Maandag 14/10/2019

Het is aanschuiven op de rode loper

Vrijdag gaat in Leuven het 21ste Kortfilmfestival (IKL) van start. Dat lanceerde al verschillende Vlaamse filmkleppers. Zodanig veel, dat de vraag rijst of het talent van de toekomst nog een toekomst in de sector heeft. 'Je moet al heel goede papieren kunnen voorleggen om je tweede of derde film te kunnen draaien.'

Maarten Alexander, programmator van het IKL, stelt vast dat er aan nieuw talent geen gebrek is: "We krijgen almaar meer inzendingen binnen. Dit jaar ontvingen we 300 Belgische kortfilms, waarvan 200 Vlaamse. De kwaliteit stijgt, en de kwantiteit eveneens. Wat de fictie betreft, moesten we er daar 27 uit selecteren. En opvallend, onder die 27 zitten heel wat films van professionelen."

Bülent Öztürk won eerder al op het filmfestival van Venetië, en vraag is of hij zijn kortfilm Sî zelf zal kunnen inleiden, want begin december starten de opnamen van zijn eerste langspeler. Hans Vercauter en Kenneth Mercken zijn gevierde reclameregisseurs. Die laatste begint net als Kristof Hoornaert en Frederike Migom, andere gevestigde waarden die hun nieuwe kortfilm op het festival in Leuven presenteren, weldra eveneens aan een eerste langspeelfilm.

58 debuutfilms

Wie met het korte werk uitblinkt in Leuven, zie je even later terug met een langspeelfilm. Robin Pront heeft na D'Ardennen intussen al een Hollywood-agent, net als Adil El Arbi en Bilall Fallah, die inmiddels twee langspelers op hun naam hebben. En het blijft nieuwe namen regenen in de sector: begin volgend jaar kunnen we de eerste langspelers meepikken van Cecilia Verheyden en Kevin Meul, die in Leuven al helden waren, net als Nathalie Teirlinck, die momenteel volop in de opnamen zit van haar langspeelfilmdebuut Tonic Immobility.

Hendrik Verthé, die samen met Kobe Van Steenberghe het jonge productiehuis A Team Productions runt, produceert veel kortfilms. Daaronder eerder Broeders van Adil El Arbi en Bilall Fallah, alsook hun eerste langspeler Image.

Verthé: "Wij hebben het tweetal zelf ontdekt op een kortfilmfestival. En we blijven uitkijken naar nieuw talent. Maar het is inderdaad opvallend dat 58 van de films die in Vlaanderen zijn gemaakt debuutfilms zijn. Als al die mensen hopen een tweede of een derde te draaien, dan zul je als debutant inderdaad al heel goeie papieren moeten kunnen voorleggen om je eerste langspeler te mogen draaien", zegt hij.

Maarten Alexander van het Kortfilmfestival moet er om lachen: "Nog een geluk dat het tempo van Woody Allen hier niet de standaard is."

In vraag stellen

Gilles Coulier was twee jaar geleden, net als met zijn twee eerste kortfilms, ook met Mont Blanc nog in Leuven. Hij heeft intussen samen met Gilles De Schryver een eigen productiemaatschappij, De Wereldvrede, waarmee hij de serie Bevergem draaide. Binnenkort regisseert hij zijn eerste langspeler, Cargo.

Coulier: "Als producent zijn we op zoek naar goede content, ongeacht of die van jongeren of ouderen komt. Als we willen dat de mooie golf waar we momenteel met de Vlaamse cinema op surfen, nog groter wordt en verder kan blijven gaan, dan moet er een instroom blijven komen. Als je het jong talent gaat afsnoeren, zal die golf niet meer gevoed worden. Daarom is die instroom heel belangrijk. Wie rustig zijn gang kan gaan, stelt zichzelf niet meer in vraag. Door de aanhoudende concurrentie blijft iedereen zich in vraag stellen, en gaan we betere content krijgen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234