Dinsdag 15/10/2019

Het grote SXSW rapport

De 31ste editie van SXSW, het belangrijkste showcasefestival ter wereld, zit erop. Over één ding zijn de Belgen die er geraakt zijn - geen Coely en SX, maar wel een delegatie managers, bookers, programmatoren - het eens: het was een goed jaar. De Morgen-cultuurchef Ben Van Alboom selecteerde na vier bandeloze nachten bar hopping in Austin, Texas tien absolute topacts.

1 Ho99o9

Ze speelden al eens op Sonic City in Kortrijk en stonden vorige zomer op Dour. Maar geen van beide concerten bracht Ho99o9 (spreek uit: horror) vooralsnog eeuwige roem op. In mei komt echter het debuutalbum van het hardcoreduo uit New Jersey uit: United States of Horror. En dat meenden ze op SXSW op de kaart te moeten zetten door hier en daar letterlijk het kot af te breken: een van de optredens van de band werd na twee nummers stopgezet omdat de clubeigenaar het niet goed zag komen met de moshpit die voor het podium was ontstaan.

Wij zagen ze de dag erna in een - op SXSW wordt élke vierkante meter benut - biljartzaal, waar de keus op voorhand veilig waren opgeborgen, en daar werkten ze hun set 'proper' maar bijzonder intens af. Denk aan een bastaardmix van Rage Against the Machine en The Prodigy. Op speed. En tien keer beter.

2 Karen Elson

"Dit is mijn laatste optreden op SXSW. Thank God!" Fotomodel (en muzikant in bijberoep) Karen Elson maakte er geen geheim van: op SXSW spelen suckt harder dan Linda Lovelace in Deep Throat, en het is sowieso ook een vorm van slechte seks: niemand heeft veel genot aan een vaak weinig aandachtig en luidruchtig publiek dat alweer weg is voor jij klaar bent.

Maar Elson brengt dit jaar haar tweede album uit - zeven jaar na het eerste - en deze keer staat de naam van haar ex-man Jack White er niet op als producer. Dus trok ze naar SXSW voor een paar intieme maar sterke sets met slechts één gitarist en een harpist aan haar zij.

3 Jay Som

In zowat elke recensie van haar uitstekende debuutplaat Turn Into staat dat Jay Som het ding volledig in haar slaapkamer in San Francisco heeft opgenomen - een stad die niet bekendstaat om haar grote slaapkamers, tenzij je Mark Zuckerberg heet. Komt dat dus even goed uit dat de 22-jarige singer-songwriter, die in feite Melina Duterte heet, alle instrumenten (gitaar, bas, drums) op het album zelf heeft ingespeeld - een aardigheid die ze op SXSW op een podium de grootte van een slaapkamer niet heeft herhaald. De trut. Maar verder in feite geen klachten: fijne melancholische droompop met een hoek af.

4 Casi

De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we het met de Britse sirene Casi makkelijk fout zien lopen. In een klein café dat de Britse ambassade en de BBC gedurende het hele festival hadden afgehuurd om Brits talent voor te stellen - allez hop, Belgische ambassade en VRT - stelde de blondine zich voor in Lady Gaga-leggings, met een stem die klinkt als Ellie Goulding en nummers die uit de pen van Charli XCX gekropen konden zijn. Dat gezegd zijnde: Charli XCX schrijft goede popsongs, Lady Gaga staat goed met leggings en Ellie Goulding is ooit vier maanden serieus genomen. Er zijn ergere rolmodellen, en voorlopig komt Casi er goed mee weg.

5 Let's Eat Grandma

Ze zijn al even bezig, stonden vorig jaar zelfs in Later ... with Jools Holland, en wat ze doen, is zonder meer hypnotiserend. Maar kennelijk nog niet hypnotiserend genoeg om er intussen al de wereld mee te hebben veroverd. Dus veroverde het Britse duo Let's Eat Grandma maar SXSW, als een van de vrolijkste en meest poppy acts op de affiche.

6 Shame

Als er één ding is wat dit Britse vijftal niet kent, dan wel schaamte. Het duurde op SXSW nog geen vier nummers of frontman Charlie Steen was al de helft van zijn kleren kwijtgespeeld. (We zouden u willen vertellen wat er met de andere helft is gebeurd, maar zoals dat op showcasefestivals gaat, moesten we tijdens het vijfde nummer alweer weg om op tijd de tweede helft van een ander concert mee te pikken.)

Maar soms zijn vierenhalf nummers genoeg om te weten dat je naar een strak georkestreerd zootje ongeregelde post-punkers hebt staan kijken die zelfs in staat zijn een paar - misschien wel hun achilleshiel, want daarmee maak je in het post-punkcircuit geen vrienden - onvervalste meezingers te schrijven.

7 Alexandra Savior

Het is moeilijk om de vinger te leggen op wat de Amerikaanse Alexandra Savior zo goed maakt. "Ze is de indie Lana Del Rey", aldus Jarri Van der Haegen van de Belgische muziekblog Disco Naïveté, die er zich met ons op stond te vergapen. Oké, maar dan voorlopig nog wel zonder het dozijn catchy popsongs dat Del Rey wereldberoemd maakte. Maar het geluid zit goed, haar stembanden ook, en gelijk wie in een nummer naar de Italiaanse horrormeester Dario Argento verwijst, heeft smaak.

8 Half Waif

Ze kunnen nog iets meer songs gebruiken die het verschil maken, maar aan podiumpresence en vette tatoeages heeft de Amerikaanse synthpopband Half Waif geen gebrek. Toegegeven, we hebben het dan vooral over frontvrouw Nandi Rose Plunkett, maar dat moeten de drummer en gitarist ons maar vergeven.

9 Snail Mail

Het is moeilijk om niet spontaan aan Joy Division te denken als je Lindsey Jordan (aka Snail Mail) bezig hoort. Maar het meisje is zeventien - vier jaar onder de legal drinking age in de VS - dus geef het nog een paar jaar om van de puberteit af te geraken, en haar benevelde droompopnummers verder uit te diepen.

10 Sigrid

Is het niet dit jaar, dan zeker volgend jaar, of anders in een ander leven, maar de amper twintigjarige Sigrid wordt een ster. De Noorse heeft nog maar een paar songs geschreven, maar het zijn nagenoeg allemaal ongemeen ontwapenende popsongs en zo - ontwapenend, dus - staat ze ook op het podium alle lucht uit haar longen te persen. Bestond er zoiets als SXSW-jetons, we hadden ze allemaal op Sigrid ingezet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234