Zondag 05/12/2021

'Het is niet omdat wij Limburgers zijn dat we geen winnaars zijn'

'Hopelijk komt de logistieke sector nu in een beter daglicht te staan.' Noël Essers, de sterke man van Groep H. Essers, noemt de trofee van Onderneming van het Jaar 2007 een opsteker voor de hele transportsector.

Door Johan Corthouts

GENK l Vrijdagavond is het fuif bij Essers. Het logistiekbedrijf uit het Limburgse Winterslag nodigt zijn personeel en belangrijkste klanten uit om de prestigieuze prijs van Onderneming van het Jaar 2007 te vieren. 'Ik ben blij voor onze mensen dat ze deze prijs hebben gekregen. Want er is geen enkele sector die zo onder vuur ligt als de transportsector', klaagt Noël Essers, de vroegere topman.

"Telkens als er een ongeval plaatsvindt en er is een vrachtwagen bij betrokken, dan wordt de schuld daarvan al te gemakkelijk in de schoenen van de vrachtwagenchauffeurs geschoven. Deze prijs is een positief signaal voor de hele sector", zegt de 63-jarige Noël Essers, de vroegere topman en huidig voorzitter van de raad van bestuur van het Genkse logistiek bedrijf.

De peetvader van Essers is sinds begin jaren zestig actief in het familiebedrijf, dat in 1928 door zijn vader Henri Essers uit de grond werd gestampt. Zeventig jaar geleden bezat het transportbedrijfje welgeteld één vrachtwagen. Vandaag rijden er in heel Europa 900 vrachtwagens van de Groep H. Essers rond en beschikt het bedrijf over 1.800 opleggers en 600.000 vierkante meter magazijnoppervlakte.

Vorig jaar zette de onderneming 250 miljoen euro om en realiseerde het bedrijf een nettowinst van 7,3 miljoen euro. Er werken vandaag zo'n 2.250 mensen. De groep is daarmee de grootste Belgische speler in de logistieke sector. "Het is niet omdat we bescheiden Limburgers zijn dat we geen winnaars zijn. De wil om deze prijs te winnen was groot," zegt Essers.

Een van de reden van het succes van Essers is zijn durf om te investeren. "Met papierwerk hebben we hier al lang komaf gemaakt. We hebben onze eigen IT-systemen, waarmee we voorraad, bestellingen, facturatie en douanefaciliteiten aansturen en afhandelen. Aan boord van elke vrachtwagen zit een boordcomputer, die het hele transport van a tot z controleert. Het systeem meet onder meer het verbruik van de wagen en het loon van de chauffeurs. Deze aanpak geeft ons een voorsprong op de concurrentie. Voor de onderneming is het een must. Enkel onze chauffeurs zijn minder tevreden. Zij voelen zich overgecontroleerd."

In vijf jaar tijd is het bedrijf in omzet verdrievoudigd en er zit nog groei in de zaak. "Dit bedrijf is meegegroeid met zijn klanten. We kunnen rekenen op een loyaal cliënteel. Tussen dit en zes jaar kan dit bedrijf nog eens in omvang verdubbelen", zegt Essers. Die verdere groei denkt de onderneming met eigen middelen te kunnen financieren. Een beursgang is vandaag niet aan de orde. "We hebben voldoende kapitaal opgebouwd om op eigen kracht te groeien."

Het bedrijf zit volledig in handen van de familie Essers. De aandelen die in 1990 bij de GIMV belandden toen Noëls broer zich uit de onderneming terugtrok, zijn teruggekocht door de familie. En de opvolging is verzekerd, want de twee dochters van Noël Essers zijn actief in de onderneming. Hilde (39) en Anne (35) zijn ook allebei actief in de raad van bestuur van de onderneming. "Onze familiale structuur geeft ons de mogelijkheid kort op de bal te spelen."

Noël Essers hoopt dat de prijs voor zijn onderneming de overheid wakker zal schudden. De overheid moet zich meer inspannen voor de logistieke sector. "Elke dag moeten onze vrachtwagens enkele honderden keren over het klaverblad van Lummen en het is nog steeds wachten op de A24", klaagt Essers over de dagelijkse files aan de verkeerswisselaar tussen de Koning Boudewijnsnelweg en de E314 en over het uitblijven van de omstreden noord-zuidverbinding in Limburg.

Ook inzake opleiding mag de overheid meer dan een tandje bijsteken. Het beroep van vrachtwagenchauffeur is een knelpuntberoep. "Jaarlijks zijn er 17 mensen die in Limburg een opleiding genieten, terwijl ons bedrijf alleen 40 mensen aan een baan kan helpen", zegt Essers. Zijn bedrijf wil meewerken aan een systeem van alternerend leren, waarin 16-jarigen op de werkvloer ervaring kunnen opdoen. Essers: "Met goed opgeleide mensen zullen we ook een pak minder ongelukken hebben."

Essers zegt dat zijn bedrijf zich milieubewust opstelt. "Onze vrachtwagens worden om de vier jaar vervangen. We leren onze chauffeurs hoe ze door een andere rijstijl het brandstofverbruik kunnen verminderen met 10 à 15 procent. En voor onze lange transporten richting Oost-Europa gebruiken we ook de trein." Maar toch, logistiek betekent vooral veel kilometers draaien. De vrachtwagens van H. Essers rijden elke dag zesmaal de wereld rond. Essers: "Sommige voertuigen hebben een dubbele bezetting en rijden tot 1.100 kilometer per dag. Vrachtwagens die 's nachts internationaal trafiek doen, doen overdag nationale ritten."

Noël Essers:

Er is geen enkele sector die zo onder vuur ligt als de transportsector

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234