Zondag 20/10/2019

Het hart achter de penning

David Ayer heeft de 'beste politiefilm ooit' gemaakt. Dat zeggen wij niet, dat zegt William Friedkin, die met The French Connection en To Live and Die in L.A. zelf al de beste politiefilms ooit maakte. 'Geen grap', tweette Friedkin nog.

Lol maken en gekscheren is anders wel de manier voor agenten Brian Taylor en Mike Zavala om het gevaar van hun dagelijkse patrouilles in South Central L.A. te bezweren.

De film start half ironisch met een door de voorruit gefilmde, brutaal en fataal eindigende achtervolgingsscène waarover Taylor een fascistoïde statement declameert: "I am the police, and I will arrest you... I am fate with a badge and a gun." Even later is hij jongensachtig opgewonden als hij verklaart een docu te draaien voor een filmcursus en zichzelf en zijn partner een microcamera opspeldt.

Opspeld- en dashboardcams, verkeers- en beveiligingscams, hand- en telefooncamera's, first-person-shooterperspectief en elke mogelijke hoek wisselen vervolgens af in een helse montage van duty calls - achtervolgingen, arrestaties, reddingsacties - en pauzes van lolbroekerij, vriendschap en intimiteit.

Samen met acteurs Jake Gyllenhaal en Michael Peña (de twee waren vijf maanden LAPD-embedded en filmden zelf hun actie), creëert David Ayer een spervuur van hyperrealistische vignetten. De scenarist van Training Day en regisseur van Harsh Times en Street Kings, geeft uitdrukking aan zijn liefde voor het LAPD-korps, dat zoals een leger opereert in een oorlogszone. Politieagenten zijn als kinderen en honden: ze functioneren alsof ze het gevaar niet zien, en ze weten wie hen graag ziet.

Bart De Wever

Achter de penning zit niet zozeer frustratie als wel een hart dat klopt voor menselijke behoefte aan vriendschap, geborgenheid, liefde. Het is van Dennis Hoppers Colors geleden dat nog zo'n hommage aan het buddygevoel gebracht werd. Aangedreven door een hiphopsoundtrack lacht de prent ook Bart De Wevers 'wetenschappelijk ondersteunde' onzin over de correlatie tussen rap en criminaliteit weg. De schietgrage, vuilbekkende bendeleden bedienen zich niet méér van hiphop en zijn idioom dan de politiehelden. Het is zelfs de gangstercode die mensen in kameraadschap bindt en tot menselijkheid dwingt.

De blu-ray kleurt dus imposant blauw. Maar een onmisbare audiocommentaar - Ayer, maniakaal precies - wordt de Benelux-editie nog maar eens ontzegd ten voordele van een compleet overbodige dvd-schijf. Kan iemand de dienst Thuisentertainment van de flikken bellen?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234