Woensdag 20/11/2019

Het grote psychiatrierapport

Het grote psychiatrierapport: wat gebeurt er met die inspectieverslagen?

Mappen vol inspectieverslagen van Vlaamse psychiatrische instellingen. Beeld rv

Tikt de Zorginspectie een psychiatrische instelling op de vingers, dan moet het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid erop toezien dat het ziekenhuis zijn beleid aanpast. ‘Maar wij gaan nooit ter plaatse.’

Eenmaal de Vlaamse Zorginspectie haar verslag over een ziekenhuis klaar heeft, is het aan het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid. Zij leggen termijnen op waarbinnen de knelpunten opgelost moeten zijn. “Hoe veel tijd zij krijgen, hangt af van de ernst van het probleem”, legt Joris Moonens, woordvoerder van het Agentschap uit. “Gaat het om personeelsaangelegenheid of zaken die echt de veiligheid van zorg in het gedrang brengen, dan moet dat onmiddellijk opgelost worden. Voor andere dingen krijgen ze meer tijd.”

Voor het Grote Psychiatrierapport onderzocht De Morgen ook de opvolgverslagen van de psychiatrische instellingen. Daarin viel op dat vaak nog jaren na het bezoek er nog steeds tekortkomingen of non-conformiteiten waren. “Als een instelling kan verantwoorden waarom aan een bepaalde voorwaarde nog niet is voldaan, kan het gebeuren dat ze uitstel krijgen”, zegt Moonens. “De dossierbehandelaar moet dat beoordelen.”

Ter plaatse gaat het Agentschap niet. Alle communicatie verloopt via mail of briefwisseling. “Wij gaan inderdaad niet zelf kijken of iets is opgelost”, geeft Moonens toe. “Wij baseren ons op de bewijsstukken die de ziekenhuizen aanleveren. Dat gaat zowel over nieuwe procedures, als over foto’s van de infrastructuur.” Soms worden beleidsverantwoordelijken uitgenodigd voor een gesprek. 

Vindt het Agentschap een nieuw bezoek aangewezen, dan kan ze opnieuw Zorginspectie inschakelen. In realiteit gebeurt dat nauwelijks.

Klachten

Patiënten worden niet bevraagd voor de opvolgverslagen. “Maar ze kunnen bij ons wel terecht met klachten”, geeft Moonens mee. “Op basis van die klachten kan er wel een nieuw bezoek gevraagd worden aan Zorginspectie.” In realiteit krijgt het Agentschap erg weinig klachten binnen, amper een twintigtal per jaar. Ter vergelijking: de externe ombudsdiensten geestelijke gezondheidszorg ontvingen in 2015 iets meer dan 2.660 aanmeldingen. Op tien jaar tijd voerde Zorginspectie 19 extra controles na een klacht. 

Uit de analyse van de inspectierapporten bleek dat een bezoek van Zorginspectie niet altijd een garantie is dat het knelpunt op termijn wordt weggewerkt. In sommige verslagen werden ziekenhuizen op de vingers getikt voor een tekortkoming of non-conformiteit die de inspectie vijf jaar eerder tijdens een bezoek al had aangekaart. 

“De controle en opvolging zijn momentopnames”, benadrukt Moonens. “Zijn alle knelpunten weggewerkt, dan wordt de opvolging afgesloten. Maar wat er daarna gebeurt, is de verantwoordelijkheid van de voorziening zelf. Zo is het mogelijk dat het een jaar later alweer niet meer in orde is.”

Het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid heeft nog nooit de erkenning van een ziekenhuis ingetrokken. 

Reageren? Mail naar psychiatrierapport@demorgen.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234