Zaterdag 23/01/2021

Het is goedkoper bij de buren

Wie gaat winkelen in Nederland, Duitsland of Frankrijk moet vaststellen dat de producten die daar op dit moment in de winkelrekken liggen effectief goedkoper zijn. Een gemiddeld winkelkarretje kost bij ons 30,55 euro, in Nederland 24,99 euro en in Duitsland 25,30 euro.

Gemiddelde prijzen van verwerkte voedingswaren stijgen dubbel zo snel in België als in de buurlanden

De belangrijkste reden voor de verschillen, zo zeggen specialisten, is dat de Belgische consument eerder voor de duurdere producten kiest. Slechts voor sommige zaken wordt aan ‘grensshoppen’ gedaan. ‘Verder werkt de concurrentieslag in de buurlanden sterker’, zegt Nico De Bie van Test-Aankoop.

In een Duitse Metro koop je vandaag een pak Iglo spinazie met room voor 1,38 euro. In de Nederlandse Albert Heijn betaal je 0,93 euro, in de Belgische Carrefour 2,09 euro. Voor een fles Bertolli olijfolie tel je in Duitsland 6,41 euro neer, in Nederland 7,20 euro en bij ons 8,59 euro. Breekbonen kosten je in Duitsland 80 cent, in België 1,49 euro en in Nederland 0,89 euro. Een pak margarine van Becel Pro-activ gaat in Duitsland voor 2,77 euro over de toonbank, in Nederland voor 2,56 en bij ons voor 5,55 euro. Een literpak chocolademelk van Alpro kost in Nederland 1,51 euro, in Duitsland 1,73 euro en bij ons 1,95 euro. En ga zo maar door. De winkelkartest bevestigt dat het bij de buurlanden goedkoper shoppen is. Enkel voor aardappelen en bloemkool, niet toevallig verse producten, zijn de verschillen niet groot of kom je er bij ons goedkoper van af.

Is er een verband met de vaststelling van het Prijsobservatorium dat de prijzen voor bewerkte levensmiddelen bij ons dubbel zo snel zijn gestegen als in onze buurlanden? “Ja”, zegt Chris Moris, directeur-generaal van de Federatie van de Belgische voedingsindustrie (Fevia). “Het observatorium vergelijkt de gemiddelde prijzen van wat consumenten in onze buurlanden kopen met wat men hier koopt. Wat vast staat is dat de prijzen bij ons hoger liggen voor veel producten. Dat geldt echter niet voor de zogenaamde ‘premier prix’-producten, de goedkoopste aanbiedingen. Als je kijkt naar die categorie wordt de Belg zeker niet benadeeld. Voor andere zaken wel.”

Dat heeft onder andere te maken met logistieke kosten en het beleid van de winkels. “Hoe luxueuzer de winkels en hoe meer merken ze aanbieden, hoe meer dat wordt doorgerekend in de prijzen”, zegt Moris. “In Nederland en vooral bij onze oosterburen heb je nu eenmaal meer goedkope winkels. In Duitsland is Aldi al luxe. Het is natuurlijk de vraag of de Belgische consument vragende partij is voor vooral dat soort winkels.”

Daarnaast speelt ook het effect van de merken. Moris: “De retailers regelen die prijzen met marges en daar kunnen inderdaad grote verschillen op zitten. Afhankelijk van het aanbod wordt met de prijs gespeeld, bijvoorbeeld om het verschil met de eigen huismerken in de verf te zetten.” En uiteraard hebben retailers een betere onderhandelingspositie bij grote merken naarmate de afzetmarkt groter is. In dat opzicht is ons land in het nadeel.”

Het is ook een feit dat de Belgische consument simpelweg vaker voor duurdere producten kiest, zo stelt Nico De Bie van Test-Aankoop. “Dat is uit onze enquêtes al vaker gebleken. Het zorgt er ook voor dat er minder goedkope zaken aangeboden worden.” De Bie haalt ook de loonkost en de grondstofprijzen aan. “De grondstoffencrisis heeft de prijzen van verwerkte producten overal doen toenemen. Daarin spelen de landbouwprijzen voor 20 procent mee. Maar de daling ervan is nog niet volledig doorgevoerd bij ons. Ook de loonkost speelt een rol: die is in ons land de jongste tijd met 5 procent gestegen. Het is een complex verhaal.”

Vooral relevant is volgens De Bie in ieder geval de veel strengere concurrentiestrijd in België. “Het klimaat is hier veel lakser. De overheid laat begaan, er komen nauwelijks sancties voor prijsafspraken. In de buurlanden functioneert de markt beter en is de concurrentieslag scherper, zeker in Duitsland.”

Dat de Belgische consument meer eurocenten neertelt voor gewone voedingsmiddelen wil enerzijds zeggen dat hij of zij iets meer kwaliteit verkiest, maar volgens De Bie ook dat de goedkopere varianten minder bekend zijn. “Het betekent in ieder geval niet dat Belgen niet aan grensshoppen doen. Maar dat doen ze enkel voor zeer specifieke producten, zoals water en frisdrank. Door lagere accijnzen en verpakkingsprijzen zijn die in Frankrijk goedkoper. Daar zijn veel Belgische consumenten zich in ieder geval erg goed van bewust.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234