Zaterdag 27/11/2021

Het hellend vlak van Ronquières

Het stuk van Igor Bauersima behandelt een dubbele zelfmoord bewust ultralicht

theater l Norway.today van het gevolg H

Liv Laveyne

Theater gebaseerd op waargebeurde feiten: Aalst van Victoria is nog maar net aan ons voorbijgetrokken of daar staat alweer een opvoering van Norway.today. De Tsjechisch-Zwitserse Igor Bauersima schreef dat toneel naar aanleiding van een nieuwsfeit uit 2000: twee jongeren ontmoeten elkaar op een chatsite en beslissen zelfmoord te plegen. Ze trekken naar Prekestolen, een fjord aan de Noorse kust. Hun lichamen worden ontdekt, geknakt op het ijs, 400 meter lager.

Bauersima doet het relaas van hun laatste uren en benadert het loodzware thema van zelfmoord ultralicht. Is het daarom dat Norway.today een bestseller is geworden die in Europa plat wordt gespeeld? Het Antwerpse Theater Zuidpool bracht dit stuk twee jaar geleden, het Mechelse 't Arsenaal plant in april een opvoering.

Actueel blijft het in elk geval: nog geen maand geleden kondigde de Franse Clémence (14) haar zelfmoord aan via haar weblog. Het lichaam van haar boezemvriendin Noémi werd aangetroffen aan de voet van de klippen van Cap Blanc-Nez. Clémence blijft spoorloos.

Theaterwerkplaats Het Gevolg heeft Norway.today naar de wereld van een zestienjarige willen brengen. Blijft over: een voorstelling waarvan de scherpte is afgevlakt, de dubbelzinnigheid geweerd, het open einde voor een happy end geruild en een stuk dat van zestig tot dertig pagina's is gereduceerd om het 'op maat van de doelgroep te snijden'. Moet een voorstelling voor pubers hen net niet een stapje voor zijn, eerder dan puberaal zijn?

Het hellende vlak van Ronquières: veel meer is het speelvlak niet. Aanvankelijk doet die hellende scène dienst als computerscherm: Julie en August chatten met elkaar en plannen hun zelfmoord. "Niks gebeurt echt", zegt hij, en dan heeft hij het niet over hun virtuele communicatie maar over de wereld om hem heen. "Wil jij de verbinding verbreken?", vraagt ze en dan spreekt ze niet over de Telenet-kabel maar over haar leven. De twee hebben het gevoel dat ze enkel in de virtuele ruimte echt kunnen zijn, ook al is dat met een fake personality (noemt hij zich naar de zomermaand August omdat zij Julie heet?). Misschien hebben ze gelijk: Plato en zijn rots, Kant en zijn filosofie "we hebben ogen die niet zien en oren die niet horen". Ook Roodkapje kan ervan meespreken.

Het Matrix-thema wordt in de regie van Ianka Fleerackers vrij vlug aan de kant geschoven om de relatie tussen de hautaine Julie en de babbelgrage August uit te diepen. Dat betekent dat actrice Soetkin Verwilt en acteur Jenne Decleir zich vergenoegen in een worstelpartijtje (doe dat nooit op een bergtop!) alvorens lepeltje-lepeltje de nacht door te brengen.

De puberdialogen wisselen af met videoprojecties: familiefilmpje, huiselijk behangpapier, een vogelvlucht over een ijslandschap. Dat alles begeleid met hippe remixes van Missy Elliot, The White Stripes en Public Enemy. De scène waarin Julie en August met de camera een afscheidsboodschap opnemen, is cruciaal. De buitenwereld, tot dan toe als onecht buiten hun gesprek gehouden, wordt erbij betrokken. Het acteerwerk mist echter geloofwaardigheid om écht hilarisch of écht aangrijpend te zijn.

Met Fleerackers' regiekeuze wint de voorstelling aan "luchtigheid en emotionaliteit" volgens Het Gevolg. Maar dat is dubbelop: Norway.today is al licht genoeg om er nog méér lucht in te blazen. Van te veel ijle berglucht gaat de adem piepen, dat geldt niet alleen voor bergbeklimmers maar ook voor theatermakers.

Waar en wanneer 24 februari in cc Zwanenberg, Heist-op-den-Berg; 26 februari in cc Mortsel, en tot 25 maart op tournee door Vlaanderen. Info: www.hetgevolg.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234