Woensdag 08/12/2021

'Het kan niet echt genoeg zijn'

Mensen van vlees en bloed winnen eerste editie World Idol

Een 'hobbit' en een 'karaokeversie van Kurt Cobain' werden de onverwachte winnaars van de eerste World Idol. In een spannende finale moest topfavoriete Kelly Clarkson het goud uiteindelijk laten aan de Noorse Kurt Nilsen. De 24-jarige loodgieter won de wereldwijde talentenjacht met een cover van U2's 'Beautiful Day', Peter Evrard werd knap derde met Nirvana's 'Lithium'. 'Dit is het beste bewijs dat inhoud nog altijd belangrijker is dan een blitse verpakking', zei Nilsen aan De Morgen.

Brussel / Oslo

Eigen berichtgeving

Bart Steenhaut

Wouter Van Driessche

Enkele uren voor de finale stonden Nilsen en Evrard bij de bookmakers nochtans allebei zo goed als kansloos genoteerd. Met 22 tegen 1 scheen niemand in het tweetal te geloven, en dat was ook de internationale juryleden niet ontgaan. "Je hebt de stem van een engel, maar de looks van een hobbit", liet Australiër Ian Dickson zich fijntjes ontvallen toen Nilsen uitgezongen was. "Was dit Midden-Aarde geweest, dan had je de overwinning bij deze al op zak. Helaas is dit World Idol en speelt ook uitstraling een rol."

De dag na zijn overwinning reageert Nilsen, die gisteren door duizenden fans én de Noorse eerste minister werd verwelkomd op de luchthaven van Oslo, tamelijk gelaten op Dicksons commentaar. "Niemand kon iets negatiefs zeggen over mijn stem of over het nummer. Aangezien al die juryleden dik betaald worden om alle kandidaten af te zeiken zijn ze dan maar over mijn uiterlijk begonnen. Dat was klein, en ik geef toe dat het me op het moment zelf niet onverschillig liet. Per slot van rekening zaten er miljoenen mensen te kijken. Maar die hebben me achteraf wel naar de overwinning gestemd. Waarmee meteen bewezen is dat die jury het ook allemaal niet weet. Wat dat betreft, chapeau voor jullie Peter. Die heeft flink van zich afgebeten, en hij had gelijk."

'Onze' Peter Evrard kwam inderdaad in aanvaring met juryleden Simon Cowell en Pete Waterman, van het legendarische producerstrio Stock, Aitkin en Waterman. "Een wolf in schaapskleren", noemden ze de ex-bouwvakker, omdat hij volgens hen zijn rockroots verloochende door aan een wedstrijd als World Idol deel te nemen.

Dat Nilsen en Evrard uiteindelijk met een gouden en bronzen medaille huiswaarts keerden, mag dus een klein wonder heten. Op voorhand waren kenners het er namelijk over eens dat Amerikaans idool Kelly Clarkson de grootste kanshebster was, met haar Mariah Carey-looks en haar brave cover van Carole Kings 'Natural Woman'.

Een andere gedoodverfde favoriet, de Britse ster Will Young, kon bij de stemming evenmin veel gewicht in de schaal werpen. Ook hij kwam er tot zijn eigen verbazing niet aan te pas bij de puntentelling. "De uitslag van World Idol bewijst dat het publiek de prefab-popsterren beu is", weet Bart Brusseleers van de organiserende platenfirma BMG. "Mensen willen authenticiteit op het podium. Dat is een trend die je om de tien jaar ziet opduiken, en nu weer duidelijk in de lift zit. Kijk maar naar het succes van Dido. Dat is geen Barbie-pop die wat over een technobeat heen bralt, maar een vrouw van vlees en bloed die liedjes schrijft over het leven zoals het is. Idem voor Kurt Nilsen. Die heeft een spleetje tussen zijn tanden en weegt misschien wel een paar kilo's te veel, maar hij ziet er tenminste heel erg waarachtig uit. En hetzelfde geldt natuurlijk voor Peter Evrard, met zijn lang haar en zijn sikje."

"De hypergestileerde sterren zijn op hun retour", beaamt Nina De Man, die ons land vertegenwoordigde in de World Idol-jury. "Het is geen toeval dat die trend zich net nu doorzet. Overal zie je mensen teruggrijpen naar de authenticiteit. De muziek, de reclame, de mode, de televisie: het kan allemaal niet echt genoeg zijn." Nilsen is het daarmee eens. "Ik kijk heel graag naar MTV, waar je al die babes zonder kleren aan met hun kont ziet schudden, maar als ze geen songs hebben die me bijblijven, zal ik hun cd niet kopen. Ik ben trouwens sowieso een fan van echte groepen. Dat ik voor U2 gekozen heb, was geen toeval. Die band heeft me zin gegeven om zelf muziek te gaan maken. Ik speel trouwens al tien jaar in een band, en die muzikanten neem ik nu mee op tournee."

