Dinsdag 19/01/2021

Opinie

Het is jammer dat deze discussie en uitspraak sterk geladen is vanwege geldbedragen

Luc Tuymans.Beeld AFP

Frank Demaegd van ZENO X GALLERY is galerist van Luc Tuymans.

Geachte Heer Pol Deltour, Michiel Hendryckx, Johan Smets, ...

Ik hou van fotografie en ben van mening dat dit medium niet 'vogelvrij' moet zijn. Wij hebben geen problemen met het betalen van reproductierechten. Onlangs betaalden we 500 euro voor de reproductierechten van een mooi portret van Luc Tuymans en Marlene Dumas dat gemaakt werd door fotograaf Filip Van Roe. Als werk van Tuymans, Dumas, Borremans en anderen gereproduceerd wordt, worden de beelden gratis ter beschikking gesteld. Meerdere jonge artiesten kopieerden Tuymans reeds en maakten reproducties, zonder schadeclaims van onze zijde. 'Imitatio' en 'aemulatio', de kunstgeschiedenis staat er vol van.

Indien Mevrouw Van Giel mooie foto's van Tuymans zijn werken zou maken en deze zou willen tentoonstellen, zou hij de eerste zijn om de expositie in te leiden. Iedereen die de kunstenaar persoonlijk kent, weet dat hij genereus is. Kijk maar naar de mozaïek die hij Antwerpen schonk voor het MAS, het schilderij dat hij realiseerde voor de gerestaureerde zaal in het Koninklijk Atheneum in Antwerpen, de werken die hij reeds schonk om musea financieel te steunen.
Laten we duidelijk zijn dat de hele discussie niet gaat over het ontwijken van reproductierechten en een gebrek aan respect.

Mevrouw Van Giel heeft ons nooit gecontacteerd. Indien dit wel was gebeurd dan zou ik als galeriehouder meteen bereid zijn geweest deze te betalen. Ik ben nog steeds bereid Mevr. Van Giel het hoogste bedrag te betalen dat ze ooit aan reproductierechten voor een foto heeft ontvangen, als zogenaamde geleden financiële schade. Persoonlijk vind ik dat de rechter zich onbevoegd had moeten verklaren.

Nu is er een artistieke uitspraak gedaan door een rechter die nooit het schilderij in het echt heeft gezien. Er werd ook niet nagegaan wat de reële financiële schade is die Mevrouw Van Giel heeft opgelopen. Waar komt de dwangsom van 500.000 euro vandaan? Dit bedrag is hoger dan de waarde waarvoor het schilderij in 2011 door ons verkocht werd.

Indien Luc Tuymans Mevrouw Van Giel 100 à 500 euro had betaald voor haar foto dan zou dit, zoals Kris Hoflack (VTM) in De Morgen zei, inderdaad nefast zijn geweest. Dat zou willen zeggen dat kunstenaars tegen een kleine vergoeding een foto mogen gebruiken om het vervolgens voor een hogere waarde te verhandelen. Mensen die het oeuvre van Luc Tuymans kennen, weten dat hij niet zomaar plaatjes naschildert. Het is een artistiek en kritisch discours dat hij sinds de jaren tachtig opbouwt waarvoor hij internationale erkenning krijgt. Als hij enkel formalistisch foto's zou naschilderen, zou MoMA New York in 2014 van hem geen vijfde schilderij hebben aangekocht voor de collectie.

Luc Tuymans heeft altijd met respect gesproken over de foto van Mevrouw Van Giel. Bovendien ontkent de kunstenaar zijn inspiratiebronnen niet. Kijk maar in verschillende catalogi waar hij zelf zijn inspiratiebronnen reproduceert om zijn artistiek discours te verduidelijken. Het is jammer dat deze discussie en uitspraak sterk geladen is vanwege geldbedragen. De kritiek die er komt op de waarde van het schilderij is een discussie over de hedendaagse kunstmarkt, wat hier niet relevant is.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234