Dinsdag 22/06/2021

Het HR-geheim van Netflix: gezond verstand, onbeperkte vakantie en een toploon

null Beeld GETTY
Beeld GETTY

Hoewel het bedrijf buiten de VS nog maar enkele jaren bekend is, bestaat Netflix al sinds 1997. Het was toen een kleine startup in Californië met maar een paar werknemers. Vandaag zijn dat er meer dan 2.000, die maar al te graag komen werken. De reden? Netflix' innovatieve HR-beleid.

Zo hebben werknemers officieel geen vakantiedagen, wat niet betekent dat ze geen vakantie mogen nemen, integendeel. Al van in het begin gaat Netflix informeel om met vakantie. In 1997 registreerden werknemers nog zelf hun vakantie na overleg met hun overste, maar in 2002, toen Netflix naar de beurs trok, werden de vakantiedagen zelfs helemaal geschrapt. "De auditeurs die ons bedrijf toen doorlichtten, werden helemaal gek van dat informele systeem", zegt voormalig 'chief talent officer' Patty McCord in een artikel in Harvard Business Review. " Netflix zocht naar een officieel systeem om vakantiedagen te registreren, totdat oprichter Reed Hastings zich de vraag stelde of vakantie wel verplicht was volgens de wetten in Californië. En dat bleek niet het geval te zijn, waarna Hastings opwierp: "Kunnen we het dan niet gewoon zelf informeel regelen en de hele administratieve rimram overslaan?"

Gezond verstand
Een beleid dat werkt: wie nood heeft aan vakantiedagen, mag ze opnemen in overleg met zijn meerdere. Ook op andere vlakken vertrouwt Netflix op het gezond verstand van zijn werknemers. "Mensen behandelen als volwassenen is de kern van ons HR-beleid", zegt McCord. Volgens hem trappen de meeste bedrijven in de val waarbij 97 procent van de werknemers zijn job prima uitvoert en het HR-departement eigenlijk niet nodig heeft, terwijl dat departement zijn tijd, energie en geld in de overige 3 procent moet investeren. McCord: "Onze filosofie: neem die 3 procent gewoon niet aan."

Ook het reis- en kostenbeleid vertrekt vanuit het gezond verstand. Het bedrijf heeft geen paginalange handleiding met regeltjes over wat mag en niet mag rond bijvoorbeeld uitgaven in het buitenland. "Onze enige policy is: handel altijd in het belang van Netflix. Dat houdt bijvoorbeeld in: niet met een collega gaan eten in een duur restaurant, terwijl dat wel kan met een belangrijke klant." Het zijn allemaal zaken die werknemers ook perfect zelf kunnen bedenken, en dat werkt, zo zegt McCord. "Als je duidelijk maakt dat mensen zich verantwoordelijk moeten gedragen en hen ook die verantwoordelijkheid geeft, zullen de meesten zich daaraan houden."

Royaal loon
Netflix betaalt zijn werknemers dan ook royaal voor die verantwoordelijkheid. Het bedrijf staat bekend als een goede betaler, en dat is ook met een reden. Elke werknemer krijgt een op zijn functie en ervaring afgestemd topsalaris, meer dan wat hij of zij ergens anders zou kunnen verdienen. Het loon wordt vastgesteld aan de hand van drie vragen:

• Wat kan die persoon ergens anders verdienen?
• Hoeveel zou het ons kosten om hem of haar te vervangen?
• Wat zouden we betalen om hem of haar hier te houden, als ze ergens anders een beter loon zouden krijgen?

"Veel managers houden er niet van wanneer hun werknemers met andere rekruteerders spreken", zegt McCord. "Maar ik moedig mijn mensen altijd aan het telefoontje aan te nemen, te vragen hoeveel ze betalen en mij dat te zeggen. Handige informatie."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234