Zaterdag 19/06/2021

ReportageMusea

‘Het geeft een beetje een vakantiegevoel’: veel mensen spreken met vrienden af in musea

Aleyna (13), Lara (14), Sirin (13) en de wat oudere Gizem (21) houden, smartphone in de hand, halt bij 'De roeping van de Heilige Petrus en de Heilige Andreas', een immens doek dat omstreeks 1586 in het Italiaanse Urbino werd geschilderd. Kunstenaar Federico Barocci is weldra niet alleen in de collectie van de KMSKB vertegenwoordigd, zo durven we te vermoeden, maar ook op Instagram. Beeld Damon De Backer
Aleyna (13), Lara (14), Sirin (13) en de wat oudere Gizem (21) houden, smartphone in de hand, halt bij 'De roeping van de Heilige Petrus en de Heilige Andreas', een immens doek dat omstreeks 1586 in het Italiaanse Urbino werd geschilderd. Kunstenaar Federico Barocci is weldra niet alleen in de collectie van de KMSKB vertegenwoordigd, zo durven we te vermoeden, maar ook op Instagram.Beeld Damon De Backer

De kappers mogen dan wel weer open zijn, de uitgelezen plaats om met vrienden of familie af te spreken, blijft vooralsnog het museum. Ook op Valentijn liepen de zalen van de KMSKB in Brussel zo vol als de coronasituatie het toelaat. ‘Ik had gezegd: zolang de horeca dicht is, kom ik niet naar Brussel. Maar ja, die situatie blijft maar duren.’

Het staat er al meteen bij het binnenkomen. Een bordje met de tekst ‘Complet pour aujourd’hui / Uitverkocht voor vandaag / Sold out for today.’ Het is zondag 14 februari, en elk tijdsslot voor de tentoonstelling Be Modern. Van Klee tot Tuymans is volzet. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de grote namen die je in deze expo van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) terugvindt – naast Paul Klee en Luc Tuymans hangt er ook werk van Henri Matisse, Hugo Claus en Francis Bacon aan de muren – maar ook met de coronasituatie.

“Het is de enige culturele activiteit die nog overblijft”, vertellen Frédéric (44) en Jean-Marie (44), een koppel Brusselaars, die hun uitstapje liever niet als een valentijnsdate omschrijven. Een museum bezoeken is iets dat ze niet alleen op feestdagen doen. “We zijn gisteren nog naar een tentoonstelling in Leuven geweest. Dit is het enige wat we nog kunnen doen. Want de cinema’s, de theaters en de galeries blijven gesloten.”

Het is een van de verklaringen die verschillende musea in Vlaanderen en Brussel aanhaalden voor de uitstekende bezoekerscijfers die ze tijdens de kerstvakantie lieten optekenen – waarbij ‘uitstekend’ relatief is aan de redelijk stringente maatregelen die nog steeds in musea gelden. Pompjes met alcoholgel staan in alle hoeken van het museum opgesteld, zwarte pijlen en lijnen geven het parcours en de wandelrichting aan, en zelfs het haperende introductiefilmpje van de Be Modern-expo, dat volgens onze fotograaf aan een vastgelopen Zoom-meeting doet denken, brengt het virus in herinnering.

Bovendien bedraagt het aantal bezoekers nog steeds maar een fractie van de normale situatie. Maar het zijn ook andere bezoekers – meer mensen uit België en uit de eigen omgeving, zegt KMSKB-directeur Michel Draguet, die we aan het einde van het Be Modern-parcours – figuurlijk, en dus coronaproof – tegen het lijf lopen. “Tijdens de week halen we nu 200 tot 300 bezoekers per dag, in het weekend zijn we vaak volzet.”

null Beeld Damon De Backer
Beeld Damon De Backer

Onder de bezoekers vinden we een Brusselse moeder en haar dochter, een middelbare scholier die voor de klas een presentatie over de expo moet geven. We zien jonge koppeltjes en oude echtparen, gezinnen die met de jongsten op uitstap gaan. Maar, zo verklaarde de KMSKB de goede bezoekcijfers in deze krant: er zijn ook “mensen die naar het museum komen om nog eens met elkaar af te spreken. Het museum is echt een meeting point geworden.”

Dat geldt voor onszelf – het is voor het eerst in tijden dat we onze fotograaf nog eens ontmoeten – maar ook voor Katrien (44) en Els (45), twee vriendinnen die elkaar 25 jaar geleden leerden kennen tijdens een cursus die ze samen volgden, en sindsdien met de regelmaat van de klok blijven afspreken. “Ik had eigenlijk gezegd: zolang de horeca dicht is en zolang de algemene mondmaskerplicht geldt, kom ik niet naar Brussel”, vertelt de in Gent woonachtige Katrien. “Maar ja, die situatie blijft maar duren.”

En dus zakten Katrien en Els, samen met een derde vriendin, alsnog naar de hoofdstad af. “We gaan sowieso wel vaker naar het museum”, legt Els uit, “ook buiten coronatijden.” Maar, zo vult Katrien aan: “We gaan eigenlijk het liefst samen naar concerten. Maar dat ligt voorlopig dus nogal moeilijk.”

In het Old Masters-museum, waar niet Klee en Tuymans, maar Pieter Bruegel en Jean-Louis David de muren sieren, komen we ook een jongere generatie vriendinnen tegen. Aleyna (13), Lara (14), Sirin (13) en de wat oudere Gizem (21) houden, smartphone in de hand, halt bij De roeping van de Heilige Petrus en de Heilige Andreas, een immens doek dat omstreeks 1586 in het Italiaanse Urbino werd geschilderd. Kunstenaar Federico Barocci is weldra niet alleen in de collectie van de KMSKB vertegenwoordigd, zo durven we te vermoeden, maar ook op Instagram.

Naast Paul Klee en Luc Tuymans hangt in de expo ‘Be Modern’ ook werk van Henri Matisse, Hugo Claus en Francis Bacon aan de muren. Beeld Damon De Backer
Naast Paul Klee en Luc Tuymans hangt in de expo ‘Be Modern’ ook werk van Henri Matisse, Hugo Claus en Francis Bacon aan de muren.Beeld Damon De Backer

C’est sympa”, zegt Aleyna. “Dit is een van de weinige dingen die nog open zijn.” Lara vult aan: “Met mijn ouders ga ik eigenlijk nooit naar het museum. En met mijn vriendinnen spreken we meestal thuis af. Maar dat ligt moeilijk nu, met covid en zo...” De socialemedia-aanwezigheid van Italiaanse barokschilders kan er maar wel bij varen. En de musea misschien ook, als ze in deze vier Brusselse vriendinnen toekomstige vaste klanten ontdekken.

Want ook Evelyne (47) leerde de schoonheid van een museumbezoek in haar jeugd kennen. “Ik kom al met haar naar het museum van toen ze zo groot was”, vertelt haar moeder Liesbeth (71), terwijl ze, voor een immens kunstwerk van Giuseppe Palpone, haar vlakke hand ter hoogte van haar middel houdt. En nu blijven ze dat samen doen. “Maar het voelt wel bijzonder in deze tijden, nu je op voorhand een ticket moet reserveren en niet last-minute naar hier kunt komen”, vertelt Liesbeth erbij. “Maar het leidt je toch even af van je dagelijkse bekommernissen. Het geeft een beetje een vakantiegevoel, alsof je in je eigen stad of in je eigen omgeving toch even op citytrip kunt.”

null Beeld Damon De Backer
Beeld Damon De Backer
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234