Zaterdag 07/12/2019

Het grappigste én triestigste dat televisie anno 2017 te bieden heeft

Los van het getekende karakter is BoJack Horseman van het geniaalste dat wij op televisie hebben gezien.

In de dagelijkse rubriek DM ZAPT zet de tv-redactie van De Morgen de blik op oneindig. Vandaag: Robin Broos legt uit waarom er na The Simpsons en South Park weer plaats was voor vernieuwende animatie voor volwassenen.

Toegegeven, de Netflix-reeks vraagt véél van de kijker. Dat ligt volledig aan het uitgangspunt. BoJack is een paardachtige - een man met een paardenkop - en was een bekende tv-ster in de nineties. Denk aan de dierenpersonages uit Disneys Robin Hood, die in mensenkleren rondlopen en mensengevoelens voelen, maar dan in een context die niet voor minderjarigen geschikt is.

De antropomorfe BoJack ging na het stopzetten van zijn sitcom Horsin' Around - een parodie op Full House - mee ten onder. Vandaag is hij de vleesgeworden seks, drugs en rock-'n-roll. Een übermisantroop met een zware depressie. Enfin, het soort celebrity dat Randy Newman in gedachten had toen hij 'Lonely at the Top' schreef.

BoJack is niet de enige die als halfmens-halfdier door het leven gaat. Zijn agent Princess Carolyn is een kat, zijn rivaal Mr. Peanutbutter een hond en zijn uitgever een pinguïn. Dat laatste is niet toevallig, maar een bewuste, vette knipoog naar Penguin Books. En zo zit de reeks vol met hilarische kwinkslagen over mens en dier, vaak in subtiele hoeken van het televisiescherm.

Tegelijk leest de serie als een commentaar op glitter en glamour, maar ook op hoe we als samenleving omgaan met geestesgezondheid. En dat allemaal verpakt in een bont gekleurde tekenfilmwereld die te gek is voor woorden, maar akelig hard op de onze lijkt. Alle personages - mensen en halfmensen - symboliseren figuren die we in het echte leven ook kennen.

Anders dan gewone animatie begint BoJack Horseman niet elke aflevering van nul, maar bouwt het zijn personages over de seizoenen uit. Alles speelt zich af in Hollywoo, een versie van Hollywood maar dan zonder 'd'. Die letter werd in seizoen één uit het beroemde bord gestolen en nooit vervangen.

Ondanks zijn gigantische mansion on the hills en veel te trouwe vrienden weet BoJack van zelfdestructie een kunst te maken. En hoewel seizoen vier aanvankelijk de focus lijkt te verleggen naar Mr. Peanutbutter, die Trumpiaans campagne voert in de strijd om het gouverneurschap, blijft alles draaien om de put die onze favoriete hengst voor zichzelf graaft.

En meer nog dan eerder genoemde animaties heeft de serie de vinger aan de pols. Wat dacht je bijvoorbeeld van 's werelds eerste aseksuele tekenfilmpersonage? Dat alles maakt van BoJack Horseman het grappigste, maar ook het triestigste dat televisie anno 2017 te bieden heeft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234