Zondag 18/04/2021

'Het is uit passie'

De negende editie van Megavino wordt iets aparts. Al was het maar dankzij het gratis Zak-wijnglas voor iedere bezoeker, nu al een collector's item. Maar wat in het glas gaat, dat kiest u zelf. Honderdveertig standhouders, het verrassende Duitsland als gastland, en voor het eerst komen ook de Fransen. Organisator Alain Bloeykens: 'Er valt geen winst te halen met Megavino. Het is uit passie.'

Door Rudy Collier

Megavino startte in 1996 en begon eigenlijk als een mini-Megavino. Zo'n 40 standhouders en 1.200 bezoekers kwamen er op af. Vorig jaar telde men honderdveertig standhouders en twintigduizend belangstellenden die kwamen proeven, gorgelen en kopen. Bloeykens licht toe: "Het niveau is gestegen, al is dat altijd hoog geweest. We hebben nog nooit iemand wegens dronkenschap buiten moeten zetten, er zijn nog nooit problemen geweest. Wijn leent zich daar ook niet toe."

In 2001 werd er voor een paar jaar gestopt. "Er liep toen ook een Franstalige expo. Dat was voor geen van beide leefbaar. Nu zijn we het enige wijnsalon op de Heizel en we richten ons op alle doelgroepen. Laagdrempelig: niemand mag schrik hebben om af te zakken naar Megavino. En dat werkt."

Het groeiende succes heeft niet enkel met de stijgende wijnbelangstelling te maken, maar ook met die aanpak. "Eigenlijk zijn we gek om zoiets te doen, het kost ons zo'n 500.000 euro, pas vorig jaar hebben we break-even gedraaid. Ik doe het uit passie voor de wijn. We investeren telkens fors, omdat we meer willen zijn dan wat exposanten bij elkaar rond een tafel met wat stoeltjes. We ontwikkelen telkens een heel programma. Heel wat initiaties en proeverijen, dat spreekt. We zorgen ook voor een mooie aankleding. Megavino wordt wel eens de plezantste beurs van het land genoemd. We proberen het overzichtelijk te houden, ondanks het feit dat men er met 10.000 wijnen wordt geconfronteerd. We zorgen ervoor dat alles mooi gegroepeerd is. "

Bloeykens' passie voor wijn begon al van jongsaf. "Mijn vader was een wijnfanaat. Ik mocht wel een cola drinken, maar ik moest eerst altijd eens nippen van zijn wijn. Daarna ben ik in Bordeaux gaan studeren. Ik heb uiteindelijk mijn beroep gemaakt van het promoten van wijn, door erover te schrijven, door degustaties, door allerhande activiteiten. Ik wil het goed doen. Op het ogenblik dat op Megavino de hotdog zijn intrede doet, dan stop ik ermee. Dat wil ik niet. Het moet de hoogmis zijn voor iedereen die van wijn houdt. Tachtig procent van de ruim 20.000 bezoekers van vorig jaar waren Vlamingen." Gaapt er ook een communautaire wijnkloof ? "Vroeger werd al snel gezegd dat de Franstaligen 'op de bourgogne' waren, die kwam langs de weg Wallonië binnen, en de Nederlandstaligen 'op de bordeaux', omdat die via de haven van Antwerpen werd ingevoerd. Dat is achterhaald. Het is wel zo dat Franstaligen vaak conservatiever zijn, veel minder op de nieuwe wijnlanden zijn gericht. En ze komen minder snel hun huis uit. Vlamingen zijn een zeer dankbaar publiek, dat weet men ondertussen in de internationale wijnwereld. Van de niet-producerende wijnlanden zijn we op één na het best kopende wijngebied."

