Woensdag 01/12/2021

Het Hollywoodcomplot tegen de Europese cinema

Zou het kunnen dat Hollywood indertijd handig gebruik heeft gemaakt van de Tweede Wereldoorlog om de opkomst van de Europese filmindustrie een hak te zetten? Die vraag verklaart meteen de op zijn minst verrassende titel Hitler à Hollywood, een originele mockumentary van de Belgische regisseur en filmtheoreticus Frédéric Sojcher (44).

De film begint met het plan van de Portugese actrice-regisseuse Maria de Medeiros - voor wie dat nodig mocht hebben, introduceert ze zichzelf als "the girl from 'Pulp Fiction'" - om een documentaire te draaien over de bekende Franse actrice Micheline Presle (°1922), van wie zij grote fan is. Tijdens een van hun gesprekken vertelt de hoogbejaarde actrice over een (fictieve) film die zij in 1939 gedraaid heeft met de (fictieve) regisseur Luis Aramcheck, maar die zij jammer genoeg nooit te zien heeft gekregen. Het is dit element van de fictieve film dat Hitler à Hollywood van register doet veranderen. Wat in eerste instantie een biografische documentaire leek, wordt een zogenaamde mockumentary of nepdocumentaire.

Uit wat Micheline Presle haar vertelt, kan regisseuse Maria de Medeiros opmaken dat filmmaker Aramcheck kort na de Tweede Wereldoorlog op mysterieuze wijze verdwenen is. Sindsdien heeft niemand nog iets van hem gehoord. En evenmin van de film die hij met Micheline Presle gedraaid zou hebben. Dus gaat de documentairemaakster, samen met cameraman Thomas (rol van Wim Willaert), zowat overal in Europa op zoek om het raadsel van die verdwenen film en zijn maker op te lossen. Het verhaal van die cinefiele speurtocht krijgt nog een extra lading doordat cameraman Thomas erg verliefd blijkt op de Portugese regisseuse.

Tijdens hun zoektocht wordt de hierboven gesuggereerde complottheorie van Hollywood versus Europa op deels ernstige, deels speelse wijze uitgewerkt. Daarbij passeren heel wat Europese filmmakers de revue: van Wim Wenders en Volker Schlöndorff, over Andrei Konchalovsky en Theo Angelopoulos, tot Emir Kusturica en de meer dan honderdjarige veteraan Manoel de Oliveira.

Vorig jaar werd Hitler à Hollywood, dat integraal gedraaid werd met de 'fotocamera' Canon 5D, op het Filmfestival van Karlovy Vary bekroond met de Internationale Prijs van de Filmkritiek.

De Brusselse filmmaker, -historicus en -docent Frédéric Sojcher draaide eerder een aantal korte films, waaronder Requiem pour un fumeur met Serge Gainsbourg en ook de langspeelfilm Regarde-moi (2001), die indertijd neergesabeld werd door de critici. Meer succes had Sojcher met Cinéastes à tout prix, dat in 2004 geselecteerd werd op het Filmfestival van Cannes. In die echte documentaire borstelde hij met veel sympathie het portret van drie Belgische filmfanaten die geen geld, geen professionele ploeg en geen echte acteurs hebben, maar toch tegen elke prijs films willen maken. Cinéastes à tout prix werd toen onder meer omschreven als een zoektocht naar de Belgische Ed Wood.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234