruña in Galicië in het noordwesten van Spanje. Daar startte Ortega op 13-jarige leeftijd zijn loopbaan als hulpje van een kleermaker. Een hulpje dat al snel in de gaten had dat er heel wat centen te verdienen zijn als textielproducenten hun waren zonder tussenkomst van derden aan de man brengen. Voeg daarbij een snelle levering van telkens nieuwe producten en je hebt het concept waarmee Ortega in 1975 met succes Zara lanceerde en in 1985 Inditex op de kaart zette.

Het concept van lage kosten - reclame maakt Inditex nooit - en een verhoogde flexibiliteit vormen tot vandaag de succesformule waarmee Ortega de markt naar zijn hand zette. Ortega zette niet alleen alle tussenschakels buitenspel, hij zorgde er ook voor dat zijn ketens heel snel inspeelden op verschuivingen in de markt. Op nieuwe trends wordt bliksemsnel gereageerd. Eens gespot ligt trendy kledij twee à drie weken later in de winkel. En dat aan scherpe prijzen, wat eveneens het succes van Zara en co. helpt verklaren.

Met deze formule doorbrak hij het klassieke patroon waarbij textielproducenten doorgaans één keer per seizoen hun aanbod vernieuwden. In de Inditexwinkels gebeurt dat om de haverklap. Voor Ortega bestaan er geen modeseizoenen.

Waarom Ortega er volgende week een punt achter zet, daar heeft men het raden naar. Ortega is nog in goede gezondheid. De man kan nog een tijdje mee. Achter de schermen zal hij zeker nog wel zijn rol spelen. Maar een volslagen verrassing is de machtsoverdracht niet. Inditex blaakt van gezondheid. De voorbije jaren heeft de groep bewezen dat ze ook in crisistijden kan blijven groeien.

Een van de sleutels van het succes van Inditex is de dicht-bij-huisproductie. In tegenstelling tot de meeste concurrenten besteedt Inditex nauwelijks productie uit aan Aziatische fabrikanten. Ongeveer de helft van de kledij wordt in ateliers in Spanje, Portugal of Marokko geproduceerd. Voorlopig wordt er niks aan de succesformule veranderd. Opvolger Isla, die al zes jaar algemeen directeur is van het bedrijf, blijft zweren bij de oude recepten.

Dochter in voetsporen

Mogelijk is de nieuwe CEO maar een overgangsfiguur, die de familiale business draaiende moet houden tot Ortega's jongste dochter klaar is om het roer over te nemen. Net zoals haar vader is de nu 26-jarige Marta haar carrière onderaan op de ladder gestart. Ze werkte eerst als verkoper in een van de Bershkawinkels in Londen, daarna deed ze ervaring op in Barcelona en Shanghai. Nu heeft ze een baan op het hoofdkwartier in Galicië, wat er op zou wijzen dat ze klaargestoomd wordt om op termijn de leiding van de groep in handen te nemen.

Over die kwestie wil Inditex niks kwijt. Het mode-imperium is sowieso karig met informatie. En dat heeft alles te maken met de grote terughoudendheid die Ortega zelf aan de dag legt. Zeldzame foto's van de man dateren van 2001, toen Inditex naar de beurs ging. Toen een jaar later het eerste jaarverslag van Inditex verscheen, ging dat pas de deur uit nadat de foto van de voorzitter eruit werd geschrapt. Interviews heeft hij nog nooit gegegeven. Zara mag dan wel zijn uitgegroeid tot een van de symbolen van Spanje, de man achter dat succesverhaal is voor de buitenwereld een zo goed als nobele onbekende.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234