Zondag 29/11/2020

Fashion Talks

Het grote toekomstplan van de mode

Uitgerust met gps-tracking, wifi-hotspot en muziekbibliotheek is de BB suit hoogtechnologisch.Beeld © RV

Voor het internationale congres Fashion Talks haalde Flanders Fashion Institute belangrijke spelers naar Antwerpen om na te denken over de toekomst van mode. Want dat het zo niet langer verder kan, daar is iedereen het over eens. Maar hoe dan wel?

Vanouds kijkt de mode-industrie vooruit; naar het volgende seizoen, naar de nieuwste trends. Maar naarmate het heden versnelde, gingen ontwerpers permanent in de toekomst leven.

Dat er iets grondig mis is met een modesysteem waar zeven à acht collecties per jaar eerder regel dan uitzondering zijn, getuigen de recente vertrekken van creatieve directeurs als Raf Simons bij Dior en Alber Elbaz bij Lanvin. Als reden voor zijn ontslag gaf Simons het genadeloze tempo op. Ook Elbaz liet optekenen dat ontwerpen zonder tijd voor zelfreflectie dodelijk is voor de creativiteit én mentale gezondheid. Modepaus Suzy Menkes voorspelde geen happy end in haar harde opiniestuk 'Why Fashion is Crashing'.

Maar van doemdenken was op het modecongres van het Flanders Fashion Institute (FFI) geen sprake. Fashion Talks in Antwerpen stond dit jaar in het teken van de verbeelding: met Imagine! nodigde FFI haar sprekers uit om na te denken over duurzame manieren waarop de mode-industrie zich kan heruitvinden.

De toekomst van mode in vijf begrippen.

Afrikaanse mode is meer dan kleuren en drukke prints, dat bewijst ontwerper Katungulu Mwendwa.Beeld © RV

1. Local power

Dankzij de Modeacademie en vele van haar internationaal bekende alumni staat Antwerpen bekend als modestad. Maar door de beperkte productiemogelijkheden durven die veelbelovende talenten wel eens andere horizonten op te zoeken. Volgens Anne Chapelle, CEO van bvba 32, het bedrijf achter Atelier Ann Demeulemeester en Haider Ackermann, zijn kleine, onafhankelijke ontwerpers het handelsmerk van Antwerpen. "De stad moet hen niet subsidiëren, zij moeten vrij kunnen blijven. Maar we moeten wel zorgen dat we het talent waar we in geïnvesteerd hebben hier kunnen houden. Waarom geen uitwisselingen organiseren met landen die wél over productiemogelijkheden beschikken, maar niet het talent?"

"We zijn niet trots genoeg", besluit Chapelle. "België mag zich naar het buitenland toe best meer profileren als creatief zwaargewicht."

Antwerpen zal het komende jaar creativiteit van eigen bodem promoten met het culturele stadsproject Born in Antwerp - Harbour of Creativity 15/16, waarvan de ethisch geëngageerde modeontwerper Bruno Pieters een van de curatoren is.

Bastien Daguzan van de nieuwe generatie wil niet te snel groeien.Beeld © LEMAIRE

2. Wearable technologie

Denkt u bij wearable technologie aan obscure robotkostuums vol draden? Conceptueel ontwerper Borre Akkersdijk neemt de term liever niet in de mond om over zijn technologisch geavanceerde ontwerpen te spreken: "Dat klinkt alsof het ver van mode en esthetiek staat, terwijl technologie eigenlijk alleen interessant is als ze onzichtbaar is."

Zo ontwierp hij met ByBorre al de BB suit voor het Texaanse South by Southwest-festival: een comfortabele onesie met gps-tracking, wifi-hotspot en muziekbibliotheek. Al Akkersdijks projecten zijn gebaseerd op het samenbrengen van modemensen, ingenieurs en computerwetenschappers voor multidisciplinaire crossovers waarbij de verpakking even belangrijk is als de inhoud. Als het van hem afhangt geven we elkaar binnenkort knuffels van op afstand via onze sweaters: "De technologie stelt ons in staat om op nieuwe manieren met elkaar te communiceren; waarom zouden we die mogelijkheden ook niet in onze kleren verkennen?"

3. Het onsterfelijke merk

De financiële crisis en klimaatverandering hebben duidelijk gemaakt dat ons kortetermijndenken onhoudbaar is. "Echt duurzaam is het onsterfelijke merk; een merk dat over 150 jaar nog altijd bestaat", stelt Tom Savigar van The Future Laboratory, een consultancybureau gespecialiseerd in trends, merkstrategie en klantenbegrip.

"Bedrijven die in hun businessplan de komende generaties in acht nemen, blijven bestaan. Kijk naar een Louis Vuitton die de sociale erfenis verzekert met het privémuseum Fondation Louis Vuitton."

In verticale integratie ziet Savigar het bedrijfssysteem van de toekomst: als je als merk elke stap uit de productieketen - van de schapen over de fabrieken tot de verkooppunten - controleert, kun je je klanten volledige transparant bieden en zo hun vertrouwen en loyaliteit winnen.

Tegelijk moeten bedrijven hun doelen bijstellen: waarom winkels niet eens in de zes maanden verkoopscijfers laten beoordelen in plaats van elke week?

Over de toekomst van de mode twijfelt Savigar niet: "Het huidige modesysteem zal zeker crashen. Maar dat is niet erg. Dat is de klassieke regel voor vernieuwing: iets moet kapot gaan voor je het kunt vernieuwen; ofwel wacht je daar op ofwel veroorzaak je zelf de crash."

4. Afrika

Als er een markt is waar de modewereld nog veel groeipotentieel heeft, is het Afrika. Niet alleen is Afrika's economie op dit moment bij de snelst groeiende ter wereld, ook de eigen modescene wordt steeds groter. "Jammer genoeg heersen er nog veel clichés over Afrikaanse mode. Maar het idee dat alle mode hier kleurrijk en met drukke prints is, is achterhaald", zegt de Keniaanse stylist Sunny Dolat uit Nairobi, een van Afrika's grootste modehoofdsteden. "Zoals in elke kosmopolitische stad is de stijl erg gevarieerd; ontwerpers spelen met verschillende invloeden,van minimalisme over vintage tot gothic."

Stilaan krijgen ook de grote modespelers Afrika in de gaten. Zo liet bijvoorbeeld Stella McCartney een reeks tassen in Kenia produceren in samenwerking met het Ethical Fashion Initiative van het International Trade Centre. Volgens Dolat een mooie start, maar niet genoeg. "De meeste samenwerkingen tussen Westerse en Afrikaanse labels zijn nu vooral nog marketingtools die maar één seizoen duren."

5. De nieuwe generatie

Ondanks alle uitdagingen ziet de nieuwe lichting geen nood om haar ambities in te perken, met dat verschil dat carrière maken ook buiten de spotlights en op kleine schaal kan. Treffend voorbeeld daarvan is Bastien Daguzan; na zijn afstuderen aan het Institut Français de la Mode kon hij meteen aan de slag als development director bij Kris Van Assche om nog voor zijn dertigste CEO van Lemaire (het voormalige Christophe Lemaire) te worden, een klein maar gereputeerd label.

Daguzan hoedt zich voor een te grote groei van Lemaire: "Ik neem alleen geld aan van investeerders die op lange termijn dezelfde visie hebben, anders verliest merk haar DNA."

Die voorzichtige visie toont zich ook in zijn bestuursstijl. "De beste beslissingen zijn de gezamenlijke. Het is belangrijk dat iedereen in mijn bedrijf zijn job graag doet."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234