Woensdag 25/05/2022

Het kale Kuifje in Consumentenland

Sinds september beweegt Nic Balthazar zich op Canvas als een soort Kuifje in Consumentenland. In het programma TrendSpotting gaat hij in binnen- en buitenland op zoek naar de nieuwste trends die je leven, relaties, werk en vrije tijd kunnen beïnvloeden. Zo is hij deze week gaan 'spotten' in de Verenigde Staten. Zoals we de jolige presentator kennen, beperkt hij zich niet tot kijken en vragen, maar probeert hij met een nooit aflatend enthousiasme ook een aantal nieuwe dingen uit. Dat geeft het programma een vliegende vaart, als die tenminste niet gestopt wordt door koning voetbal. Nu de Champions League elf weken stil ligt, hoopt TrendSpotting een doorbraak te forceren.

Met TrendSpotting kiest de VRT voor het eerst voor een mengvorm van een lifestyle- en een consumentenmagazine. Er wordt vertrokken van de vraag: waar geven consumenten hun geld aan uit. Tegelijk zoeken Nic Balthazar en zijn ploeg de nieuwste trends waaraan mensen nu of in de nabije toekomst hun geld zullen spenderen. De klemtoon ligt dan ook niet zozeer op de verhouding prijs-kwaliteit, wat puur consumentisme is, maar op lifestyle. "Of het nu de beste prijs-kwaliteit is, heeft geen belang", zegt eindredacteur Walter De Brouwer. "Al geven mensen hun geld uit aan stomme of nutteloze dingen, wij rapporteren erover." Toch blijft het consumentisme sowieso als uitgangspunt bewaard. "We blijven dezelfde onafhankelijkheid nastreven qua producten en diensten die we in het programma behandelen", stelt hij.

Walter De Brouwer was ook producer en eindredacteur van het intussen afgevoerde TV 1-consumentenmagazine Klant en Klaar met Sabine Hagedoren. Op basis van de resultaten van een grootschalig behoefteonderzoek bij de kijkers, heeft de directie beslist om "voorlopig" geen consumentenprogramma meer te brengen op TV 1. Uit datzelfde onderzoek is echter gebleken dat er bij de Canvas-kijker een grote vraag was naar een soort consumentenprogramma. Alleen heeft die kijker geen boodschap aan het vingertje dat in de 'klassieke' consumentenmagazines weleens opgestoken wordt, in de zin van: koop dat product, want dat biedt de beste kwaliteit tegen de beste prijs. De Canvas-kijker wil blijkbaar niet zo betutteld worden als het TV 1-publiek, dus koos TrendSpotting voor de presentatie van een aantal nieuwe dingen vanuit totaal verschillende invalshoeken. De kijker/consument moet dan maar zelf kiezen wat hem al dan niet aanstaat.

Uit datzelfde onderzoek is nogmaals gebleken dat de consument een zeer grote interesse heeft voor alles wat met ecologie en milieu te maken heeft. In nagenoeg elke aflevering van TrendSpotting zit dan ook een reportage waarin gefocust wordt op het ecologische aspect in de ruimste betekenis van het woord. Zo zit in de eerste uitzending van 2000, die volledig in het teken staat van de auto, een reportage over de nieuwe elektrische wagen van Daimler-Chrysler, die nul emissie heeft en ook geen lawaai maakt. Verwacht wordt dat die in 2003 gecommercialiseerd zal worden.

In de 'kerstaflevering' heeft TrendSpotting het vanavond over 'gelukkig zijn'. In onze vooruit hollende maatschappij blijken mensen immers steeds meer nood te hebben aan 'middeltjes' om het psychisch welzijn te verbeteren. Ook dat thema wordt vanuit verschillende invalshoeken belicht. Zo is er een reportage over de versmelting tussen de pure farmaceutica en de kruidentherapieën, die zich blijkbaar het sterkst manifesteert in Duitsland. De farmaceutische industrie heeft die 'nieuwe' markt ontdekt en brengt nu producten op de markt die op de grens liggen tussen kruiden en echte geneesmiddelen.

Nic Balthazar brengt ook een bezoek aan de 'spirituele supermarkt' Oininio in Amsterdam. De zoon van supermarktgigant Albert Heijn heeft een groot deel van zijn familiefortuin geïnvesteerd in reusachtig spiritueel centrum, waar je kennis kunt maken alle (on)mogelijke alternatieve therapieën. Dat soort centra duiken nu ook meer en meer op in andere landen.

Daarnaast registreert TrendSpotting ook steeds het pure consumentengedrag. In deze uitzending gebeurt dat in de reportage over alle mogelijke therapieën: van de aromatherapie over de lichttherapie (met o.a. het eerste bright light-café in Londen) tot en met de nieuwste trend Falun Gong, die zich op zeer korte tijd over heel de wereld heeft verspreid.

De opmars van dergelijke therapieën wordt door een aantal deskundigen, onder wie de bekende Vlaamse psychotherapeut Bob Vansant (auteur van het boek Depressie is geen ziekte), toegeschreven aan het feit dat het houvast dat de mensen hadden in de vaste gezinsstructuur en de kerk, op de helling staat. Dus zoeken ze een nieuwe geruststelling in al die spirituele dingen, zoals Falun Gong, die waarheid, mededogen en tolerantie als basiswaarden naar voren schuift. (LB)

Canvas-kijker heeft geen boodschap aan opgestoken vingertje van 'klassieke' consumentenmagazines

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234