Vrijdag 04/12/2020

Opinie

Het Gentse circulatieplan: afschieten of uittesten?

Miguel Meuleman.Beeld rv

Miguel Meuleman is professor aan de Vlerick Business school, bezig met innovatie en ondernemerschap. Lore De Clercq is stafmedewerker bij de Vlaamse Logo's (Lokaal gezondheidsoverleg). Het koppel heeft twee jonge kinderen, en woont en werkt in Gent.

Als je vandaag in Gent een winkel binnenstapt, is de kans groot dat er wordt gediscussieerd over het nieuwe circulatieplan. Dat moet het doorgaand verkeer weghouden uit de binnenstad. Het plan wil de leefbaarheid voor bewoners en bezoekers van de stad verbeteren en de bereikbaarheid voor fietsers, bus, trams en auto’s met een bestemming in de binnenstad garanderen. 26.000 Gentenaars denken daar anders over. Zij dwingen een referendum af met als hamvraag: 'Vindt u dat Gent en de Gentenaars beter worden van het voorliggende circulatieplan?' Het lijkt een simpele ja/neen-vraag, maar hoe moet elke inwoner van Gent dit beoordelen? Aan het circulatieplan zijn maanden voorbereiding met uitgebreid denkwerk en participatieve rondes voorafgegaan. Dat leidde tot een complex technisch dossier. 

Eigenlijk is er maar één uitweg: trial-and-error. Ja maar, hoor ik u tegenwerpen, wat als het circulatieplan faalt? Dan moeten we het plan toch gewoon bijsturen! De angst om te falen, belemmert nieuwe stappen in een andere richting. Het oneindig anticiperen op wat er mogelijk zou kunnen misgaan werkt verlammend op elk innovatief project. We nemen al te vaak het zekere voor het onzekere, terwijl de meerderheid wel aanvoelt dat het anders moet. De binnenstad is te klein voor al die auto’s. Een verandering moet telkens gebaseerd zijn op onweerlegbare wetenschappelijke evidentie. Of er moet een strategisch plan klaarliggen dat wordt doodgekauwd voor het uitgevoerd kan worden. Maar voor bepaalde maatschappelijke vraagstukken is dat nu eenmaal niet mogelijk.

Lore De Clercq.Beeld rv

De kracht van verandering stuit op weerstand. Misschien omdat we nooit geleerd hebben om met falen om te gaan? De trailer van het populaire kinderprogramma Rox liegt er niet om: 'falen is geen optie'. "Drie jonge helden met uitzonderlijke talenten werden door de overheid geselecteerd en samengebracht in een ultrageheim team. Hun missie: slagen waar iedereen faalt. Hun geheime wapen: R.O.X. Alles of niks. De ideale mix van schoonheid en kracht." Is dat de boodschap die we onze kinderen willen meegeven?

Wat we als kind aangeleerd krijgen heeft onvermijdelijk een effect op hoe we later zullen denken en handelen. De synoniemen voor falen liegen er niet om: misgaan, verkeerd lopen, tekort schieten, in gebreke blijven. En alsof dat nog niet erg genoeg is, staat daar ook nog: afgaan. Als politicus is dat vandaag zowat het ergste dat je kan overkomen.

Falen = durven vallen en weer rechtstaan

Het nieuwe mobiliteitsplan van de stad Gent wordt door velen als mislukt afgedaan voor het is uitgetest. Maar misschien moeten we juist blij zijn dat er mensen zijn die durven falen, hun nek uitsteken en iets nieuws proberen. Trial-and-error is ouder dan de straat, maar blijft de beste manier om vooruit te geraken wanneer argumenten uit het verleden niet volstaan.

In veel gevallen kun je de waarde van een idee enkel achterhalen door het effectief te testen. Vernieuwende ideeën ontstaan niet plots binnenkamers maar zijn veelal het gevolg van een interactie met de realiteit waarbij ideeën sterker worden door ze continu bij te sturen. Dit proces vergt moed en doorzettingsvermogen. Dat principe is in de ondernemingswereld al langer bekend, maar het dringt slechts druppelsgewijs door in andere sectoren. Wie creatief en innovatief wil zijn, moet zich in de eerste plaats kwetsbaar durven opstellen. Falen is durven vallen en weer rechtstaan. 

Falen is niet het einde, maar een onderdeel van een leerproces. Dat geldt ook voor de politiek. Iedereen wil een leefbare en gezonde stad voor zijn kinderen. Dat vergt gedurfde maatregelen. Beste Rox-fans, knoop het in jullie oren: falen is geen optie, het is een noodzaak! Want als falen geen optie meer is, dan verandert er niets. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234