Woensdag 20/10/2021

'Het is Brussel niet, hè'

Voorrang van rechts? In Glabbeek bestaat die straks niet meer. Wie straks uit een van de vele kleine straatjes komt geraasd, wordt vanaf november op zijn plaats gezet. 'Voor sommige bewoners zijn het nu net startbanen.' Remy Amkreutz

Een moment van onoplettendheid. Bij het binnenkomen van de dorpskern van de Vlaams-Brabantse gemeente Glabbeek zien we een kleine zijweg bijna over het hoofd. Er kan net op tijd worden geremd, maar de wagen die uit de doodlopende straat komt, lijkt er zich niets van aan te trekken en rijdt zonder meer de bocht om. Burgemeester Peter Reekmans (Dorpspartij), vroeger Vlaams Parlementslid voor Lijst Dedecker, trekt een grimas als we er een half uur later langsrijden.

"Twee maanden geleden vond hier een zwaar ongeval met zwaargewonden plaats. Een wagen negeerde de voorrang van rechts, terwijl de ander niet vertraagde." Hij wijst naar een huis. "Daar is de auto tegen de gevel beland. Het blijft voor mij raar dat een kleine weg uit een woonwijk voorrang heeft op de hoofdweg. Voor sommige bewoners is het net een startbaan."

Reekmans is van plan de voorrang van rechts volledig af te schaffen en wil daarvoor zo'n 15.000 euro investeren. Vanaf 10 november is het zover, als de gemeenteraad volgende week instemt. "Er blijven twee soorten borden over: het voorrangsbord en het stopbord", zegt Reekmans, terwijl hij verschillende kruispunten toont. "Tot 90 procent van onze wegen zijn hoofdwegen, en toch heeft rechts telkens voorrang. Zelfs als het om kleine zijstraten gaat die slechts leiden naar een kapelletje of een huis."

Glabbekenaar en tuinaannemer Jeroen Costermans (36) maait het gras langs een invalsweg. Volgens hem liggen zijn gemeentegenoten niet wakker van de aanpassingen. "Maar er zijn soms rare situaties. Het voelt belachelijk om een veldweg voorrang te geven. Er komen per dag slechts tien auto's uit zulke straatjes, maar ik let wel op. De afschaffing kan het gemakkelijker maken. Hier kun je zo'n maatregel nemen. Het is hier Brussel niet, hè."

Het staat gemeentebesturen, zolang zij het verkeersreglement respecteren, vrij om de situatie op de weg aan te passen. Zo is het op sommige plaatsen voor fietsers toegestaan door rood te rijden als zij rechts afslaan. Een aantal Vlaamse gemeenten maakten al komaf met de voorrangsregel van rechts op hoofdwegen. Maar wat Glabbeek doet, is volgens Stef Willems van het Belgisch Instituut Voor de Verkeersveiligheid (BIVV) uitzonderlijk.

Code

"Al schaffen ze technisch gezien de voorrang van rechts niet af. Dat kan niet, want die regel staat in de code. Ze moeten kruispunt per kruispunt aangeven dat de voorrang van rechts niet geldt. Wij blijven erbij dat de voorrang van rechts in woonzones ervoor zorgt dat mensen aandachtiger rijden." Toch oogt de verkeerssituatie in Glabbeek soms verwarrend. Op bepaalde plaatsen moeten bestuurders op de hoofdweg op slechts enkele meters twee keer voorrang verlenen, vaak voor wat op het eerste gezicht op een zijweggetje lijkt.

Mobiliteitsorganisaties VAB en Touring geven aan dat voorrang van rechts vaak voor onduidelijkheid kan zorgen, maar reageren, net als verkeersdeskundige Tom Brijs (UHasselt), voorzichtig. "We hebben een studie uitgevoerd naar voorrang van rechts en zijn niet zomaar gewonnen voor een volledige afschaffing. Zo zien we dat er wel meer ongevallen gebeuren op plaatsen waar voorrang van rechts geldt, maar dat ze een stuk minder ernstig zijn. Op een voorrangsweg kan de snelheid hoger liggen, waardoor de gevolgen op het gebied van lichamelijk letsel een stuk groter zijn."

De burgemeester trommelt op het stuur. Hij stelt dat er advies is gevraagd aan het BIVV en slechts een achttal kruispunten drastisch moeten worden aangepast. "We zullen de snelheden voor en na de invoering meten en vergelijken. Ik zeg niet dat we in heel Vlaanderen de voorrang van rechts moeten afschaffen. We doen dit ook niet om de bevolking te kloten. Ik merk juist dat steeds minder bewoners de verkeersborden bekijken. Uit laksheid en omdat er te veel borden zijn. We maken het daarom eenvoudiger en maken de mensen individueel verantwoordelijk. Als ze dan nog niet op dat ene duidelijke stopbord letten, spelen ze met hun leven."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234