Zaterdag 11/07/2020

Economie

‘Het is heel logisch dat H&M knipt in aantal winkels’

In Antwerpen heeft H&M drie winkels op de Meir. De twee kleinste zouden de deuren sluiten.Beeld Hollandse Hoogte / Peter Hilz

De Zweedse modegigant H&M zou overwegen de twee kleinste van haar drie winkels op de Meir te sluiten en enkel de flagshipstore te behouden, zo meldt De Tijd. ‘Maar dat betekent helemaal niet dat het merk in de problemen zit’, zegt retailexpert Gino Van Ossel.

Verbaast het u dat een reus als H&M op zo’n toplocatie deuren zou sluiten?

“Nee. H&M is al één van de erg zeldzame merken met meerdere winkels zo dicht bij elkaar. Nu we meer online kopen, wordt dat een beetje te veel van het goede. De omzet verschuift deels naar online. Meer online aankopen betekent ook minder mensen die in de winkelstraten passeren, terwijl H&M daar erg op rekent. Hun fast fashion-concept is zo vaak de etalages veranderen dat passanten verleid worden om toch eens binnen te komen kijken en ook daadwerkelijk iets te kopen. Dat gebeurt steeds minder. We shoppen meer online en als we in de winkelstraat lopen is het vaker enkel om te kijken. Dan is het alleen maar logisch dat een retailer in de vierkante meters gaat knippen, zeker als die zo duur zijn als op de Meir.”

Betekent dit dat H&M in slechte papieren zit?

“Helemaal niet. Het is zelfs niet uitzonderlijk dat huurcontracten van winkels die nog winstgevend zijn beëindigd worden omdat het contract afloopt en een bedrijf een andere weg wil inslaan. H&M is zo’n geval. Het zet in op online en doet dat goed. In 2017 kende de keten wel problemen, maar die zijn achter de rug. Dit is zeker geen speler in moeilijkheden, maar door de onlinetrend is het slimmer om geen drie winkels vlak bij elkaar open te houden.”

Wie zijn dan wel de verliezers van de online-trend? De luxemerken?

“Opnieuw fout. (lacht) Zowel Primark, het bekendste voorbeeld van de goedkope fast fashion, als LVMH, een van de grote luxeconcerns (met merken als Céline en Louis Vuitton, BDB), doen het goed. De duurdere merken hebben wat minder last van onlineverkoop omdat een trui van 20 euro online slijten een retailer evenveel kost als een trui van 230 euro online verkopen. Goedkope fast fashion doet het goed en luxe doet het goed, maar het middensegment komt onder druk te staan. De markt polariseert, met andere woorden. Al heb je in het middensegment ook winnaars en verliezers. Wie erin slaagt fysieke winkels goed te combineren met een webshop en wie een eigen smoel heeft, haalt het vaak nog wel. Anderen verdwijnen omdat ze het onlineshoppen totaal onderschat hebben. Een webshop beheren kost geld, tijd en vergt talent.”

Komt die polarisering alleen door meer online winkelen?

“Grotendeels, maar er speelt nog een tweede algemene trend, namelijk dat mode wat uit de mode raakt. Mensen willen steeds minder spullen en meer belevenissen. Door die nieuwe mentaliteit doet tweedehandsmode het steeds beter. Die is niet alleen goedkoop, maar ook duurzaam en het biedt originaliteit.”

Dus op langere termijn heeft H&M wel iets te vrezen?

“Toch niet. H&M staat stevig. Het is een erg grote speler met ook nog veel andere winkels, zoals & Other Stories. Ze slagen er ook in hun nochtans goedkope producten online rendabel te verkopen. De effecten van meer online shoppen en van minder shoppen zijn onmiskenbaar, maar de klappen vallen dus in dat middensegment. Binnen enkele jaren is H&M zeker nog altijd een succesvolle modegigant.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234