Maandag 29/05/2023

Het geheim achter productievere werkdagen

null Beeld THINKSTOCK
Beeld THINKSTOCK

Economen aan de universiteit van Warwick onderstrepen dat gelukkige werknemers hun tempo van nature opdrijven zonder de kwaliteit te schaden. Het geheim achter goedgemutste collega's schuilt volgens de onderzoekers in de extraatjes en voordelen die de werkgever idealiter zou moeten voorzien.

Lynn Formesyn

Als grote voorbeeld schuiven ze Google naar voren, een bedrijf waar werkgevers onder meer toegang krijgen tot gratis voeding, glijbanen tussen verdiepingen, gratis pendeldiensten mét wifi naar het werk, sportfaciliteiten en pods voor powernaps.

Blijdschap
Tijdens het onderzoek, gepubliceerd in de Journal of Labor Economics, werden verschillende experimenten uitgevoerd bij meer dan 700 werkmensen. Zo kreeg een groep vrijwilligers bijvoorbeeld een komedie te zien of werden ze getrakteerd op gratis chocolade, drinken en fruit. De anderen moesten dan weer praten over negatieve gebeurtenissen in de familie. Hiermee werd nagegaan of blijdschap al dan niet een impact heeft op de productiviteit.

Productiever
"De drijvende kracht lijkt toch te zijn dat gelukkige werknemers hun tijd efficiënter gebruiken en het werktempo opkrikken zonder in te boeten aan kwaliteit", stelt dokter Daniel Sgroi. Bedrijven hoeven dus niet te vrezen dat sleutelen aan het welzijn op de werkvloer slechts een hype is. "We bieden het bewijs dat blijdschap mensen écht productiever maakt. Hetzelfde patroon komt terug in alle experimenten", klinkt het verder.

Streefdoel
Volgens het onderzoeksteam moeten alle soorten werkgevers dan ook streven naar een emotioneel gezonde werkomgeving voor iedereen. Google doet dienst als uithangbordje omdat het al veel geïnvesteerd heeft in de ondersteuning en tevredenheid van hun werknemers. "Het werpt echt zijn vruchten af, bij Google steeg de productiviteit met 37 procent", luidt het besluit.

null Beeld THINKSTOCK
Beeld THINKSTOCK
null Beeld THINKSTOCK
Beeld THINKSTOCK

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234