Gastland dit jaar is Duitsland. In een groots opgezet centraal paviljoen van meer dan vierhonderd vierkante meter zullen verschillende Belgische wijnhandelaren en Duitse wijnproducenten zelf hun gamma voorstellen. Hiermee wordt Duitsland het grootste gastland in de geschiedenis van Megavino. Op zijn minst een verrassende keuze. Geen schrik dat dit land geen publiekstrekker is? "Vooral voor Franstaligen zou dit een risico kunnen zijn, die hebben al last met het uitspreken van de namen van die wijnen (lacht). Maar Duitsland zit internationaal enorm in de lift. In Engeland en de Verenigde Staten is Duitse wijn een echte hype, zeker sinds wijngod Robert Parker een riesling een honderd op honderd heeft gegeven. Duitsland heeft jarenlang de supermarkten overspoeld met zoete bocht. Nu is men heel wat slimmer geworden. Duitse topproducten worden trouwens alsmaar schaarser. Het wordt een ontdekking voor velen en zo moet het zijn. Ook bij ons breekt die wijn toch al door, er zijn een aantal restaurants die ze op de kaart zetten. Ons land heeft heel wat jonge sommeliers en die durven toch een stapje verder zetten. Dat is kenmerkend voor ons land en voor Vlaanderen, ja. We zijn op wijngebied wel een durvend en vooruitstrevend land. Dat weet men ook in het buitenland. De Belg is een goeie consument en de wijnsonsumptie groeit constant. Dertig liter per hoofd per jaar, dat is gigantisch. We zijn op één na de grootste consument van de niet-producerende landen. Belgie is een echt testland. Bovendien hebben we er geld voor over."

Restaurants en Bloeykens, het zit nog lang niet allemaal snor. Vorig jaar pakte hij uit met een enquête die stof deed opwaaien. Eén restaurant op twee zat boven de maaldrienorm in hun wijnprijzen. "Een behoorlijke schande", zegt Bloeykens, "velen gingen zelfs tot maal acht." Het kwam hem op banbliksems te staan en meer dan dat. "Mijn banden zijn plat gestoken, ik heb dreigtelefoons gekregen. Dit jaar wou ik iets positiefs terugdoen. Ik ben naar Horeca Vlaanderen gestapt met de vraag of de restaurants geen Week van de Wijn wilden houden, met een beperkt aanbod aan eerlijke prijzen. Horeca Vlaanderen heeft zich daar sterk voor ingezet, maar het is niet gelukt. De leden wilden niet. De tegenreactie zal uiteindelijk van de kennis van de consument zelf moeten komen. Megavino kan daar een rol in spelen, vind ik. Het probleem zijn en blijven de huiswijnen, daar wordt schandalig mee omgesprongen. Kijk, men kan al goeie wijn inkopen aan twee à drie euro, moet dat dan allemaal? Tot achtmaal duurder? Men moet de kip met de gouden eieren niet slachten."

Frankrijk

Op Megavino kan men kennis maken met 21 verschillende wijnlanden. Belangrijk is dat voor het eerst nu ook de Fransen heel stevig aanwezig zullen zijn. "Ze hebben Megavino altijd links laten liggen, want ze gingen ervan uit dat ze deze markt toch al binnenhadden. Maar een aantal crisissen verder denken ze er anders over. Toen ze bovendien hoorden wat een stand de Duitsers hadden, zijn ze in actie geschoten. Dat konden ze niet over hun kant laten gaan. Zo moet dat." n

Ondanks de omvang houden we het kleinschalig en niet opdringerig

Megavino wordt wel eens de plezantste beurs van het land genoemd

info

De bezoeker ontvangt aan de ingang een degustatieglas, versierd met een cartoon van Zak, de huistekenaar van De Morgen, die als sponsor van Megavino optreedt. Behalve wijnen proeven en kopen worden vier dagen non-stop becommentarieerde proeverijen, workshops, demo's, gerechten en passende wijnen én initiatiecursussen georganiseerd die de bezoeker gratis kan bijwonen

Praktisch

* Van vrijdag 19 tot maandag 22 oktober 2007

* Paleis 3, Brussels Expo (Heizel)

* Openingsuren: vrijdag van 18 tot 23 u zaterdag van 12 tot 20 u zondag van 10 tot 19 u maandag van 10 tot 18 u

* Toegangsprijs: 10 euro, degustatieglas en catalogus met beursplan inbegrepen.

* Info? megavino@vinopress.com

* Website: www.megavino.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234