Blijft natuurlijk de vraag wat er zo echt 'echt' is aan een talentenjacht als Idool. Gaat het bij zo'n wedstrijd niet sowieso om illusies, en kunnen idolen überhaupt wel waarachtig zijn? "Er zit inderdaad een paradoxaal kantje aan", geeft Nina De Man toe. "Zodra iemand een podium opstapt of op televisie verschijnt, ontstaat een illusie. Dan zijn echtheid en waarachtigheid per definitie vals. Voor adverteerders is dat een ongelooflijk probleem, want die moeten de illusie zo sterk mogelijk maken. Je ziet dan vaak dat ze gewone mensen gebruiken in plaats van modellen, om de werkelijkheidsillusie te vergroten."

"Ik krijg af en toe te horen dat het mijn authenticiteit is die het 'm doet, maar eigenlijk heb ik daar zo mijn bedenkingen bij", nuanceert Peter Evrard zelf. "Een 'gewone' bouwvakker en een gewone loodgieter die het tot idolen schoppen, zo'n dingen spreken natuurlijk tot de verbeelding. Maar anderzijds wordt niemand als idool geboren en schuilt achter ieder idool een min of meer authentieke mens. De een heeft een spleet tussen zijn tanden, de ander heeft wat overgewicht, nog een ander heeft een sik... En zo heeft iedereen wel iets. Vroeger gingen de platenfirma's er nog van uit dat er supermensen bestonden. Mensen die niet alleen fantastisch konden zingen, maar er ook nog eens waanzinnig lekker uitzagen en de hele tijd onwaarschijnlijk interessante en grappige oneliners bedachten. Zo'n mensen bestaan eenvoudigweg niet."

"Op een bepaalde manier hebben Idool en World Idol die mythe toch een beetje ontkracht", vult manager Bob Savenberg aan. "Van een 'knappe gast' als Will Young bijvoorbeeld had iedereen veel meer verwacht. Maar blijkbaar geloofde het publiek hem niet toen hij 'Light My Fire' van The Doors zong. Nu maar hopen dat met die afstraffing een eind komt aan de meewarige opmerkingen over Idool. Het zou mooi zijn mocht iedereen eindelijk inzien dat het programma veel meer is dan zomaar een sterrenfabriek, en dat de winnaars niet alleen maar mooi moeten zijn."

"In het geval van Peter waren die vooroordelen een echte vloek", zucht Bart Brusseleers. "Als VTM-idool vonden ze hem bij Studio Brussel totnogtoe verdacht, terwijl hij iets te ruig was voor het publiek van de andere radiozenders. Dat maakte het verschrikkelijk moeilijk om zijn Idool-succes in verkoopscijfers te vertalen." "Sowieso zijn de echte winnaars van Idool pas binnen twee à drie jaar bekend", voorspelt Evrard. "Dan zal duidelijk zijn wie de hype overleefde, en wie zelf genoeg te bieden had om het ook zonder de naambekendheid van Idool te redden."

"In elk geval toont de overwinning van Kurt Nilsen en Peter Evrard nog maar eens dat het in de showbiz niet allemaal om ideale maten draait", besluit Jan Leyers, die afgelopen woensdag met Kris Wauters de finale van World Idol presenteerde. "Samen met Kelly Clarkson hadden zij de beste stemmen, en daarmee is voor mij alles gezegd. Eigenlijk verbaas ik me een beetje over de discussie die de laatste dagen op gang is gekomen. Idolen zijn nooit mooi geweest. Denk maar aan Céline Dion, Tina Turner, Elton John, Freddie Mercury of - godbetert - Mick Jagger. Bij artiesten van dat kaliber doen al die vragen over authenticiteit of waarachtigheid er ook helemaal niet toe. Als ze op een podium staan, doen ze je na een paar ogenblikken vergeten dat je naar een illusie staat te kijken. Een beetje zoals een goede acteur je kan doen geloven dat je in de film zit, in plaats van in de cinemazaal. Toen ik Kurt Nilsen de eerste keer zag, zei ik tegen mijn dochter: 'Moet je daar kijken. Waar hebben ze die uitgehaald?' Maar drie seconden later was ik dat alweer vergeten. Noem het uitstraling, noem het aura, noem het charisma... In feite was het gewoon de goede oude X-factor. (lacht)"

Jan Leyers: 'Idolen zijn nooit mooi geweest'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234