Maandag 06/07/2020

'Het is goed dat ze dit durven'

Met de verhuis van de vrouwenbladen van Sanoma naar Roularta, wordt de concentratie in het Vlaamse medialandschap weer wat dichter. Al kan deze overname ook een verbetering betekenen.

Een belang van 50 procent in Medialaan verkopen en nieuwe printtitels opkopen. De strategie van Roularta is op zijn minst opmerkelijk te noemen in digitale tijden waar veel mediagroepen zich vooral multimediaal ontplooien. "Maar het is niet onlogisch wat Roularta doet", zegt Hilde Van den Bulck, professor communicatiewetenschappen (UA). "Internationaal zie je nog mediagroepen die zich terugplooien op hun oorspronkelijke expertise, om dat dan digitaal verder uit te werken." "De tijd zal uitwijzen of dit de beste strategie is, maar het is wel goed dat ze dit durven doen en een focus creëren op tijdschriften", zegt Tom Evens, professor mediastructuren en -beleid aan de UGent.

Met de overname gaat het al hoge concentratieniveau op de Vlaamse mediamarkt nog wat omhoog. Op de tijdschriftenmarkt krijg je nu twee duidelijke blokken die de markt grotendeels onder elkaar verdelen: Roularta, met bladen als Knack, Trendsen de Sanoma-titels, tegen De Persgroep, de eigenaar van onder meer Humo, Dag Allemaalen Story. Moeten we ons als mediaconsument zorgen maken?

"Mijn eerste reflex bij zulke overnames is ook altijd dat zoiets niet zou mogen", zegt Tom Evens. "Maar ik denk dat dit maar een minieme impact zal hebben. We spreken hier ook over vrouwenbladen, niet over kranten. Deze tijdschriften verkopen nog vrij goed. Hoewel het om veel geld gaat, is dit eigenlijk een mini-overname."

De stijgende concentratie zou hier misschien een voordeel kunnen zijn, merkt Hilde Van den Bulck op. De Sanoma-tijdschriften werden vanuit Nederland aangestuurd en er was ook een grensoverschrijdende redactionele samenwerking. "Misschien krijgen deze bladen nu opnieuw een Vlaamser profiel. Want waarom lees je een vrouwenblad? Misschien toch ook wel een beetje om te weten wat er hier leeft."

Minder personeel

De overname past in een tendens die al langer in binnen- en buitenland speelt: mediabedrijven zoeken schaalgrootte. Hoe groter de bedrijven, hoe meer voordelen, bijvoorbeeld op reclamevlak. Of cynischer uitgedrukt: met hoe minder personeel men ook hetzelfde kan doen. Daarom dat Sanoma meteen ook bijna honderd mensen op straat zet. Bovendien kan Roularta door de overname zijn drukpersen nog meer laten rollen.

De overname zal niet de laatste zijn dit jaar in Vlaanderen. In krantenland heb je al twee grote blokken - De Persgroep (Het Laatste Nieuws, De Morgen) versus Mediahuis (De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpenen Het Belang van Limburg) -, en ook in tv-land krijgen we binnenkort twee zo'n blokken. Naast Medialaan (VTM, Q2, Vitaya) is de verwachting dat Telenet dit voorjaar de enige eigenaar wordt van SBS Belgium (VIER, VIJF, ZES). Telenet praat daarover momenteel met mede-aandeelhouders Mediahuis en het duo Wouter Vandenhaute-Erik Watté.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234