Zaterdag 31/10/2020

'Het is killer geworden in de kleedkamer'

Is een smartphone een spiegel? Strookt het onlineleven nog met de werkelijkheid? Matthias M.R. Declercq gaat wekelijks face to face, over swipen, liken en liegen.

Voetballers en hun smartphones, ze lijken met elkaar vergroeid.

"Ik vrees van wel. Iedere voetballer heeft een smartphone en is daar ook de hele tijd mee bezig. Zelf ben ik niet verslaafd, maar ik kan me geen leven zonder smartphone meer inbeelden. Dat zou ook nadelig zijn voor mijn job."

Nadelig?

"Een voetballer is in zekere zin een merk geworden. Een product. Je speelt voor de ene club, wordt verkocht aan een volgende en eventueel nog verhuurd aan een derde partij. De leiders van de clubs zien spelers als producten die winst kunnen opleveren.

"In de huidige voetbalwereld moet je jezelf daarom ook een beetje als product in de markt zetten, bekend worden bij het grote publiek. Vroeger was dat niet gemakkelijk. Het publiek zag je enkel op een voetbalveld of las een verslag in de krant. Nu kunnen wij rechtstreeks communiceren en helpen Twitter en Instagram om aandacht te vergaren. Ik heb een jaar journalistiek gestudeerd, dus ik weet hoe je dat doet. Het is geen fijne evolutie, overigens. Het voelt wrang om jezelf zo te 'vermarkten'."

Dat verraadt ook je Instagrampagina. Er staan bijna meer foto's op van jou

op een koersfiets dan op een voetbalveld.

"Ik vind mezelf méér dan louter een voetballer, dus wil ik dat ook tonen. Sociale media gebruik ik niet om positieve commentaren te retweeten of zo extra aandacht te vergaren. Maar dat gebeurt wel de hele tijd in het voetbalmilieu. Het blijft een ijdele wereld: iedereen wil de beste zijn."

Maar je hebt wel een foto van je nieuwe voetbalschoenen gepost. Heb je een sponsorcontract met dat bedrijf?

"Neen. Maar zij sturen me wel geregeld nieuwe voetbalschoenen op. Daar ben ik erkentelijk voor, dus post ik een foto, zonder dat zij me dat vragen.

"Je ziet ook duidelijk dat ik mijn sociale-mediakanalen zelf beheer. Er schuilt geen hightech achter. Het is gewoon een foto van die schoenen. Dat is bij sommige voetballers wel anders. Die nemen een bedrijf onder de arm die hun sociale media beheren."

En die maken dan 'authentieke' content?

'Die werken aan je imago, communiceren met fans, maken filmpjes, foto's... Sporthouse Group is een voorbeeld van zo'n bedrijf. Kevin De Bruyne (Manchester City) en Dries Mertens (Napoli) zijn er bij aangesloten, maar ook spelers uit de Belgische competitie, zoals Brecht Dejaegere (KAA Gent). De vraag is natuurlijk hoe 'echt' dat nog is, als de inkijk die je krijgt in het leven of de carrière van die persoon al voorgekauwd is. Maar goed, het oogt mooi en het werkt volgens mij wel."

Kan een breed onlinebereik helpen om een transfer te versieren?

"Misschien wel, op topniveau dan. Voetballers moeten niet enkel renderen op het veld, maar ook in de fanshop. De truitjesverkoop is belangrijk bij grote clubs, dus kan een breed onlinebereik eventueel wel meespelen aan de onderhandelingstafel. Maar je kwaliteiten als voetballer geven natuurlijk de doorslag."

KV Oostende haalde afgelopen zomer Ramin Rezaeian binnen, een in Europa onbekende Iraniër met 1,1 miljoen volgers op Instagram.

"Dat is goed meegenomen. Al draait zo'n transfer niet om de truitjesverkoop, de sponsor zal dat leuk vinden. Iran is wel geen echt voetballand. Japan is dat bijvoorbeeld wel. Een paar jaar geleden kocht Standard doelman Eiji Kawashima en plots was de club bekend in heel Japan. Idem met Yuya Kubo, de huidige spits van KAA Gent. Sinds zijn aankoop zijn de wedstrijden van Gent te zien in Japan."

Hebben smartphones de sfeer in de kleedkamer aangetast? Vaak zien we alleen spelers met een koptelefoon op.

"Het is killer geworden. Kom je na een overwinning het veld af, dan grijpt iedereen in de kleedkamer meteen naar zijn telefoon."

En zie je een ploegbus passeren, dan zitten spelers aan het raam met de smartphone in de hand.

"Maar er wordt soms nog wel gekaart. (lacht) Er is ook een smartphonereglement op de club. Wie zijn telefoon gebruikt aan tafel, krijgt een boete van 20 euro. Je kunt dat grappig vinden, anderzijds is het dus al zover gekomen: een reglement om van dat ding af te blijven."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234