Zaterdag 06/06/2020

Het jaarlijkse mediafeest van de Heilige Oscar

'Het is net een dierentuin,' zegt acteur Kevin Spacey, als hem vlak vóór de show gevraagd wordt hoe hij tegen dat hele Oscar-gebeuren aankijkt. En hij voegt er meteen aan toe: 'Maar ik ben zeker trots dat ik een van de dieren ben.' En als aan Quentin Tarantino, die eveneens aanstalten maakt om naar binnen te gaan, gevraagd wordt hoe hij zich voelt, zucht hij dat het antwoord te lang zou zijn voor een 'bite'.

Zo'n soundbite, een korte maar liefst krachtige uitspraak, dat is wat de tientallen televisie- en radioverslaggevers verlangen van de honderden Hollywood-sterren die aan hen voorbijschuiven terwijl op de achtergrond het gejoel en gejuich te horen is van de fans die daar reeds enkele nachten (!) op de publiekstribune kamperen.

'Het is meer dan zomaar een prijs', zegt de commentaarstem in de BBC-documentaire Oscar Day/Oscar Night, die zondagavond op Canvas wordt uitgezonden. 'Het is Amerika's unieke wijze van wereldwijde heiligverklaring in deze eeuw van ontspanning.' Wat deze documentaire vooral laat zien, is wat er allemaal bij zo'n Oscar-ceremonie komt kijken, vooraf en ook een beetje nadien, als overal in de stad gefeest en gefuifd wordt.

De Oscar-koorts is een jaarlijks terugkerend fenomeen dat ingeluid wordt met een reclame-offensief van de Hollywood-studio's die hun kandidaten (films en sterren) zoveel mogelijk onder de aandacht willen brengen van de circa vijfduizend leden van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS). Acteur James Woods spreekt in dat verband zelfs van een soort media-oorlog: "It's like a panzer division of publicity."

Op de trappen van de Oscar-lokatie - nu eens het Shrine Auditorium, dan weer het Dorothy Chandler Pavilion - is het ook soms (een beetje) oorlog, want er zijn natuurlijk teveel televisieploegen en er is te weinig plaats. En op de koop toe moeten ze ook nog eens allemaal in smoking rondlopen! Een reporter is ontgoocheld als blijkt dat haar ploeg, nog maar eens, een plaats toegewezen kreeg tégen de zon in, en een andere journalist klaagt: "Voor de pers is dit een van de vernederendste avonden van het jaar". Want voor alles en nog wat zijn er natuurlijk allerlei credential badges en speciale toelatingen nodig. Een collega ziet er meer de humor van in: "Met deze badge kan ik in de perstent binnen en alléén daar. Ik mag in een tent binnen! Weet je, ik voel mij zo'n beetje een olifant."

Door die explosie van media-aandacht voor wat ooit begon als een soort bedrijfsfeestje van filmmensen onder elkaar is ook de belangstelling en dus de invloed van de modewereld sterk gestegen. De sterren worden nu overrompeld met aanbiedingen van ontwerpers die hen smokings en elegante avondjurken offreren en in ruil dan ook verwachten dat zij de naam Valentino, Armani of Versace laten vallen in een of andere 'bite'. De dames krijgen ook peperdure juwelen ter beschikking, maar die moeten ze naderhand wél teruggeven. Zo vertelt juwelier Callaghan bijvoorbeeld dat het halssnoer dat Madonna tijdens een van de vorige Oscar-edities droeg 's anderendaags reeds de stad verlaten had, op weg naar het Verre Oosten. Daar had een vrouw het sieraad in kwestie tijdens de tv-uitzending om de hals van Madonna zien hangen. En of haar man dat dan eventjes voor haar wou kopen...

Voor de couturiers en juweliers gaat het hier in feite om 'onbetaalbare' reclame, zeker als men weet dat de prijs voor een reclamespotje van dertig seconden dit jaar opgelopen is tot... één miljoen dollar (zo'n 37 miljoen frank). Ook demonstranten weten dat de Oscar-verslaggeving hét ideale moment is om hun grieven bekend te maken. In de documentaire wordt bijvoorbeeld getoond hoe vanop de publiekstribune geprotesteerd werd tegen pornokoning Larry Flynt (naar aanleiding van de nominaties voor The People vs. Larry Flynt) en dit jaar zal er buiten het Dorothy Chandler Pavilion zeker ook (onder meer door familieleden van blacklisting-slachtoffers) betoogd worden tegen het feit dat AMPAS beslist heeft regisseur Elia Kazan (die in de jaren vijftig zijn medewerking verleende aan de communistenjacht in de VS) te huldigen.

(Jan T.)

hot doc Zondag Canvas 20.30

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234