Vrijdag 26/02/2021

'Het is toch wel frappant

hoe het landschap gegroeid is'

Jo Roets, artistiek directeur van Laika, over het huidige jeugdtheaterlandschap

Op geregelde basis steken vertegenwoordigers van de verschillende jeugdtheaterhuizen de koppen bij elkaar voor het bespreken van pijn- en andere punten binnen het landschap. Maandag was het weer zover. "Geen officiële bijeenkomsten, wel verrassend dynamisch en verrijkend", zegt initiatiefnemer Jo Roets.

Jo Roets: "Het idee voor deze informele bijeenkomsten ontstond anderhalf jaar geleden, tijdens een interessante studiedag in Nederland. Ondertussen komen we een aantal keren per jaar samen met de mensen van de voornaamste jeugdtheaterhuizen en -makers: Het Gevolg, HETPALEIS, Kopergietery, Bronks, Luxemburg, Transparant, Villanella ook, en wij van Laika.

"Het is toch wel frappant hoe het landschap gegroeid is, wat ook goed is. Maar uiteindelijk ben je toch bezig met dezelfde dingen en stoot je op dezelfde pijnpunten. Let wel, het gaat hier om heel officieuze meetings, met mensen die elkaar links en rechts ontmoeten. Dit is allesbehalve officieel, we zijn geen platform of zo. Wel kunnen we een soort aanspreekpunt vormen voor iemand als Arthur Sonnen, programmator van het Nederlandse luik van het Theaterfestival. Of we komen tot relevante standpunten aangaande een aantal hete hangijzers.

"Op onze vergaderingen nodigen we - volgens de behoefte - ook 'externen' uit: mensen van het departement onderwijs, onderzoekers, organisatoren. Lydia Asbestaris van het Vlaams Theaterinstituut komt meeluisteren. Ook een dialoog met mensen van de pers sluiten we zeker niet uit."

Wat zijn de pijnpunten?

"De heisa rond de laatste editie van het Tweetaktfestival (2002) in Utrecht kwam vorig jaar alleszins ter sprake. Er was toen veel onduidelijkheid over de formule en de participatie van Vlaamse huizen. Met de nieuwe organisator hier, Roel Verniers, ervaren we toch een andere dynamiek en een open dialoog. Verder blijft er de toch wel belangrijke verhouding tussen jeugdtheater en onderwijs.

"En er is ook de behoefte om na te denken over publicaties. Op dat vlak kennen we weinig of geen inventarisering, de behoefte aan geschiedschrijving blijft. Het Klein Magazijn (tekstuitgaven door Bebuquin, ADW) is wat stilgevallen, terwijl die boekjes toch veel geleend en gelezen worden. Dat kunnen we weer opnemen. Els Van Steenberghe, onderzoekster jeugdtheater aan de UIA, bereidt momenteel een publicatie voor over aspecten van jeugdtheater. Ze doet dat onafhankelijk van ons, maar we ondersteunen haar wel. Naar aanleiding van het verschijnen van het boek Figuur en theater (met video, over 25 jaar figurentheater in Vlaanderen, ADW) van Tuur Devens (in opdracht van Canon cultuurcel), werd ook de mogelijkheid geopperd om een soort overzicht van onze branche te schrijven. Jan Staes (ook van Canon) staat er alvast voor open."

Ook 'jeugdtheater in het buitenland' zal vast aan bod komen. Binnenkort gaat weer een Vlaamse delegatie naar Blanc-Mesnil, bij Parijs?

"Ja, begin februari worden er weer vijf Vlaamse producties voorgesteld. Ook hierbij gaat iedereen zijn eigen weg. We proberen ervaringen uit te wisselen. Plus: er zijn de problemen met het spelen in Nederland. Het is steeds moeilijker om daar goede plekken en publiek te vinden."

Is het de bedoeling van de Nederlandse gezelschappen rechtstreeks bij dit overleg te betrekken?

"Nee, we blijven in Vlaanderen. Nogmaals: dit is een vrij officieus overlegorgaantje."

Annelies De Waele

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234