Woensdag 12/08/2020

Het is officieel: u mag Miley ernstig nemen

Miley Cyrus heeft de hoofdrol beet in de webreeks van Woody Allen. Miley, jawel, het Disney-kindsterretje dat zich al twerkend ontpopte tot omstreden popprinses. In een zeemzoete wereld staat deze hyperprofessionele zangeres voor seks, drugs en rock-'n-roll, en dat loont.

We willen ze niet te eten geven, al die ernstige filmliefhebbers die zich gisterochtend in hun koffie verslikten toen ze ontdekten wie de nieuwste muze van Woody Allen is. Miley Cyrus zal meespelen in zijn eerste televisie-uitje, een nog titelloze streamingreeks die de regisseur geschreven heeft voor Amazon. Wat we daarover al weten: het schrijven verloopt volgens Allen met veel zuchten en stoten, het verhaal speelt zich af in de jaren 1960, en er zijn zes afleveringen van telkens een half uur gepland.

Waarom de regisseur zijn oog heeft laten vallen op Cyrus is evenmin duidelijk, de man sprak zich gisteren niet uit over zijn castingkeuzes. Als het hem om de aandacht te doen is, dan kunnen we hier alvast spreken over een schot in de roos. En uiteindelijk volgt Allen hier ook zijn beproefde recept: het scherm delen met een jonge vrouw die volop in de kijker staat.

'Punk as fuck'

Toch is het opmerkelijk dat het 23-jarige popsterretje uit Tennessee steeds openlijker omarmd wordt door Belangrijke Culturele Mensen die toch verdacht worden van Goede Smaak, met The Flaming Lips als belangrijkste voorbeeld. De psychedelische rockband liet Cyrus in 2014 meezingen op hun Beatles-coverplaat With a Little Help from My Fwends, waarbij fans van The Flaming Lips mompelend moesten toegegeven dat ze dat niet slecht deed.

Frontman Wayne Coyne schreef dan weer mee aan haar album Miley Cyrus & Her Dead Petz. "Als je bij haar bent, dan denk je al na vijf minuten 'oh, natuurlijk'", beschreef Coyne hun vriendschap op de website Music Times.

De twee leerden elkaar kennen toen zij hem een tweet stuurde voor zijn verjaardag. Ze geraakten aan de praat en vonden elkaar in hun voorliefde voor kleurrijke, extravagante en psychedelische universa.

Coyne: "Miley is zoals mij. Ze doet waar ze zin in heeft. Zij is de baas, ze hoeft niemand te bellen om te vragen of ze met ons een nummer mag opnemen."

"I'm a female rebel", sampelde alt-J haar een paar jaar geleden nog treffend voor hun nummer 'Hunger of the Pine'. Cyrus, geboren als Destiny Hope, is de dochter van countryster Billy Ray Cyrus. Als jong meisje versierde ze de hoofdrol in de Disney-reeks Hannah Montana, daarnaast nam ze suikerzoete liedjes op die ze sleet aan tienermeisjes.

Rond 2013 had ze daar blijkbaar schoon genoeg van en ontpopte ze zich tot een jonge vrouw die niet vies is van drugs ("dancing with molly", zingt ze over MDMA in 'We Can't Stop'), genderfluïde is (ze treedt al eens op zonder bh en met voorbindpenis) en een streepje bloot niet schuwt (talkshowhost Jimmy Kimmel bracht ze in verlegenheid met glitterstickers op haar tepels, en verder niets).

Hyperprofessioneel

Maar het verschil tussen Cyrus en die andere good girls gone bad is dat zij de indruk geeft dat het meer is dan een puberale fase (Demi Lovato), een kwestie van mentale gezondheid (Britney Spears of Lindsey Lohan) of een uitgekiende marketingstrategie (Rihanna). Haar uitspattingen en extravaganza lijken oprecht en ondoordacht, in de goede zin van het woord. Haar controversiële uitspraken, kledingstijl en gedrag bezorgen pr-verantwoordelijken slapeloze nachten, maar de popprinses doet het lekker toch.

"Punk as fuck", noemde zelfs de punkrecensent van Vice, Dan Ozzi, haar. "Het kan Miley allemaal geen hol schelen", zegt Ozzi. "Daarmee haalt ze het moeiteloos van al die sukkels die zo hard proberen om edgy te zijn."

"Er zijn zo veel mensen die zeuren over hoe stom en gênant ze is (...), maar zij denkt gewoon 'I don't give a fuck what people think'", beaamt Coyne. "En dat is wanneer de kracht van muziek en kunst echt tot haar recht komt."

Ondertussen sloot ook muzikant Dan Deacon, nog zo'n man van de goede smaak, zich vrolijk aan bij de gezamelijke tournee.

Daarnaast is Cyrus volgens ingewijden ook hyperprofessioneel en zelfstandig. Wayne: "Haar muziekstudio is een klein bureau waar ze zelf achter de mixtafel zit. Dat zie ik Beyoncé nog niet doen."

Ook bij Bill Murray, die haar vroeg voor zijn Netflix-special, niets dan lof: "Een zaligheid om mee te werken. Als ze me vraagt om haar auto in gang te duwen, ik doe het meteen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234