Dinsdag 19/10/2021

Het geheim van geluk

Als wereldwijd tien miljoen mensen de leer kennen, kun je het bezwaarlijk nog een geheim noemen. Toch vertoeft 'The Secret' na eeuwen nog steeds vooral in de elitaire kringen van staatsmannen, topzakenlui en celebrity's. Die leren het dan weer van een heel gewone Vlaamse uit Brugge.

Door Tina De Gendt

Brussel l Marie Diamond woont nu al zes jaar in Malibu, Californië. Deze week keerde ze terug naar Vlaanderen, in triomf. 'The Secret heeft voor een absolute hype gezorgd', zegt Diamond in gesprek met De Morgen. 'Hopelijk krijgen ook gewone mensen nu de kans te ontdekken hoe krachtig de Wet van de Aantrekking is.'

Dat The Secret een hype is kan bijna als understatement gelden. Hoewel de documentairefilm enkel via het internet verkrijgbaar is en ook de marketing enkel via dat kanaal gebeurde, zijn er wereldwijd drie miljoen exemplaren van verkocht. Ook van het gelijknamige boek The Secret gingen zowat vijf miljoen exemplaren over de toonbank in 35 verschillende talen. Het boek staat in de Verenigde Staten al 23 weken onafgebroken in de bestsellerslijsten.

Nu staat een plaats in de Amerikaanse top tien zeker niet garant voor kwaliteit, maar voor een documentairefilm is The Secret op zijn minst verfrissend te noemen. En dat is voor een film die gebaseerd is op een duizend jaar oude leer een verdienste op zich. Concreet is hij een samensmelting van de Da Vinci Code en televerkoop, maar dankzij de geniale titel en de kunsten van de Australische filmmaakster Rhonda Byrne is hij bij momenten onderhoudender dan beide.

Maar ook kwaliteit staat niet garant voor populariteit. Wat de verkoop wel in de hand kan werken, is de betrokkenheid van celebrity's en sterren. Als Paris Hilton met een bijbel onder de arm loopt, stijgt de verkoop in veertig staten. En hetzelfde gebeurde met The Secret toen Paris gefotografeerd werd met het boek onder de arm in de dagen voor ze naar de gevangenis moest. Ook andere celebrity's, zoals Oprah Winfrey, Nicole Kidman, Scarlett Johansson en Meg Ryan betuigden publiekelijk hun geloof in 'The Law of Attraction'.

Want dat is kortweg het 'geheim voor geluk': leren werken met de negatieve en positieve aantrekkingskrachten. De anode en kathode van het universum, zeg maar. Het devies is: positieve gedachten trekken positieve energie aan ofwel 'denk aan goede dingen en goede dingen zullen u overkomen'. Dat klinkt, zo gezegd, misschien als iets wat je moeder zou zeggen wanneer ze wilde dat je je minder zorgen maakte over de pestkoppen in je klas, maar er zit heel veel meer achter.

Niemand kan dat beter uitleggen dan Marie Diamond zelf. Diamond is immers stichtend lid van TLC, de Transformational Leadership Council: een raad van experts in de kunsten van verdieping en verandering. Ze is bovendien een internationaal gerenommeerd feng-shuimeester. Vanuit haar praktijk in Malibu, Californië geeft ze advies en vorming aan Hollywoodsterren als Jerry Hall, Paula Abdul en andere sterren die ze niet met naam mag noemen. "De Wet van de Aantrekking", zegt ze, "is een op wiskunde en quantummechanica gebaseerde leer die zegt dat als jij positieve energie in de ruimte stuurt, je ook positieve energie zult aantrekken en dus terugkrijgen. Als je maar genoeg stilstaat en nadenkt bij wat je echt wilt, zal het universum het je ook geven."

Alle mensen als Alladin en het heelal als gigantische geest in de lamp, zo wordt het in de film uitgelegd. Een mooie vergelijking, zeker voor de kinderen die nu in Bagdad leven, toch de geboortestad van Alladin. "Voor een kind dat vandaag in Irak geboren wordt, zijn de kansen op geluk inderdaad veel kleiner dan voor een Belgisch kind", zegt Diamond. "Maar zelfs daar kan het binnen de perken positieve energie aantrekken."

Volgens de feng-shuigrootmeesters, die de basis van de Wet van de Aantrekking vastlegden, zijn er drie voorwaarden om die wet te kunnen laten gelden. Heel concreet betekent dat dat je realistisch, ambitieus en geïnspireerd moet zijn. Of in de woorden van Diamond: "Een derde van de aantrekking wordt bepaald door wat wij je lot zouden noemen; waar je geboren wordt welke talenten je hebt, hoe je eruitziet en zo verder. Een ander derde wordt bepaald door je gedachten, gevoelens en je acties: je moet moeite willen doen en het bovendien graag doen. Een laatste derde wordt bepaald door je omgeving: hoe je je huis inricht, naar welke muziek je luistert en dergelijke."

Die laatste en meest pragmatische kant van de Wet van de Aantrekking heeft ervoor gezorgd dat feng shui uit de hoek van de mysterieuze oosterse natuurgodsdiensten een plaats heeft verworven binnen de winstgerichte filosofieën van het bedrijfsleven. Feng-shui-interieurs worden ingericht op basis van wind- en zonrichtingen. Heel wat multinationals zweren erbij om de productiviteit op kantoor te verhogen.

Het is ook via die bedrijven dat feng shui in het Westen bekend is geworden: De 'Law of Attraction' werd oorspronkelijk aangeleerd aan het keizerlijke hof in China. Na de culturele revolutie wees Mao Zedong de intellectuelen en dus ook de feng-shuimeesters de deur. "Alleen de grootste grootmeester hield hij bij zich", zegt Diamond. De rest zocht het geluk in andere landen, zoals Maleisië, Indonesië en Hong Kong. Zo kwamen ze in contact met de multinationals in die landen en vandaar sijpelde de leer door naar het Engelssprekende gebied. In 1984 werd het eerste Engelstalige boek over feng shui uitgegeven en nog geen twintig jaar later liet half Hollywood zijn huizen opknappen door feng shuimeesters zoals Marie Diamond.

"Omdat de Wet van de Aantrekking zo'n krachtig instrument is, hebben leiders altijd geprobeerd het verborgen te houden voor de gewone mens om hun eigen succes nog groter te maken", zegt Diamond. "Dat The Secret zo'n succes is geworden, kan een keerpunt betekenen in de wereld. Ik hoop er alleszins op."

Marie Diamond:

De Wet van de Aantrekking is een leer die zegt dat als jij positieve energie in de ruimte stuurt, je ook positieve energie zult aantrekken en dus terugkrijgen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234