Dinsdag 21/09/2021

Het 'ideale' koppel uit 'Coupling' bestaat echt

Scenarist Steven Moffat veranderde nauwelijks zijn naam en die van zijn vrouw, producer Sue Vertue. Actrice Sarah Alexander: 'Als ik Susan speel, zijn er momenten dat ik naar Sue kijk en medelijden met haar heb'

Steve en Susan

Londen

The Independent

James Ramton

Steve (vertolkt door Jack Davenport) is een van de twee hoofdpersonages in Coupling, de intelligente Britse sitcom over de steeds wisselende verhoudingen tussen zes dertigers. Hij doet wat alle mannen doen als ze geconfronteerd worden met de nakende geboorte van hun eerste kind: Steve slaat in paniek. Hij doet extreem hysterisch over wat hem de belachelijke barensmiddeltjes toeschijnen waar zijn partner Susan (Sarah Alexander) aan onderworpen wordt. Steve verpersoonlijkt, zoals vaak in dit soort van series, alle kenmerken van het klassieke, onverbeterlijke millenniumtype: de Nutteloze Vent (NV).

Geen groot nieuws, de NV is even gewoontjes geworden als Engeland dat op strafschoppen uit belangrijke voetbaltoernooien gekegeld wordt. Maar opmerkelijk is wel dat de problemen die Steve en Susan belichamen verdacht goed overeenkomen met de problemen die Steven Moffat, schrijver van de serie, deelt met zijn eigen vrouw Sue Vertue, meteen ook de producer van Coupling. Moffat heeft zelfs de namen nauwelijks veranderd.

Sarah Alexander vertelt hoe het voelt om de diepste gevoelens te vertolken van het koppel dat je aan de andere kant van de kamer zit aan te staren. "Het is echt raar om situaties te spelen waarvan je weet dat ze uit hun leven komen. Als Steve bijvoorbeeld zo rot doet over moeder de vrouw die zwanger is, kijk ik naar Sue en ga ik echt medelijden met haar voelen. Dat is precies wat ze zelf doormaakte. Waarom sloeg ze hem niet gewoon in het gezicht? Dat zou ik doen. Ik ben lang niet zo tolerant als mijn personage."

Jack Davenport maakte naam met This Life en schitterde naast steracteurs als Johnny Depp (in Pirates Of the Caribbean), Jude Law (The Talented Mr Ripley) en Naomi Watts (The Wyvern Mystery). Hij vindt acteren in deze context al even bijzonder. "We spelen geen letterlijke kopies van Steven en Sue, maar we zijn opgehouden met na te vragen waar de werkelijkheid eindigt en de fictie begint. Het is veel leuker om verrast te worden."

Moffat zelf, een taaie en laconieke Schot met dik krulhaar, doet ontwapenend opgewekt over het feit dat hij zijn donkerste gedachten elke week te grabbel gooit. "Jack en Sarah zijn enkel een jongere en knappere versie van Sue en mezelf."

Allemaal goed en wel, maar waarom doopt hij zijn pen zo opvallend in de poel van zijn eigen leven? "Anders moet ik inspiratie gaan opdoen in ontmoetingen met andere mensen. Daar kan ik me echt niet mee bezighouden. Maar ik hou er soms ook wel van om levens van andere mensen te gebruiken."

Davenport licht nog een ander tipje van de sluier op: "Tien minuten na een hevige discussie met je wederhelft denk je altijd: 'Dàt had ik moeten zeggen. Coupling heeft daar veel van weg. Het is het langste laatste woord in de geschiedenis, goed voor vijftien uur televisie."

De nieuwste reeks van Coupling, die maandag op BBC 2 begint, weerspiegelt het leven van Moffat en Vertue met een baby. Moffat benadrukt dat hij alles doet om van het ouderschap géén rozengeur en maneschijn te maken. Hij wil de aardverschuiving tonen die de plotse aanwezigheid van een nageslacht op koppels heeft. "Schattig is verschrikkelijk. Er is niets schattigs aan een pasgeboren baby. Je wordt geterroriseerd door slaapgebrek en je krijgt de zeggenschap over een baby terwijl je geen ene moer snapt van waar je mee bezig bent. In de meeste sitcoms gaan koppels met een pasgeborene door alsof er niets veranderd is. Ze lijken totaal niet aangetast. Waarom zien ze er niet plots twintig jaar ouder uit en stinken ze niet naar kots?" Coupling raakt een snaar omdat de kijkers zich in de personages herkennen. Ze kiezen meestal ook hun eigen favoriet uit Steve, Susan, Patrick (Ben Miles), Jane (Gina Bellman) and Sally (Kate Isitt). Het personage Jeff (Richard Coyle) is in de nieuwe reeks vervangen door Oliver (Richard Mylan). Davenport, die zich tijdens ons gesprek weghaast naar het eiland Man om daar tegenover Depp te spelen in The Libertine, moet hard lachen om het idee dat kijkers zichzelf in de serie zien. "Ik hoop echt dat mensen zich niet met deze figuren identificeren. Als ze dat toch doen, zouden ze opgespoord moeten worden. Van de zes personages zijn Steve en Susan de enige die een vrij normaal volwassen leven leiden."

Door zijn zes centrale individuen, die elkaar regelmatig in een bar ontmoeten, is de serie vaak vergeleken met Friends. Wellicht hoopte de Amerikaanse zender NBC het succes van die immens populaire serie over te doen, toen hij vorig jaar een Amerikaanse versie van Coupling op de buis bracht, maar het programma flopte totaal en werd na een maand teruggetrokken. Moffat ziet van die flop nu vooral de vrolijke kant. "De serie hield het dan toch triomfantelijk vier weken vol. Een deel van het probleem was dat ze er een belachelijke promotie tegenaan hadden gesmeten. Als je iets aankondigt als the biggest thing ever, komt er sowieso een fiasco van. Voor het ding uitkomt, kun je er natuurlijk niet over spreken als 'de serie waar iedereen het over heeft'. Je denkt alleen: 'De serie waar niemand over spreekt, omdat nog niemand ze gezien heeft.'"

Moffat bezit de aanlokkelijke eigenschap om de betekenis van zijn eigen product niet te overschatten. Hij vind het lachen, niks meer, niks minder. "Ik heb een leven geleid met innemende vrienden en comfortabele stoelen. Als ik een mislukte jeugd had gehad, zou ik drama kunnen schrijven, maar er is mij nooit iets gebeurd, dammit. Een verwoest leven is een schatkist voor schrijvers, maar in die van mij zit jammer genoeg alleen dwazigheid. Dus daarom schrijf ik maar comedy. Ik heb ook nog een lopende band aan non-events om iets mee te doen." Wat zou dan een goede ondertitel zijn voor de serie? Moffat denkt even na, voor in zijn gezicht een langzame glimlach doorbreekt: "Hier is Waarin ik mislukte in die situatie."

Van Coupling begint maandag een nieuwe reeks op BBC 2. Op Canvas is de serie te zien op dinsdag om 23.15 uur.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234