Zaterdag 31/07/2021

'Het is een vogel! Het is een vliegtuig! Nee, het is weer een andere regisseur'

Brussel l Superman is onkwetsbaar. Tenzij er kryptoniet in de buurt is. Het kryptoniet van Hollywood heet development hell: soms is de productie van een film een fluitje van een cent, soms ook duurt het onnoemelijk lang voor een project tot een goed einde wordt gebracht. Superman Returns valt in de tweede categorie: tussen de eerste ideeën en de release zit bijna twintig jaar.

door Jan Temmerman

Nadat Superman in de nieuwe film de passagiers van een lijnvlucht van een wisse dood heeft gered, zegt hij hen: "Ik hoop dat jullie nu niet bang geworden zijn om te vliegen. Statistisch gezien is vliegen nog altijd de veiligste vorm van reizen." Handige manier om te zorgen dat er niet wordt geknipt door vliegmaatschappijen die je film aan boord willen tonen. Het is ook een knipoog naar de film uit 1978, waarin Superman hetzelfde zegt tegen Lois Lane, nadat hij haar uit een crashende helikopter gered heeft. Bryan Singer, de regisseur van Superman Returns, wil er allicht ook zijn collega McG een beetje mee jennen. Die haakte in 2001 voor het Supermanproject af toen bleek dat de Warnerstudio grotendeels in Australië wilde draaien. Regisseur McG vond het ongepast dat "je het hart van Amerika op een ander continent tracht te vatten". Een prozaïscher reden is allicht dat McG last heeft van vliegangst, meer bepaald als de reis over een oceaan gaat.

Begin jaren negentig kreeg Warner de filmrechten op Superman, het nog steeds populaire personage van DC Comics. Stilaan werd gezocht naar een nieuw scenario, een nieuwe regisseur en een nieuwe hoofdrolspeler - Christopher Reeve was na een ongeval bij het paardrijden in 1995 verlamd. Het zou een lange lijdensweg worden. Toen er nog maar eens een nieuwe regisseur werd aangekondigd, kopte een Amerikaanse journalist: 'It's a bird! It's a plane! No, wait, it's another director!'

In 1996 wordt scenarist-regisseur én stripfanaat Kevin Smith (Clerks, Chasing Amy) ingehuurd. Hij schrijft het scenario voor wat dan nog Superman Reborn heet, later omgedoopt tot Superman Lives. Een jaar later komt Tim Burton aan boord, die al Batman opnieuw tot leven had gewekt. Nicolas Cage tekent voor de titelrol. Maar Burton vindt Smiths scenario maar niks. Het project blijft 'in ontwikkeling', maar in 1998 beslist Warner dat het niet langer een prioriteit is. Burton en Cage hoeven evenwel niet met lege handen naar huis, want zij hadden 'pay-or-play'-contracten.

In 2001 worden even twee sporen gevolgd. Wolfgang Petersen (Troy) werkt aan een project met de veelbelovende titel Batman vs. Superman. Voornoemde McG moet bekijken wat hij kan doen met het scenario (in aanbouw) van J.J. Abrams die nu, vijf jaar later, bekend is als de bedenker van Lost. McG wordt ongeduldig en vertrekt om Charlie's Angels: Full Throttle te draaien. Hij wordt vervangen door Brett Ratner (Rush Hour en de Hannibal Lectersequel Red Dragon). Die ziet het project helemaal zitten, hij stuurt zelfs nieuwjaarskaartjes rond met zijn eigen gezicht op het lichaam van Superman. Maar er rijzen conflicten tussen regisseur en studio (te hoog budget, geen akkoord over de hoofdrolspeler...) en Ratner vertrekt. In 2004 laat McG weten dat hij weer beschikbaar is, maar deze keer gooit zijn vliegangst roet in het eten.

En dan verschijnt Bryan Singer ten tonele. Die was in 1995 in één klap beroemd geworden met de magistrale thriller The Usual Suspects (met ook al Kevin Spacey, die nu Lex Luthor vertolkt, de megalomane aartsvijand van Superman) en had sindsdien met twee zeer succesvolle X-Menfilms bewezen dat hij best overweg kon met comicsmateriaal. Het was trouwens de bedoeling dat Singer ook de derde X-Men zou regisseren, maar de lokroep van Superman bleek sterker. De regie van X-Men: The Last Stand ging dan maar naar... Brett Ratner.

De rest is zo niet geschiedenis, dan toch volop bezig het te worden. Superman is weer helemaal terug, samen met wijlen Marlon Brando, die in 1978 de vader van Superman speelde. Via computertovenarij kon hij gerecupereerd worden. Niet zomaar een gimmick, het bewijst ook Singers respect voor de filmerfenis en de mythologie van het Supermanpersonage. Het resultaat is dat Superman Returns zowel bekend en familiair als nieuw en fris aanvoelt. Ook in de film is Superman lang afwezig geweest. Zijn geliefde Lois Lane heeft ondertussen een Pulitzer gewonnen met een artikel getiteld: 'Waarom de wereld geen Superman nodig heeft'. Aan de held met de rode cape om te bewijzen dat zij ongelijk heeft. Singer heeft die uitdaging alvast tot een goed einde gebracht.

Superman Returns draait vanaf vandaag in de Belgische bioscopen. De recensie vindt u in de cultuurbijlage Encore, vandaag bij uw krant.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234