Vrijdag 27/05/2022

Het is zover: ook mannen liegen over hun gewicht

De gemiddelde man voelt zich traditioneel nooit onzeker over zichzelf. 's Morgens staat hij op, hij trekt gauw een jeans aan en vist nog een T-shirt uit de mand met vuile was. Maar de zaken veranderen. Het kleedkamersyndroom breidt uit, want een recente studie van de Norwich Union Healthcare toont aan dat mannen erg onzeker zijn over hun verschijning. Een derde van de mannen haat zijn buik, en een kwart is ontevreden over zijn hele lichaam. Dat is een gevolg van de toevloed van mannenbladen en beelden van afgetrainde lichamen in de media. De tijd dat mannen fier waren over een biertonnetje lijkt daarmee voorbij. De vrouwen helpen hen ook niet. 26% van de ondervraagde mannen zegt dat ze onder druk staan van hun partner om er goed uit te zien. De druk is zelfs zo groot dat een kwart liegt over hoe vaak ze hun lichaam trainen en 36 % over hoeveel gewicht ze kunnen heffen. En de mannen nemen nu ook het grootste vrouwelijke privilege over. Het is namelijk zover gekomen dat één op de vijf mannen liegt over zijn gewicht. (BP)

Door de band genomen

Pirelli. Bij deze naam denkt iedereen spontaan aan de beroemde frivole kalenders die jaarlijks in beperkte oplage verschijnen. Toch komt deze foto niet uit de kalender. De Pirelligroep is namelijk van meer markten thuis. Behalve banden hebben ze ook een eigen kledinglijn. Vorige week werd in New York de nieuwe Pzero lijn voorgesteld, en daar horen foto's bij. Voor het tweede jaar op rij zijn topmodellen Naomi Campbell en Tyson Beckford het gezicht van de kledinglijn met de uitgerekte P. Ja, kleding. Wie goed kijkt, merkt het wel: de schoenen, de horloges en een bikini. Meer moet dat niet zijn. De foto's voor deze campagne zijn gemaakt door de bekende en soms beruchte fotograaf Patrick Demarchelier, die eerder ook al de kalenders verzorgde. Geïnteresseerden kunnen de foto's van de Pzerocampagne deze maand in het Guggenheimmuseum gaan bekijken, en op www.pirellifilm.com staat een kortfilm met Naomi Campbell als sexy duivel. Een kortfilm trouw aan het Pirelli-imago: vurig, donker en erotisch. (BP)

INFO www.pirelli.com.

Amerika goes Europe

Volgens Amerikaanse reisbureaus zijn Europese reisbestemmingen weer bijzonder populair deze zomer. Rome is de grote favoriet onder de Amerikaanse reizigers. Maar klassiekers als Londen en Parijs doen het ook niet slecht. Na 9/11 bleven veel Amerikanen liever dicht bij huis - laat staan dat ze er happig op waren om het vliegtuig in te stappen. Maar dat is nu -eindelijk- voorbij. Europa werd lang niet meer bezocht en Amerikanen zijn nu hongerig om daar verandering in te brengen. De Amerikaanse reisbureaus noteren op dit moment al stijgingen van 10% tot 20% in vergelijking met vorig jaar. Ze raden de Amerikaanse bevolking dan ook aan snel te boeken om nog wat keuze te hebben aan hotels, restaurants en activiteiten. Misschien kan u alvast uw Engels oppoetsen om ze deze zomer de weg te kunnen wijzen: voor Brussel rechtdoor, en voor Brugge afslaan. (ET)

Brusselse metro heeft

een reukje

Er hangt een vies geurtje in de Brusselse metro. Niet enkel op de perrons, maar ook in de stations en de metrostellen. Dit blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau ITC International naar metro's in twaalf hoofdsteden. De toestand van het station en de metrostellen werd, net als de loketten en de klantendienst, onderzocht door mysteryguests. Brussel eindigde voor het hele onderzoek op een jammerlijke 11de plaats. Enkel in de VS is de toestand nog slechter, al stinkt het daar niet zo hard volgens de onderzoekers. De metro in Hongkong komt als beste uit de bus. Aan de Brusselse loketten is het personeel behulpzaam, maar de klant wordt nauwelijks aangesproken met 'mevrouw' of 'meneer'. In China word je in 93% van de gevallen niet eens aangekeken aan het loket, laat staan dat je wordt aangesproken. De klantendienst kan ook veel beter, zo worden de reizigers nauwelijks op de hoogte gehouden over het aankomen van metrostellen. Op de metro zijn we relatief vriendelijk voor elkaar, in tegenstelling tot de Nederlanders. In Amsterdam zagen de mysteryguests nooit iemand opstaan voor zwangere vrouwen, ouderen en gehandicapten. Hoe onbeschoft. Onze manieren zijn beter, wij staan onze plaats af... in 70% van de gevallen. Maar het grootste probleem is dus de onaangename geur. De totale score voor de Brusselse metro ligt amper op 53%. resultaten waarvoor de verantwoordelijken best niet de neus ophalen. (BP)

INFO www.itcinternational.nl/

Hong-Kong: 79%

Spanje: 62%

Singapore: 61%

Italië: 60%

Duitsland: 60%

Brazilië: 57%

Nederland: 56%

Portugal: 56%

Frankrijk: 54%

China: 54%

België: 53%

VS: 45%

Simpelweg slim worden

'Word slimmer in één week!' - het kan de slogan zijn om een hersentransplantatie te promoten, maar zo ver moet je niet gaan. Je kan namelijk je eigen hersenen trainen met enkele simpele oefeningen, en effectief slimmer worden in één week. Tot die conclusie komen de makers van de BBC-show 'Get Smarter in a Week', die een week lang vrijwilligers getraind hebben. Ze werden voor en na de training op hun mentale bekwaamheid getest, en wat bleek? Na de training presteerden ze tot 40% procent beter dan daarvoor! Het trainingsprogramma bestaat uit verschillende technieken die gebaseerd zijn op gezond eten, fysieke activiteiten, goed slapen en je geheugen stimuleren door puzzels op te lossen en lijstjes uit het hoofd te leren. Je wordt hierdoor frisser, zelfzekerder en je kan beter beslissingen nemen. Pas wel op: één proefkonijn tartte het lot en hing de avond voor de tweede test iets te lang aan de fles, met als gevolg dat zijn test 20% slechter was dan zijn eerste... (BP)

Enkele tips voor een slimmer leven:

- Drink dagelijks 1,2 liter water

- Verminder het verbruik van caffeïne

- Doorbreek elke dag 2 gewoontes (bijvoorbeeld een andere weg naar je werk nemen, een andere krant lezen of je tanden poetsen met de andere hand)

- Praat met mensen die je niet kent

- Kijk minder tv

- Puzzel, en speel andere denkspelletjes

- Begin met een nieuwe hobby (muziekinstrument leren, schilderen, koken, fotografie...)

- Verbeter je ruimtelijk inzicht (door middel van yoga, ijsschaatsen, computerspelletjes, snooker...)

- Leer je boodschappenlijstje uit het hoofd

- En, drink niet te veel alcohol

INFO www.bbc.co.uk/getsmarter/

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234